نحوه کنترل رطوبت سالن مرغ گوشتی و تخمگذار

قبل از ورود به فصل بارندگی، وضعیت مرغ های گوشتی و تخمگذار به دلیل تأثیر نامطلوب رطوبت نسبی که منجر به کاهش تولید و مرگ و میر در گله می‌شود، بسیار نگران‌کننده می‌شود.
تأثیر افزایش دمای هوای محیط بر فیزیولوژی طیور را نمی توان به طور مجزا در نظر گرفت زیرا هنگامی که دمای بالا با رطوبت بالا (بیش از 75 درصد) همراه باشد، پرندگان به سرعت تسلیم می شوند و در اثر استرس گرمایی می میرند.
پرندگان غدد عرق ندارند اما در عوض با تبخیر از زائده های صورت و نفس نفس زدن آب خود را از دست می دهند.

با این حال، هنگامی که رطوبت هوا زیاد است، فضای مرغداری با بخار آب اشباع می شود، آب مایع دفع شده توسط پرندگان با اثر خنک کننده طبیعی معمول خود تبخیر نمی شود.

حرکت هوا، طبیعی یا مصنوعی، با دور کردن هوای اشباع شده از بخار آب از پرندگان و در نتیجه تبخیر شدن آب دفع شده از بدن آنها، وضعیت را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: هواکش 140 مرغداری
تغذیه، بلع و هضم همگی گرما ایجاد می کنند و در حالی که این گرمای اضافی برای پرندگانی که در شرایط دمای پایین پرورش می‌یابند مفید است، به سادگی استرس گرمایی را در پرندگان در دوره‌های دما تشدید می‌کند.

جای تعجب نیست که پرندگان با کاهش مصرف خوراک خود به دمای بالا واکنش نشان می دهند.
این به وضوح این مشکل را ایجاد می کند که آیا تلفات همراه در تولید، کاهش اندازه، وزن و استحکام پوسته تخم مرغ، به دلیل استرس گرمایی فی نفسه یا کمبود مواد غذایی غنی از انرژی، پروتئین ها و یا مواد مغذی و ویتامین های حیاتی است.

در واقع از دست دادن بهره وری با افزایش دما بیش از 26 درجه سانتی گراد و بالاتر به دلیل ترکیبی از هر دو است.
حساسیت بیشتر طیور در مقایسه با سایر دام ها به تنش گرمایی به این دلیل است که دمای بدن پرندگان به «مرگ گرمایی» بسیار نزدیکتر از «مرگ سرد» است.

بیشتر بخوانید: تهویه مناسب با پد سلولزی

دمای طبیعی بدن پرندگان 41.2 تا 42.2 درجه سانتیگراد است که فقط 4 تا 5 درجه سانتیگراد کمتر از نقطه ای است که در آن پروتئین های آنزیمی با فروپاشی کامل و شکست متابولیسم بدن شروع به دناتوره شدن می کنند.

این وضعیت به وضوح با فقدان غدد عرق پرندگان و ناتوانی آنها در به کار انداختن یک سیستم خنک کننده طبیعی و ذاتی تشدید می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت پنجره اینلت
اقدامات غیرفعال اساسی با هدف خنک نگه داشتن طیور به طراحی و مکان مرغداری بستگی دارد و آنها شامل جهت گیری و شیب سقف برای به حداقل رساندن تابش مستقیم نور خورشید به مرغداری، کاشت درختان سایه دار در اطراف خانه و سفید کردن دیوارها و سقف برای حداکثر بازتاب گرما هستند.

استفاده حداکثری از حداکثر حرکت طبیعی هوا با باز گذاشتن کناره‌های مرغداری، رایج‌ترین ویژگی سالن‌های مرغداری در آب و هوای گرم است، اگرچه این خود نشان‌دهنده بیهودگی نهایی و عدم انعطاف کامل تلاش برای طراحی سفارشی مرغداری برای مبارزه با استرس گرمایی است.
داشتن اضلاع باز اجازه می دهد تا بارندگی در طول فصل مرطوب گرم وارد شود و در شرایطی که نوسانات روزانه زیاد در دما یا آب و هوای وجود دارد که تابستان ها بسیار گرم و زمستان ها به نسبت سرد است، کاملاً معکوس است.

