دگرگونی سیستم های تغذیه و آشامیدن طیور در مرغداری

استفاده کارآمد از خوراک تأثیر زیادی بر سودآوری دارد زیرا خوراک نشان دهنده هزینه اصلی تولید طیور است.

حالت و الگوی سیستم‌های تغذیه و آشامیدن طیور برای انطباق با سیستم‌های تولیدی پیچیده‌تر تکامل یافته است. سیستم‌های تولید آزاد حیاط خلوت، که در آن خوراک تکمیلی با دست در کل منطقه «ران» با آب ارائه شده در ظروف کم عمق ساده پراکنده می‌شد، اکنون به سیستم‌های تولید در مقیاس بزرگ و فشرده تبدیل شده‌اند. با استفاده از این سیستم های پیشرفته می توان تامین خوراک و آب را از نزدیک اندازه گیری، کنترل و خودکار کرد.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، ارتقا یا تعویض تجهیزات تغذیه طیور در راستای رشد و توسعه و تغییرات مربوطه در نیاز پرندگان است. این شامل دانستن دقیق زمان تغییر سیستم و نیروی کار عظیم مورد نیاز است. مشکلات را می توان به طور قابل توجهی با اتخاذ یک سیستم تغذیه جوجه های گوشتی “تمام سن” که شامل یک سیستم خطی از تشتک های کم عمق برای جوجه های شروع کننده است، کاهش داد، که پس از آن می توان با تلسکوپ به تابه های عمیق با رشد جوجه ها منتقل شد. تشت کم عمق روی زمین قرار می گیرد و هنگامی که خط بلند می شود، تلسکوپ را به یک تشت عمیق معلق در ارتفاعی که برای پرنده اکنون رشد کرده است، می اندازد.

مکانیزاسیون و اتوماسیون سیستم های تغذیه کلید کاهش هزینه های نیروی کار است. این را می توان از طریق استفاده از سیستم های تغذیه اسکرو کشویی برای جوجه های گوشتی که با موتورهای اسب بخار کم (hp) تغذیه می شوند و با گریل های “فقط مرغ” یا “تمام پرنده” برای جوجه ها استفاده می شود، به دست آمد. سایر سیستم‌های خاص شامل سیستم‌های تغذیه تابه‌ای با حلقه پیوسته هستند که ماهی‌های یک روزه را در خود جای می‌دهند و می‌توانند برای تغذیه پرورش دهندگان بالغ در طول چرخه تخم‌گذاری مورد استفاده قرار گیرند.

 

فیدرهای زنجیری اتوماتیک گزینه ای برای تولیدکنندگان سخت پرس هستند. آنها به عنوان گزینه ایده آل برای ارائه تغذیه ثابت و کارآمد برای پولت ها و جوجه های گوشتی و پرندگان پرورش دهنده ادعا می شوند. بخش های اساسی سیستم عبارتند از فیدر، واحد محرک، فرورفتگی و گوشه ها و زنجیره تغذیه.

به گفته سازندگان، این سیستم اجازه می‌دهد تا خوراک تنها در چند دقیقه به اطراف مدار کامل خانه فشار داده شود تا پرندگان دسترسی برابر به فرمول‌های خوراک مشابه داشته باشند. توزیع یکنواخت خوراک که بدین ترتیب به دست آمده است، تغذیه انتخابی را حذف می کند و منجر به سلامت پرندگان، یکنواختی بیشتر در اندازه پرنده و صرفه جویی مالی قابل توجه به دلیل کاهش هدر رفت خوراک می شود. سیستم ها مجهز به کلیدهای زمان الکتریکی برای تغذیه برنامه ریزی شده (کنترل شده یا آزادانه) و گریل های خروجی هستند.

اکثر سیستم های تغذیه ای که برای پرندگان اهلی توسعه داده شده اند از نقاط تغذیه مشخصی استفاده می کنند که پرندگان به سمت آنها جذب می شوند. از سوی دیگر، اسپین فیدر یک سیستم خودکار است که روش قدیمی پراکندگی خوراک و غلات را به پرندگان آزاد تقلید می کند و از این نظر پرندگان به شدت پرورش یافته را به عادات غذایی ذاتی اجداد وحشی خود نزدیک می کند.

خوراک به طور مساوی در یک منطقه گسترده توزیع می شود و سطوح تغذیه دقیق به دست آمده به این معنی است که اکثر پرندگان طبق برنامه به نقطه تخمگذاری می رسند. مرغداران با استفاده از فیدرهای چرخشی می توانند اطمینان حاصل کنند که پرندگان به خوراک دسترسی یکنواخت دارند و بنابراین با سرعت یکنواخت رشد خواهند کرد. جنبه “آنی” این حالت از تغذیه، بروز “گله” را کاهش می دهد، در حالی که توزیع گسترده خوراک رقابت را حذف می کند.

