تهویه مناسب با پد سلولزی در داخل سالن مرغداری

بحث های زیادی در مورد بهترین روش های خنک سازی  داخل مرغداری با هدف دستیابی به نتایج فنی بهتر در گله های گوشتی صورت گرفته است.
باید راه حل های مناسبی برای کنترل دما پیدا کرد تا بازده اقتصادی هر چه بهتر باشد، سیستم های پد سلولزی خنک کننده تبخیری با هدف کاهش دمای داخلی مرغداری ها استفاده می شود که باعث کاهش اثرات نامطلوب استرس گرمایی در پرندگان می شود.
پد خنک کننده
این امر علاوه بر بهبود افزایش وزن روزانه پرندگان، باید بهره وری را افزایش داده و مرگ و میر را کاهش دهد.

سیستم های پد خنک کننده مرغداری  به تهویه مکانیکی اجباری برای هدایت هوا از طریق پانل ها، بسته به شرایط آب و هوایی منطقه ای که سیستم در آن اجرا می شود، نیاز دارد.

هدف کاهش دمای هوا در مرغداری ها حداقل 5 درجه سانتیگراد است.

  • پدها سلولزی یا دیوارهای تبخیری یک سیستم خنک کننده کاملاً یکپارچه هستند که برای حل مشکلات دمای بالا در واحدهای محیط کنترل شده به روشی آسان و سریع توسعه یافته اند.
  • آب به بالای دیوار پمپ می شود و از آنجا از طریق سیستمی از لوله ها یا سوراخ ها توزیع می شود و اطمینان حاصل می شود که تمام سطح پانل مرطوب نگه داشته می شود و به دنبال بیشترین تماس ممکن هوا با آب است.
  • تبخیر آب تا زمانی که هوا مرطوب باشد و سرعت هوا کافی باشد و تا زمانی که رطوبت هوای ورودی خیلی زیاد نباشد گرمای هوا را از بین می برد.

پانل ها با مواد بسیار جذب کننده ساخته شده اند. هم ورق های راه راه و هم مواد چسبنده اجازه نفوذپذیری را می دهند.

فرآیند تبخیر هوای مرطوب و عاری از آلودگی، مواد معدنی و باکتری تولید می کند.

پدها سلولزی یا دیوارهای تبخیری

هر دو سیستم مه‌پاشی فشار قوی یا کم و سیستم خنک‌کننده پد مرطوب روش‌هایی هستند که از تبخیر آب برای کاهش دمای هوا استفاده می‌کنند.

یک مطالعه تطبیقی ​​با سیستم مه‌پاشی کم فشار، در مقایسه با سیستم خنک‌کننده پد انجام شد. نتایج به نفع سیستم خنک کننده پد بود. مشاهده شد که مرگ و میر در گله 10 درصد کمتر از میزان مرگ و میر ثبت شده در خانه ای است که از سیستم مه پاش استفاده شده است.

گله ها در این مطالعه هم سن بودند و در تاریخ های مشابه در هر دو خانه برای کشتار قرار داده شدند. بهبودی در تبدیل خوراک و افزایش وزن روزانه وجود داشت.

راندمان نسبی سیستم مه پاش به طور کلی 40 تا 50 درصد است در حالی که با سیستم خنک کننده پد بازده 70 درصد خواهد بود. با کولرهای پد، می توان بازده خنک کننده را بهتر کنترل کرد تا حداقل 5 درجه سانتیگراد دمای کمتری در داخل خانه حاصل شود.

دوام هر سیستم تا حد زیادی به شرایط نگهداری بستگی دارد. یک سیستم خنک کننده پد با مدیریت و نگهداری باید 8-10 سال و در برخی موارد حتی تا 13 سال عمر کند. البته این به سختی آب مزرعه نیز بستگی دارد. مراقبت اساسی برای عمر طولانی سیستم خنک کننده پد، مربوط به تمیز کردن سیستم، PH آب و سختی آب است.

مزایای سیستم خنک کننده از طریق پدهای سلولزی

مصرف انرژی و آب کم است، در حالی که سیستم بیشتر آب مصرف شده در این فرآیند را به گردش در می آورد. درک نقش رطوبت در آسایش حرارتی جوجه گوشتی بسیار مهم است. به عنوان مثال، آب در کاهش دمای خانه بسیار کارآمد است. با این حال، دمای پایین لزوما به معنای راحتی بهتر پرندگان نیست.