پرندگان برای دوره های قابل توجهی از تمام ناراحتی ها از جمله سرما  رنج می برند، سیاست تولیدکنندگان طیور باید طراحی و ساخت مرغداری برای مدیریت و تولید کارآمد طیور باشد و سپس یک سیستم تهویه مرغداری با طراحی سفارشی اضافه شود.
ساده ترین سیستم خنک کننده فعال مبتنی بر فن سیرکوله هوای الکتریکی است که در داخل خانه نصب شده اند.

اشکال اساسی استفاده از یک سیستم تهویه که فقط بر اساس گردش هوا است و این است که فقط در اطراف هوای داخلی حرکت می کند بدون اینکه گرمای ذاتی آن را از بین ببرد.
از جنبه مثبت آنها برای جوجه های گوشتی که روی زمین پرورش می یابند مفید هستند، که از این طریق با افزایش سرعت یا حرکت هوا در سطح پرنده با نصب فن های اضافی، سرعت تلفات همرفت گرما به حداکثر می رسد.

تحقیقات نشان می دهد که تخصیص 1 فن سیرکوله به ازای هر 10 تا 15 متر (متر) در امتداد خانه که در فاصله 2 متری از کف نصب شده و اندکی به سمت پایین حرکت می کند، بهترین نتیجه را به دست می آورد، علاوه بر این، حرکت باعث ایستادن جوجه های گوشتی می شود.

بالا، بنابراین لایه ای از هوای گرم راکد که تمایل به تشکیل در اطراف پرندگان دارد را می شکند.
استفاده از خنک کننده تبخیری با استفاده از قانون اساسی فیزیک، گرما را از موقعیت خارج می کند. برای تبخیر مایع (از جمله آب) باید انرژی به شکل گرما تامین شود که در غیر این صورت گرمای نهان تبخیر نامیده می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین تجهیزات مرغداری سال 1401

آبی که به صورت مه به داخل خانه پاشیده می شود از قطرات بسیار کوچکی تشکیل شده است که به آسانی و به سرعت تبخیر می شوند.

و با این کار گرما را از محیط خانه جذب کرده و در نتیجه دمای داخل مرغداری را کاهش می دهد.
سیستم های مه پاش مفید هستند اما قطرات با قطر حدود 50 میکرومتر به سرعت قبل از تبخیر رسوب می کنند و باعث ایجاد مواد بستر مرطوب و کپک زده و ناراحتی برای پرندگان و تشویق آفات، انگل ها و بیماری ها می شود.
سیستم های مه پاش مرغداری که از قطرات بسیار کوچکتر 10 میکرومتر یا کمتر استفاده می کنند از این مشکلات جلوگیری می کنند.

با این حال، این قطرات بسیار کوچک می توانند وارد “راه های هوایی” پرندگان شده و در اعماق سیستم تنفسی ساکن شوند و مشکلات سلامتی ایجاد کنند.

تنها راه برای تولیدکنندگان برای به دست آوردن مزایای واقعی و سریع خنک‌کننده تبخیری، بدون مشکل رطوبت مایع، استفاده از سیستم خنک‌کننده هوا/تونلی است.
سیستم‌های هوای خنک‌کننده/تونلی شامل یک پد سلولزی مرغداری که به طور مداوم خیس می‌شود در یک انتهای خانه و یک فن استخراج قدرتمند در سمت دیگر است.

هوایی که به طور مداوم از داخل خانه توسط هواکش مرغداری خارج می شود، با هوای خارج شده از صفحه فیلتر خیس شده جایگزین می شود.

آب مه آلود بر روی پد در قطرات بسیار ریز، “تبخیر فلاش” گرما را از هوای وارد شده به خانه می گیرد.

نتیجه خالص یک تونل مداوم از هوای خنک است که از خانه عبور می کند تا پرندگان را در حالت آرامش دائمی نگه دارد.