استفاده از فیدرهای چرخشی (ایستاده آزاد یا روی سقف) تغذیه مقرون به صرفه و خودکار بدون استرس را فراهم می کند زیرا هر دستگاه پخش کننده قادر است تعداد زیادی از پرندگان را تامین کند. الگوی پخش خوراک با توجه به ابعاد سالن مرغداری قابل دستکاری است. ادعا می شود که تغذیه چرخشی برای کار مقرون به صرفه و کاربر پسند است.

فیدرهای سفارشی طراحی شده و به درستی نصب شده، برای تهیه مداوم غذای تازه طیور، اگر فرمول خوراک مورد استفاده در وهله اول از بالاترین کیفیت برخوردار نباشد، ارزش چندانی ندارد. این را می توان با نگهداری خوراک در انبارهای مناسب که با توصیه های بهداشتی استاندارد مطابقت دارد، تضمین کرد. خوراک از آلودگی پرندگان، حیوانات موذی و رطوبت، و از نور خورشید که ممکن است باعث تخریب فیزیکی و تغذیه ای فرمول خوراک از طریق اکسیداسیون نوری شود، محافظت می شود.

تجهیز خوراک
طراحی و تراکم دانخوری های مستقر در مرغداری باید به این صورت باشد که:
• فراهم کردن یک سطح و کیفیت خوراک برای همه پرندگان به گونه ای که توسعه یکنواخت، تبدیل غذا و افزایش وزن در کل گله وجود داشته باشد.
• مناسب باشد. زمان برای سن، اندازه و نوع پرندگان است و به راحتی با توجه به نیازهای متغیر سازگار شوند.
• ارائه و تهیه خوراک در شرایط حداقل تنش
• جلوگیری از آلودگی خوراک با پر و مدفوع و فساد از طریق خیس کردن
• برای جلوگیری از هدر رفتن و خطرات بهداشتی به پرندگان ارائه شود و توسط آنها با حداقل ریزش ارائه شود

.
آب یکی از حیاتی ترین مواد مغذی برای پرندگان است. به این ترتیب، اهمیت تداوم تامین آب تمیز به گونه ای که به همه پرندگان از مرحله جوجه به بعد اجازه دهد آزادانه آب بخورند، نمی توان بیش از حد تاکید کرد. انتخاب و استقرار آبخوری‌ها باید شرایط زیر را برآورده کند:
• امکان بررسی و تمیز کردن روزانه برای اطمینان از عملکرد همه پرندگان در ارتفاع صحیح برای نوع و سن پرندگان
• در تراکم کافی به کار گرفته شود تا به همه پرندگان اجازه دهد به طور همزمان بنوشید.

• فوراً برای جوجه‌های در حال حرکت در دسترس هستند، چه همراه با مرغ جوجه‌آور باشند و چه با حرارت مصنوعی بزرگ شده باشند
• آبیاری کافی برای تشویق جوجه‌ها در مرحله یادگیری فراهم کنید.
• اطمینان حاصل کنید که همه آبخوری‌ها روزانه تمیز می‌شوند تا هرگونه انسداد توسط بستر و خوراک برطرف شود
. مطمئن شوید که فواره‌های آب روزانه تمیز می‌شوند و با آب خنک خنک پر
می‌شوند.

 

لایه های کف به عنوان مثال، پرندگان در گروه های بزرگ، نقطه انفرادی خود را برای نوشیدن ایجاد می کنند. اگر این خشک شود و پرندگان مجبور به استفاده از منابع دیگر شوند، استرس ایجاد شده ممکن است برای مختل کردن چرخه تخمگذاری کافی باشد.

آب خالص، تمیز و خنک ساده ترین و اساسی ترین و در عین حال یکی از حیاتی ترین مواد مغذی است. به این ترتیب، طراحی و استقرار آبخوری ها باید با تاکید بر سادگی و مراقبت از همان الگو پیروی کند. از زمانی که طیور اهلی شد، تولیدکنندگان روش‌های پیچیده‌ای مانند سیستم‌های «آب باز» و آب‌خوری‌های آویزان زنگ گرد استاندارد را اتخاذ کردند.

