چهار اشتباه رایج در حداقل تهویه مرغداری

در فصل زمستان، بیشتر مشکلاتی که کشاورزان، تکنسین‌های خدمات و مدیران با ما تماس می‌گیرند، مربوط به کف مرطوب، آمونیاک بیش از حد، قبض سوخت بالا و عملکرد ضعیف است. اغلب این مشکلات نتیجه مستقیم عدم برآورده کردن یک یا چند مورد از چهار شرط اساسی حداقل تهویه موفق است. اگر به مخفف POST فکر کنید، به راحتی به یاد می آورید که اینها چیستند:

(p)فشار: فشار استاتیک کافی، معمولاً حدود 0.10 اینچ یا بیشتر، برای دریافت “پرتاب” خوب هوای سرد ورودی برای مخلوط شدن با هوای گرم داخلی بالای پرندگان، بدون افتادن روی زمین و سرد شدن آنها یا ایجاد تراکم و تراکم لازم است. خیس شدن بستر

(o)پنیرها: برای فعال کردن فشار استاتیک برای انجام کار پرتاب هوا، باید تعداد مناسبی از درهای هواکش را باز کنید و به درستی باز کنید، نه خیلی عریض و نه خیلی سفت.

(s)منبع: تنظیم صحیح تهویه (پنکه ها و دریچه ها) برای رساندن تمام هوای ورودی به اتاق بچه.

(t)زمان بندی: حداقل زمان دوچرخه سواری فن تهویه باید برای اندازه/سن پرندگان مناسب باشد تا کیفیت هوای مناسب حفظ شود.

دریافت نادرست هر یک از این چهار الزامات منجر به مرطوب بودن کف، آمونیاک بیش از حد، قبض سوخت بسیار بالا و عملکرد ضعیف گله می شود. این مقاله نحوه استفاده از POST را برای درست کردن همه آنها توضیح می دهد.

 

 

حداقل تهویه چیست؟

حداقل تهویه اولین مرحله تهویه فشار منفی در مرغداری است که در آن میزان تبادل هوای تهویه توسط تنظیم ساعت یا تایمر در کنترل‌کننده الکترونیکی دیکته می‌شود و نه دما. تهویه زمانی شروع می شود که دمای داخل خانه کمتر از نقطه تنظیم مورد نظر باشد، معمولاً در روز اول در هنگام پرورش در هوای سرد و سیستم های گرمایشی کار می کنند. کنترلر تنظیم شده است که ورودی های هوای محیطی را باز کند و فن ها را برای مدت زمان معینی با افزایش پنج دقیقه روشن کند.

یک چرخه زمانی معمولی برای روز اول در حین جوجه کشی ممکن است طوری تنظیم شود که فن ها به مدت 30 ثانیه روشن و برای 270 ثانیه خاموش شوند. این زمان روشن به تدریج افزایش می‌یابد که گله بزرگتر می‌شود و شرایط داخلی تغییر می‌کند و به نرخ‌های بالاتر تهویه نیاز دارد. هنگامی که در حالت تهویه هستند، سیستم های گرمایش و سیستم های تهویه اغلب به طور همزمان کار می کنند. هنگامی که دمای داخل خانه بالاتر از نقطه تنظیم مورد نظر افزایش می یابد، فن های تهویه به طور مداوم بر اساس کنترل دما کار می کنند و خانه دیگر درتهویه نیست.

حداقل هدف تهویه

هدف تهویه حفظ حذف رطوبت کافی و کیفیت هوا بدون سوزاندن سوخت اضافی یا استرس پرندگان در این فرآیند است. برای موفقیت تهویه، چهار شرط POST باید رعایت شود:

فشار استاتیک صحیح برای رسیدن به پرتاب هوا. دهانه ورودی صحیح برای رسیدن به جریان هوا با سرعت بالا در امتداد سقف و گردش مناسب. منبع صحيح هواي ورودي، به طوري كه كليه هواي ورودي به خانه وارد اتاقك مولدين شده و از آن عبور مي كند (در هنگام پرورش). و زمان اجرای صحیح فن برای حذف رطوبت کافی و کیفیت هوا.