پرندگان از مزایای خنک سازی تبخیری بدون مشکلات مربوط به قطرات آب در فضای خانه بهره مند می شوند.
به عنوان مثال، با دمای هوای بیرون 35 درجه سانتیگراد، یک سیستم پد خنک کننده با راندمان بالا دمای خانه را تا 28 درجه سانتیگراد کاهش می دهد و با کاهش 5 درجه سانتیگراد بیشتر به 23 درجه سانتیگراد به دلیل اثرات سرد کننده باد جریان هوای تونلی تولیدکنندگانی که مرغداری دارند که با پد خنک می‌شود، اما هنوز هوای گرم و مشکلات استرس گرمایی را تجربه می‌کنند، نباید به‌طور خودکار به این نتیجه برسند که سیستم لنت مقصر است.

بیشتر بخوانید: قیمت رول بستر مرغداری

کرکره های کثیف می توانند جریان هوا را تا 30 درصد کاهش دهند و 15 درصد لغزش تسمه فن به معنای کاهش معادل جریان هوا است. تولیدکنندگان باید اطمینان حاصل کنند که خانه هوابند است، تمام نشتی‌های هوا بسته شده و پرده‌های تونل مانع از جریان هوا به داخل خانه نمی‌شوند.
نوک نازل مهمترین قسمت هر سیستم خنک کننده تبخیری (مه پاش/مه پاش) است، چه به صورت معمولی (سربار) طراحی شده باشد و چه بر اساس طراحی پد خنک کننده. نوک‌های نازل کوچک‌ترین اجزای سیستم هستند، اما در نهایت ویژگی‌های اسپری مه/مه را تعیین می‌کنند.

نازل جزء نهایی سیستم است و آب از آن عبور می کند تا با توجه به طراحی داخلی، روزنه و فشار آب به قطرات تقسیم شود. به این ترتیب سرعت جریان، اندازه قطرات و توزیع اندازه قطرات را تعیین می کند. این ویژگی ها و همچنین فناوری مواد و چیدمان (اندازه، تراکم و فاصله) نازل ها در سیستم بالای سر یا روی پد خنک کننده، موفقیت یا عدم موفقیت آن را در کاهش دمای خانه تا سطوح قابل قبول تعیین می کند.
نصب نازل‌های مه‌پاش/مه‌پاش این فرصت را به تولیدکنندگان طیور می‌دهد تا در محدوده فشار وسیع 3 تا 14 بار (40 تا 200 psi) و قطرات ریز کمتر از 50 میکرومتر اعمال شوند، که برای تبخیر سریع و خنک‌سازی مؤثر بهینه در نظر گرفته می‌شوند.
نازل‌های مه‌پاشی و مه‌پاشی را می‌توان در چیدمان‌های سنتی اتمی‌ساز بالای سر (نازل) با استفاده از لوله‌های PVC و اتصالات جوش‌شده با حلال با فاصله 3 متر بین هر خط اتم‌ساز، 2.5 تا 3.0 متر بین اتمی‌ساز در خط و فاصله جدایی 3 متر بین اتمی‌سازها و لبه بام خانه (تیرهای پشت بام یا پایه ها).
نوک نازل زمانی موثرتر است که به عنوان عنصر اتمیزه کننده در یک سیستم هوای سرد/تونل برای خنک کردن مرغداری استفاده شود. نازل‌های مه‌گیر به‌گونه‌ای نصب می‌شوند که در فاصله 450 تا 600 میلی‌متری (میلی‌متر) از لنت‌ها قرار می‌گیرند و اسپری به سمت لنت‌ها هدایت می‌شود تا برای حداکثر کارایی و عمر طولانی، به طور دائم و یکنواخت خیس شوند.
طراحان پد، نازل های مه پاش را با دبی 3.8 لیتر در ساعت و زاویه پاشش حداقل 80 درجه توصیه می کنند. یک پد به ارتفاع 1.8 متر باید با سه ردیف نازل مه‌گیر روی لوله‌هایی با فاصله 450 میلی‌متر با فاصله 450 میلی‌متر بین نازل‌های مجزا در امتداد هر لوله ارائه شود.
عوامل متعددی از جمله ضخامت لنت های مورد استفاده سطح راندمان خنک کننده به دست آمده را تعیین می کند. چیدمان نازل با دقت کار شده به طوری که هیچ نقطه خشکی روی پد وجود نداشته باشد، همچنین تمیز کردن و شستشوی منظم پدها برای جلوگیری از مسدود شدن (انسداد) ضروری است. قرار گرفتن سطح پایین پدهای خنک به این معنی است که نازل ها به راحتی تمیز و تعویض می شوند.

