تهویه سالن مرغداری

تهویه سالن مرغداری و انواع سیستم های تهویه مورد استفاده در سالن های مرغداری را نام برده و ویژگی های هر یک از اقسام تهویه مورد استفاده در مرغداری را بررسی نمایید تا بتوانید پرورشی موفق داشته باشید

سیستم تهویه سالن مرغداری

تهویه سالن مرغداری اولین و مهم ترین اصل در هر سالن مرغداری است و انتقال هوای آلوده و مضر به بیرون و ورود هوای تازه و با اکسیژن به محیط داخل سالن می باشد.

هر پرنده تقریبا در درجه اول نیاز به یک اکسیژن و تنفس سالم دارد به همین منظور جابه جایی هوا یک نقش کلیدی در صنایع مرغداری دارد.

ایجاد یک تهویه هوای مطبوع به چه مواردی نیاز دارد؟ یک تهویه خوب شامل سه جز اصلی دما مناسب، رطوبت کافی، هوای عاری از آلودگی می باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت فن مرغداری

برای ایجاد چنین محیطی با استفاده از هواکش های آکسیال صنعتی با قدرت بالا امکان پذیر می باشد. از این در امروزه با شیوه های متفاوتی در تهویه سالن مرغداری روبرو هستیم به منظور آشنایی بیشتر با انواع تهویه ها شما را در این جا مطلع می سازیم.

تهویه سالن مرغداری

انواع تهویه سالن مرغداری

  • تهویه طبیعی
  • تهویه عرضی
  • تهویه تونلی یا طولی
  • تهویه از سقف
  • تهویه از کف

تهویه طبیعی

معمولا این نوع تهویه زیاد در سالن های مرغداری اجرا نمی شود زیرا تنها بستگی به شرایط آب و هوایی آن منطقه دارد و در مناطق خیلی گرم و یا خیلی سرد توصیه نمی شود.

تهویه عرضی

این روش از تهویه معمولا در سالن هایی صاف ویا با سقف قوسی که قوس آنها در عرض سالن می باشد صورت می گیرد. و هواکش ها در دیوراه طولی سالن نصب می شوند.  و با ایجاد به ازای هر 10 متر یک اتاقک به ابعاد 1.8 در 7 متر ساخته می شود. و تمام مراحل برای ایجاد یک هوای مناسب در آن صورت می گیرد و سپس به داخل سالن هدایت می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت پنجره اینلت مرغداری

تهویه طولی

در این تهویه جا به جایی هوا به شکل طولی انجام می گیرد و هواکش ها در دیواره عرضی سالن نصب می شوند و برای تخلیه هوا و مواد سمی بایست مسافت بیشتری را نسبت به تهویه عرضی طی نمایند. لازم به ذکر است برای تهویه مناسب از این سیستم باید سرعت هوا به 120 متر در دقیقه و کمتر از 5 تا یک دقیقه بسته به وزن مرغ انجام گیرد.

تهویه از سقف

معمولا تهویه از سقف در مناطق بسیار گرم استفاده می شود به طوری که هواکش ها در سقف نصب شده و اینلت یا هواده ها در دیواره طولی سالن قرار می گیرند. در فصول گرم، هوای گرم به خاطر سبکی به زیر سقف می رسند و توسط هواکش تخلیه می شوند و به وسیله هواده هوای تازه وارد محیط می شود. ودر فصول سرد هم هواده ها در سقف سالن و هواکش ها در دیواره سالن نصب می شوند.

تهویه از کف

در این مدل از تهویه به شکلی است که در کف با ایجاد کانالی و دریچه هایی در هر چند متر مخصوصاا در زیر دانخوری ها نصب می شود و هواکش هم در انتهای سالن هوادهی را توسط کانال حفر شده صورت می دهد.

نحوه محاسبه تهویه سالن مرغداری

اگر می خواهید بدانید تهویه مناسب در سالن مرغداری چگونه محاسبه می شود؟ باید اشاره کنیم که برای محاسبه تهویه مناسب در سالن های مرغداری موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

ابعاد سالن ( طول، عرض، ارتفاع )

مسیر جریان باد

تعداد طیور

وزن هر پرنده

وزن هر پرنده در هوادهی نقش بسیار اساسی دارد به طوری که به ازای هر کیلو از وزن پرنده نیاز به 5 متر مکعب هوادهی نیاز داریم. برای جوجه ها تا 7 روزگی معمولا نیاز به هواکش نیست و هوای مورد نیاز توسط هواده یا اینلت برطرف می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت جت هیتر مرغداری

یکی از راه های محاسبه بسیار ساده هواکش در مرغداری به شکل زیر است.

ابتدا سطح مقطع سالن را به سرعت مورد نیاز هرسالن که بسته به وزن آن دارد ضرب می کنیم.

سطح مقطع = عرض سالن * ارتفاع              سطح مقطع * سرعت مجاز هوا به طور مثال برای مرغ بالغ 2 کیلو گرم به بالا 2 متر بر ثانیه لحاظ شده است.

همانطور که گفته شد هوادهی بایست در کمتر از یک دقیقه برای مرغفان بالغ صورت گیرد . حال قدرت هوادهی هر هواکش را در ثانیه محاسبه می کنیم برای مثال هوادهی یک هواکش مرغداری 140*140، 12 متر مکعب در ثانیه می باشد یا هواکش مرغداری 100*100 ،8 متر مکعب در ثانیه است.

حال مقدار بدست آمده را در قدرت یک هواکش در متر مکعب در ثانیه تقسیم می کنیم و عدد بدست آمده میزان تعداد هواکش مورد نیاز برای این سالن مرغداری را نشان می دهد.

نحوه محاسبه تهویه حداقلی

همانطور که مشخص است برای حداقل تهویه در سالن مرغداری باید به روش زیر محاسبه کرد.

در متن بالا به ازای یک دقیقه می بایست کل هوای سالن تخلیه می شد برای تهویه حداقلی حتما باید وزن پرنده مشخص باشد. برای مثال برای یک مرغ زیر یک کیلو گرم، 5 دقیقه زمان برای تهویه حداقلی نیاز داریم.

ظرفیت کل سالن ( طول * عرض * ارتفاع ) را تقسیم بر ظرفیت هواکش در 5 دقیقه برای مثال ظرفیت هواکش 100 در 5 دقیقه برابر است با 2300 متر مکعب می کنیم و عدد بدست آمده تعداد هواکش مورد نیاز در تهویه حداقلی می باشد.

این محاسبه در فشار متناسب و ایده ال حساب شده است. هر چقدر عرض سالن بیشتر باشد قطعا فشار منفی بیشتر و توان هوادهی فن پایین می آید.