برای وضوح، توضیحات دقیق‌تر زیر در مورد این چهار الزام به یک نمونه خانه 40 فوتی همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است اشاره دارد.

فشار (P): فشار استاتیک هدف

فشار کاری صحیح برای عملکرد خانه در هوای سرد تهویه به عرض خانه مربوط می شود. یک قانون کلی که باید به خاطر بسپارید این است که به ازای هر 0.01 اینچ فشار کاری ستون آب، یک درب دریچه ای که به درستی باز شده باید هوای ورودی را به فاصله حدود دو فوت پرتاب کند. هوای ورودی در طول تهویه باید قبل از تماس با جوجه ها به اوج سقف خانه برسد.

خانه در این مثال 40 فوت عرض دارد، بنابراین فشار هدف شروع خوب 0.10 اینچ ستون آب برای رساندن هوای بیرون به قله سقف است. خانه‌های وسیع‌تر برای رسیدن هوا به مرکز قله خانه مشکل ایجاد می‌کنند. از آنجایی که اجرای بیش از 0.14 اینچ ستون آب توصیه نمی شود، باید از فن های سیرکولاسیون برای تکمیل سیستم تهویه در خانه های عریض استفاده کرد تا مخلوط هوای کافی به دست آید.

دهانه (O): تعداد دریچه ها و اندازه دهانه

تصمیم باید در مورد تعداد درهای ورودی محیطی برای استفاده در راه اندازی تهویه بر اساس تعداد فن های مورد استفاده گرفته شود. برای این مثال، به عنوان نقطه شروع، دو فن 36 اینچی برای استفاده در طول تهویه انتخاب می شوند، بنابراین تعداد درب های خروجی مورد استفاده برای MV باید با دو فن 36 اینچی سازگار باشد. بسیاری از خانه ها به اندازه کافی سفت نیستند که از دو فن 36 اینچی برای تهویه استفاده کنند. آنها به سه فن 36 اینچی یا یک فن 36 اینچی و یک فن 48 اینچی نیاز دارند.

این خانه نمونه دارای 50 درب ورودی محیطی در خانه است تا حداکثر 4 فن 48 اینچی برای حداکثر تهویه برق کار کند. از آنجایی که ما تهویه را تنها با دو فن 36 اینچی شروع می کنیم، باید 75 درصد ورودی ها را ببندیم. این اطمینان حاصل می کند که تعداد صحیح دریچه های مورد استفاده با فوت مکعب در دقیقه (cfm) توان فن استفاده شده برای تهویه مطابقت دارد. تلاش برای استفاده از تمام ورودی‌های محیطی با دو یا سه فن حداقل 36 اینچی یک اشتباه جدی است و باعث می‌شود که همه ورودی‌ها به اندازه کافی باز نشوند تا جریان هوا خوب باشد.

تقریباً در همه موارد، بسته شدن درصد زیادی از درهای هواکش در هفته اول یا 10 روز پس از رشد ضروری است. به عنوان مثال، یک نقطه شروع خوب، اجازه دادن به حدود 12 تا 14 ورودی (حدود 50 درصد از ورودی های منطقه پرورش) برای باز و بسته شدن همه ورودی ها در بخش غیر تولیدی است. هدف این است که ورودی‌های درب هواکش سقفی حدود 1.5 تا 2.0 اینچ باز شوند یا ورودی‌های دریچه‌های جانبی در طول هر چرخه تهویه حدود 2.0 تا 2.5 اینچ باز شوند.

این اندازه‌های بازشو دستورالعمل‌های نقطه شروع برای درب‌های فلزی اولیه هستند. اگر درب های هواکش به اندازه کافی باز نمی شوند، باید درهای بیشتری بسته شوند تا درهای موجود به درستی باز شوند. چفت های ساده و ارزان را می توان به هر دریچه هواکش اضافه کرد. سفت کردن خانه ترجیح داده می شود، اما روشن کردن یک فن اضافی گزینه دیگری برای باز شدن مناسب درب است. اگر درها بیش از حد باز هستند، درهای اضافی باید باز شوند.