رطوبت نسبی

از مفاهیم زیر برای اندازه گیری رطوبت هوا در مرغداری استفاده می شود:
• رطوبت مطلق = گرم رطوبت موجود در 1 متر مکعب هوا.
• حداکثر رطوبت = حداکثر گرم رطوبتی که می تواند در 1 متر مکعب هوا در دمای معین وجود داشته باشد.
• رطوبت نسبی = رابطه بین میزان رطوبت هوا و حداکثر رطوبت در دمای فعلی هوا که بر حسب درصد بیان می شود.

بیشتر بخوانید: تهویه مناسب با پد سلولزی

نمونه ای از رطوبت نسبی % سالن مرغ

اگر دمای هوا 10 درجه سانتی گراد و حاوی 5.7 گرم رطوبت باشد، رطوبت نسبی 5.7/9.5 x 100 = 60٪ است. (جدول 3 را در مورد رطوبت مطلق بر حسب گرم بر متر مکعب هوا برای میزان رطوبت هوای با دمای 10 درجه سانتیگراد ببینید).

اگر همان هوا بدون افزودن رطوبت تا دمای 20 درجه سانتیگراد گرم شود، رطوبت نسبی 5.7/17.5 x 100 = 33٪ خواهد بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که گرم کردن هوا باعث کاهش رطوبت نسبی می شود.

برعکس، خنک کردن هوا منجر به رطوبت نسبی بالاتری می شود، به عنوان مثال اگر همان هوا 4 درجه سانتیگراد باشد، رطوبت نسبی 5.7/6.4 x 100 = 89٪ خواهد بود. این نشان می دهد که هر چه هوا گرمتر باشد، ظرفیت آن برای نگهداری رطوبت بیشتر است.
اندازه گیری رطوبت
رطوبت نسبی در مرغداری ها اندازه گیری می شود تا مشخص شود که آیا اختلالات تنفسی به دلیل رطوبت نسبی خیلی زیاد یا خیلی کم است. اگر رطوبت نسبی خیلی زیاد باشد، میعان می تواند در خانه جمع شود.

این تأثیر مستقیم بر رشد میکروارگانیسم ها دارد.

اندازه‌گیری و کنترل رطوبت سالن مرغ

راه‌های مختلفی برای اندازه‌گیری رطوبت هوا در مرغداری وجود دارد که رایج‌ترین آنها لامپ خشک/مرطوب روان‌سنج یا رطوبت‌سنج مکانیکی است.

اندازه‌گیری رطوبت موجود در هوا ممکن است مفید باشد، با این حال، در مقایسه با اندازه‌گیری دما به تنهایی، هزینه‌های نسبی بالاتری برای اندازه‌گیری رطوبت وجود دارد. به همین دلیل، میزان رطوبت هوا معمولاً اندازه گیری نمی شود.
رطوبت با گرم یا سرد شدن شدید هوای خانه در پاسخ به دمای بیرون از خانه کنترل می شود. هنگامی که دمای بیرون پایین است، رطوبت نسبی در خانه کم است، که اغلب منجر به گرد و غبار خشک در هوای داخل خانه می شود. اگر رطوبت نسبی بیش از حد بالا باشد، ممکن است بستر مرطوب شود.