مکانیسم های از دست دادن حرارت برای جوجه های گوشتی

 

 

تابش – تشعشع

تابش گرما از قسمت‌های بدون پر بدن، مانند قسمت زیرین بال‌ها و پاها. تشعشع اتلاف گرما را بدون از دست دادن انرژی لازم برای افزایش وزن افزایش می دهد: پرنده تا زمانی که گرما و رطوبت اضافی وجود نداشته باشد و در نتیجه افزایشی در تبدیل غذا وجود نداشته باشد راحت است.

نفس کشیدن

هنگامی که تشعشع دیگر برای حفظ یا کاهش دمای بدن کافی نباشد و پرنده شروع به نفس نفس زدن و استفاده از انرژی از جیره برای کاهش دمای بدن کند، ضرر اقتصادی رخ می دهد.

بخار آب از طریق منقار با نفس نفس زدن آزاد می شود و این بخار آب دمای اضافی را با خود حمل می کند و در نتیجه گرما آزاد می شود.

مزایای سیستم خنک کننده

بیشتر بخوانید:  تهویه سالن مرغداری

برای اینکه این رهاسازی به درستی اتفاق بیفتد، محیط خارجی نباید خیلی مرطوب باشد، در غیر این صورت آب آزاد نمی شود و در مجاری تنفسی پرندگان جمع می شود. از این رو، رطوبت بیش از حد برای پرندگان مضر است.

چگونه می توانیم از سیستم های خنک کننده پد تبخیری به درستی استفاده کنیم؟

در صورت فشار منفی، رطوبت همیشه باید آخرین منبع برای خنک کردن هوای خانه باشد.

1 باید از تمام قدرت استخراج هوا استفاده کرد و سپس از رطوبت استفاده کرد. این به این دلیل است که آب فقط قدرت کاهش سرما و سرعت باد را دارد.

2 دوم اینکه نحوه خنک کردن پد سلولزی مهم است.

نحوه خنک کردن پد

هوایی که از پد تبخیر می گذرد باید حداقل سرعت عبور داشته باشد تا تبخیر صحیح رخ دهد و دما پایین بیاید.

اگر دیوار تبخیری را بدون روشن بودن تمام هواکش مرغداری 140 یا  100 استخراج کننده روشن کنیم، مشکل دارد

وقتی قبل از روشن کردن تمام فن های اکسترکتور، خنک کننده پد را روشن می کنیم، به سرعت لازم نمی رسیم و آب هنگام عبور از سیستم به اندازه کافی خنک نمی شود.

این برای خیس کردن قابل ملاحظه پد در نزدیکی ورودی هوا ضروری است.

بیشتر بخوانید: هواکش مرغداری 100

تفاوت زیادی بین دمای ورودی هوا و دمای خروجی هوا در انتهای دیگر خانه وجود دارد.

مشکل دیگری که وقتی دیوار خیس را خیلی زود روشن می کنیم بدون اینکه هوای کافی استخراج کنیم، افزایش سرمای باد است. در این صورت، سرعت هوا برای کاهش دما و افزایش رطوبت داخل خانه کافی نیست.

شکل 3. توزیع یکنواخت پرندگان در داخل خانه نتیجه خواهد بود اگر آنها در آب و هوای خوب نگهداری شوند.

برای دستیابی به راحتی مناسب برای پرندگان بالای 28 روز ابتدا از تمام فن های هواگیر استفاده می کنیم و سپس پدهای خنک کننده را روشن می کنیم. سپس اینها همانطور که طراحی شده اند کار می کنند و خارج از منطقه راحتی پرنده استفاده نمی شوند. هنگامی که جوجه ها هنوز برای ترکیب سرعت هوا و رطوبت هوا آماده نیستند، دیواره تبخیری نباید فعال شود که فقط باید در هفته چهارم زندگی یا بعد از آن اتفاق بیفتد و نه قبل از آن.

بیشتر بخوانید: قیمت جت هیتر مرغداری

شایان ذکر است که احساس سرمای باد پرنده با احساس سرمای انسان متفاوت است. به همین دلیل هنگام ارزیابی دمای محیط و راحتی پرنده باید مراقب بود.