به شدت توصیه می شود که از دودهای پخش کننده دود یا نوار ساختمانی نارنجی برای آزمایش هوای ورودی از طریق درهای دریچه استفاده کنید تا مطمئن شوید که هوا در امتداد سقف و به سمت قله مرکزی خانه حرکت می کند. دستیابی به باز شدن مناسب درب دریچه و پرتاب هوا یک جزء حیاتی در راه اندازی تهویه است.

 

 

منبع (S) هوا و تعداد هواداران

به یاد داشته باشید که در حین جوجه ریزی، تمام هوای ورودی باید از داخل محفظه جوجه کشی کشیده شود و سپس توسط فن ها تخلیه شود. تعداد دریچه های مورد استفاده با cfm قدرت فن مصرفی برای تهویه مطابقت دارد. هوایی که از محفظه جوجه ها دور می زند به عنوان هوای تهویه برای جوجه ها محسوب نمی شود و برای پرندگان ارزشی ندارد. هنگامی که پرندگان به خانه کامل رها می شوند، برخی از دریچه های اتاق پرورش باید بسته شوند و برخی از دریچه های خارج از انتهای آن برای توزیع یکنواخت هوا باز شوند. خانه نمونه ما یک پنکه 36 اینچی در محفظه پرورش و یک پنکه 36 اینچی در انتهای آن دارد.

اینها معمولاً به عنوان فن های تهویه استفاده می شوند. این فن ها هر کدام حدود 10000 cfm در مجموع 20000 cfm برای تهویه درجه بندی می شوند. برخی از خانه ها ممکن است از ترکیبی از فن های 36 اینچی و 48 اینچی برای تهویه بر اساس اندازه خانه و میزان تنگی خانه استفاده کنند. هرچه خانه شلتر باشد، برای دستیابی به باز شدن مناسب درب هوا در طول چرخه های تهویه، به قدرت فن بیشتری نیاز است.

زمان (T): زمان چرخه فن

در نهایت، حداقل زمان سیکل فن مورد نیاز برای کار در طول تهویه باید محاسبه شود. این محاسبه فرض را بر این می گذارد که تمام هوای تهویه از محفظه نوزادان عبور می کند. این عدد در تایمر پنج دقیقه‌ای کنترل‌کننده برنامه‌ریزی شده است تا خانه را بدون توجه به تنظیمات دما یا گرما کار کند تا رطوبت را از بین ببرد و کیفیت هوا را برای جوجه‌ها بهبود بخشد. این عدد به موقع نقطه شروع است و توصیه نمی شود کمتر از 30 ثانیه از پنج دقیقه اجرا شود.

با افزایش سن جوجه ها و افزایش مصرف آب، زمان چرخه تهویه نیز باید افزایش یابد در غیر این صورت شرایط خانه و کیفیت هوا بدتر می شود. افزودن زمان کارکرد فن باید با افزایش آب ورودی به خانه مرتبط باشد. با دانستن cfm فن های تهویه، تعداد پرندگان در خانه و سن پرندگان بر حسب هفته، درصد زمان سنج به موقع را می توان برای شرایط معمولی محاسبه کرد. محاسبات نمونه و نرخ معمولی تهویه به ازای هر پرنده در زیر نشان داده شده است.

محاسبه زمان چرخه فن تهویه

ابتدا کل cfms مورد نیاز را با توجه به سن پرندگان محاسبه کنید:

مجموع cfm = cfm/پرنده چند برابر تعداد پرندگان در خانه مورد نیاز

مثال: در هفته 1، با 0.10cfm برای هر پرنده، و با 24000 پرنده در خانه، 0.10cfm × 24000 پرنده = 2400cfm مورد نیاز

درصد زمان = cfm مورد نیاز تقسیم بر ظرفیت cfm فن های استفاده شده (خروجی فن می تواند متفاوت باشد. ظرفیت فن های خود را دست بالا نگیرید.) 2400 cfm مورد نیاز تقسیم بر 20000 cfm فن های تهویه استفاده شده = 0.12 = 12 درصد 12 درصد × 300 ثانیه = 36 ثانیه زمان روشن.