بیشتر بخوانید: جت هیتر مرغداری

رطوبت نسبی ایده آل برای طیور 60-80 درصد است.
علاوه بر سطوح آمونیاک و دما، نظارت مداوم بر سطح رطوبت نسبی برای حداکثر تأثیر مهم است.
با تهویه مرغداری برای رطوبت نسبی (RH) 50 تا 70 درصد می توانید از تجمع رطوبت و چسبندگی بستر در اطراف خطوط آبخوری/ تغذیه کننده و دیواره های جانبی جلوگیری کنید که به این موارد کمک می کند:
• تهویه را در هنگام پرورش به حداقل برسانید
• از تشکیل آمونیاک جلوگیری کنید.
• بروز کمتر ضایعات پنجه
• صرفه جویی در هزینه سوخت
حفظ سطوح ایده آل RH آسان تر از آن چیزی است که فکر می کنید. به سادگی:
1. نشت هوا در اطراف دستگاه های ورودی را بررسی کنید و پیش نویس ها را در امتداد دیواره های جانبی بررسی کنید.
2. از شخم زدن بستر خودداری کنید و کیک پاک کن خود را فقط به اندازه ای عمیق قرار دهید که کیک را بدون مزاحمت عمیق تر جدا کند. در اینجا درباره کیک زدایی مناسب بیشتر بدانید.
3. قبل از قرار دادن پرنده از قبل گرم کنید تا به 94 درجه فارنهایت به طور یکنواخت در کل سطح بستر و 2-3 اینچ در عمق بستر برسد.
4. با بررسی فشار استاتیک از گرم شدن و مخلوط کردن مناسب در سراسر سقف اطمینان حاصل کنید.
5. سطح RH را در صبح بررسی کنید و اگر سطح آن حدود 70 درصد افزایش یافت، زمان فن را اضافه کنید.

به دست آوردن سطوح رطوبت رضایت بخش در محیطی که تخم ها در آن هچ می شوند باعث می شود جنین ها آب خود را از داخل به خارج از طریق تبخیر مداوم از دست بدهند.
هر تخم مرغ دارای کیفیت های مختلفی است، به عنوان مثال، اندازه، ضخامت، مقدار منافذ و رسانایی پوسته. به عنوان مثال، در گله های مسن تر رسانایی و اندازه تخم برجسته تر است، در نتیجه باید با رطوبت بالاتری از تخم خارج شوند.

بیشتر بخوانید: قیمت قفس مرغ تخمگذار

باید به خاطر داشت که از هزاران تخم مرغ مراقبت می شود، بنابراین آنها باید به گونه ای مونتاژ شوند که کیفیت آنها تا حد امکان شبیه به گله، سن و روزهای نگهداری باشد.

هنگامی که کاهش وزن وجود دارد، هچ مشکل ساز است، جوجه برای داشتن ظرفیت جوجه کشی به مصرف انرژی بیشتری نیاز دارد و باعث می شود جوجه ضعیف تری متولد شود.

از سوی دیگر، تخم‌مرغی که کاهش وزن کاملی داشته باشد، با یک دریچه ساده‌تر مواجه می‌شود و انرژی کارآمد کمتری را صرف می‌کند. کاهش وزن تحت تأثیر رطوبت هوا و همچنین دما است.

با افزایش دما که به دلیل پیشرفت و تکامل جنینی ایجاد می شود، تبخیر از طریق پوسته افزایش می یابد.
یک ماشین تک مرحله ای بسیار ثابت به افزایش رطوبت سریعتر از CO2 کمک می کند، به همین دلیل است که میراگر را می توان با رطوبت کنترل کرد.

بیشتر بخوانید: قیمت دان مرغ تخمگذار

وقتی تخم‌هایی از مولدین قدیمی وجود داشته باشد، دمپر زودتر باز می‌شود و وقتی گله‌ای جوان با باروری پایین تنظیم می‌شود، دمپر دیرتر باز می‌شود و با ویژگی‌های گله‌ای که در ستتر است، تنظیم می‌شود.

برای به دست آوردن کاهش وزن خوب، طبقه بندی و درخواست باید در هنگام برخورد با تخم ها در اتاق خنک، بررسی کیفیت جوجه، اندازه گیری کاهش وزن و تغییر آن همانطور که در نتایج نشان داده شده است، حفظ شود.

کاهش وزن رضایت بخش مزایایی را برای پیشرفت جنین و در فرآیند جوجه ریزی ارائه می دهد که سرمایه گذاری انرژی را در طول دوره جوجه کشی به همراه دارد و جوجه ای با پتانسیل باورنکردنی به دست می آورد.