معرفی و استفاده از نوک سینه ها در سیستم های مسکن کف به طور کلی پذیرفته شده است زیرا آنها بیشترین تأثیر را در کاهش شیوع بیماری ها (به ویژه بیماری های تنفسی) دارند. نزدیک به پنج دهه است که از فنجان و نوک سینه برای پرندگان در قفس استفاده می شود. استفاده از آنها در گله های جوجه های گوشتی ابتدا در ایالات متحده و بعداً در جاهای دیگر مورد استفاده قرار گرفت تا گله های مدرن طبقه بندی شده در اطراف از سلامت و عملکرد بهتر و کاهش عفونت ثانویه بهره مند شوند.

اما تغییر به نوک سینه/فنجان نوشیدنی همه چیز «قایقرانی ساده» نبود. محققان و تولیدکنندگان نگران این بودند که آب‌نوش‌های نوک سینه ممکن است نشت کنند و باعث ایجاد لکه‌های مرطوب روی بستر شوند و ممکن است آب کافی برای حفظ نرخ رشد خوب، به‌ویژه در دوره‌های هوای گرم، فراهم نکنند. هر دو نگرانی متعاقباً بی‌اساس بودند.

تحقیقات انجام شده در هلند پنج نوشیدنی مختلف تجاری در دسترس را بررسی کرد نوع زنگ آویزان گرد. نوک سینه های کم فشار؛ نوک سینه های فشار بالا؛ فنجان آبخوری و نوک پستان به علاوه فنجان آبخوری. نتایج نشان داد که بار باکتریایی بیشتر برای سیستم‌های آبیاری باز و حتی تفاوت‌های بزرگ‌تری برای آلودگی مدفوعی که توسط تعداد انتروباکتریاسه اندازه‌گیری شد.

به طور کلی یکپارچگی بستر بهتر بود و رشد کمتر ارگانیسم‌های بیماری‌زا درجه‌بندی کیفیت لاشه جوجه‌های گوشتی را با تاول‌های سینه و هاکبرن کمتر بهبود بخشید. انتشار آمونیاک کاهش یافت و در نتیجه حساسیت پرندگان به عفونت های تنفسی و همچنین کاهش شدت آسیت کاهش یافت.
این بدان معنا نیست که سیستم های نوشیدن نوک پستان عاری از عفونت هستند. در واقع، کل بار باکتریایی چنین سیستم‌هایی می‌تواند با باکتری‌های روی سطح نوک پستان و خطر مسدود شدن خطوط آب توسط رشد باکتری‌های مولد لجن مانند سودومونادها نسبتاً زیاد باشد. این مشکل با ضدعفونی منظم و شستشو با مواد پاک کننده مناسب برطرف می شود.

در طول سال‌ها، نگرانی‌های مربوط به سیستم‌های نوک پستان که آب کافی را تامین نمی‌کنند، به‌ویژه در مواقع استرس گرمایی بالقوه، با طیف وسیعی از نوآوری‌ها برطرف شده است. نوک سینه های پرفشار که یک قطره معلق دائمی آب برای تشویق پرندگان به نوشیدن تولید می کنند، اکنون عادی شده اند.

توسعه یک نوک پستان با یک دکمه صاف مانند دیسک در نوک آن، به طوری که قطره بزرگتر آب را در خود نگه می دارد، ابعاد جدیدی را در این زمینه تفکر ایجاد کرد. یک قطره آب روی دیسک تشکیل می شود که پرندگان می توانند آن را ببینند و دیسک را برای نوشیدن نوک کنند. دیسک کمی کج شده به آب اجازه می دهد تا از شیر توپی آبخوری جریان یابد تا دیسک را دوباره با آب پر کند، که در آنجا نگه داشته می شود و بنابراین هرگونه ریزش از بین می رود. دیسک فولادی ضد زنگ نور را منعکس می کند که به نوبه خود پرندگان را برای نوشیدن جذب می کند. علاوه بر این، برای حفظ بهداشت خوب تمیز می ماند.

نوآوری‌ها در رگ مشابه شامل نوک سینه‌هایی با پین است که در پایه باز می‌شود و اجازه می‌دهد آب بیشتری روی پین باقی بماند. بنابراین، پرندگان به جای اینکه مجبور باشند چندین بار به پین ​​برگردند تا تشنگی خود را برطرف کنند، به قطره بزرگتری دسترسی دارند. مزایای سیستم های نوشیدنی ترکیبی نوک سینه فنجان قطره ای شامل دسترسی آسان تر به نوک پستان، امکان نوشیدن مستقیم جوجه های یک روزه و محافظت بیشتر در برابر نشت آب به بستر است.