بنابراین 36 ثانیه روشن و 264 ثانیه خاموش نقطه شروع خوبی برای روز اول خواهد بود.

نرخ های نشان داده شده در جدول، نرخ های MV ایده آل در بستر خشک تمیز هستند. برای بستر ساخته شده، نرخ باید افزایش یابد. زمان‌های روشن باید در صورت نیاز افزایش یابد تقریباً هر سه روز. این نرخ ها نقطه شروعی برای تهویه هستند. کیفیت هوا و شرایط خانه تعیین کننده افزایش یا کاهش نرخ است. برای جزئیات مربوط به عملیات خود با شرکت تماس بگیرید. نرخ های داده شده در اینجا برای دمای 30 تا 60 درجه فارنهایت است.

اگر سطوح رطوبت داخل خانه بیش از 65 درصد باشد یا سطوح آمونیاک بیش از 25ppm اندازه گیری شود، باید 15 ثانیه به زمان چرخه فن اضافه شود. اگر رطوبت داخل خانه به کمتر از 50 درصد برسد یا گرد و غبار ظاهر شود، ممکن است 15 ثانیه از زمان چرخه فن کم شود. شرایط داخل خانه باید در اوایل صبح نظارت شود تا هر خانه برای نشانه هایی از تغییر در برنامه تهویه بررسی شود.

یک ماشین حساب ساده تایمر چرخه فن تهویه در sanatmorgh.ir وجود دارد که می تواند مستقیماً از وب سایت دانلود یا استفاده شود. همچنین، یک برنامه وب تلفن هوشمند وجود دارد که می تواند همراه با اکثر تلفن های هوشمند برای محاسبه تهویه در حال حرکت استفاده شود. پیوند این برنامه وب این است: sanatmorgh.ir .

POST را به خاطر بسپارید

به طور کلی، اگر دستورالعمل های فشار استاتیک خوب، باز شدن صحیح ورودی، منبع هوای مناسب و زمان کار کافی رعایت شود، راه اندازی تهویه حاصل باید تولید کننده را در هوای سرد به خوبی شروع کند. با افزایش سن پرندگان و رسوب مقادیر فزاینده رطوبت در خانه، تنظیم تایمر تهویه باید افزایش یابد تا بستر و کیفیت هوا در شرایط قابل قبول حفظ شود. رایج‌ترین اشتباهی که در مزارع می‌یابیم، قفل نشدن درب‌های هواکش محیطی تعیین‌شده در طول تهویه است. فن ها، فشار و زمان کار چرخه فن همگی می توانند صحیح باشند، اما اگر همه درهای هواکش فقط ¼ اینچ باز شوند، هوای ورودی مستقیماً به خطوط تغذیه و آب هدایت می شود و نتایج کمتر از حد مطلوب خواهد بود.

بستر خیس و پرندگان سرد اغلب در خانه هایی یافت می شوند که در آن تمام درهای هواکش در طول تهویه باز می مانند. در حالی که انجام تنظیمات در این سیستم از اتاق کنترل نسبتاً آسان است، یکی از عوامل اصلی که به نظر می رسد بسیاری فراموش می کنند تنظیم درب هواکش است. خانه نمونه با تقریباً 25 درصد دریچه های باز شده در اتاقک بچه شروع می شود. همانطور که پرندگان به خانه کامل منتقل می شوند، ما هنوز به 25 درصد دریچه های باز شده در خانه نیاز داریم، اما آنها باید به طور مساوی در سراسر خانه توزیع شوند. برای متعادل کردن توزیع هوا باید دریچه‌ها در قسمت بیرونی باز و در محفظه پرورش بسته شوند. با افزایش سن پرندگان و اضافه شدن فن های بیشتری، باید دریچه های بیشتری باز شود تا باز شدن مناسب و پرتاب هوا به قله سقف حفظ شود.