عوامل کلیدی تهویه مرغداری

مهمترین چیزی که در مرغداری مورد نیاز است سیستم تهویه است که هوای تازه را به مرغداری می رساند و همچنین حفظ حیات بسیار مهم است.

با کمک آن می توان سطح بالای دما، رطوبت و آلودگی هوا را تا حد قابل تحمل برای جوجه های محصور کاهش داد. تراکم بالای جمعیت دام و طیور در محصور شدن امکان پذیر شده و سیستم تهویه بهبود یافته است.

 

می توان کل هزینه ساختمان در هر واحد مسکونی را کاهش داد. بخش مهم اقتصادی سیستم تهویه می تواند تولید و همچنین هزینه های نیروی کار را کاهش دهد. تا زمانی که تهویه مربوط به فن اگزوز باید شامل بخشی از سیستم اگزوز مرغداری باشد.

اصول تهویه طیور با فن های اگزوز

در ساختمان محصور که مرغداری محدود است، سیستم تعویض هوا مورد نیاز است. در غیر این صورت ممکن است ترکیب هوا را تغییر دهد. این نتایج می تواند غلظت دی اکسید کربن، آمونیاک و بسیاری از گازهای مضر دیگر را تا حد غیرقابل قبولی افزایش دهد.

در ادامه جدول 1 نشان می دهد که سطح بحرانی و همچنین مطلوب برخی از گازها که تحقیقات نشان داده است.

 

گازهای مضر و بوهای نامطلوب باعث ایجاد مشکل تنفسی می شود و همچنین ضایعات تجزیه سیستم را حمل می کند و با تغییر هوای ساختمان اکسیژن مورد نیاز برای حفظ حیات را به ارمغان می آورد. این سیستم با رقیق کردن آنها، بیماری ها و ارگانیسم های موجود در هوا را در سطح قابل تحملی برای سلامت پرنده نگه می دارد.

سطوح گاز متداول در مرغداری ها
گازسمبلمرگبارمطلوب
دی اکسید کربنCO2 _بالای 30 درصدزیر 1%
متانCH 4بالای 5 درصدزیر 1%
آمونیاکNH3 _بالای 500 پی پی امزیر 40 ppm
سولفید هیدروژنH2S __ _بالای 500 پی پی امزیر 40 ppm
اکسیژناز 2زیر 6 درصدبالای 16 درصد

دو نوع سیستم تهویه وجود دارد: (1) سیستم جریان هوای طبیعی و (2) حرکت مکانیکی هوا (پنکه). به دلیل تغییر تهویه مورد نیاز برای تامین راحتی جوجه ها در شرایط مختلف آب و هوایی با حداقل هزینه. این دو سیستم کاملاً متفاوت گاهی اوقات با هم ترکیب می شوند.

 

چگونه ظرفیت و اندازه فن را برای طیور خود اندازه گیری کنیم؟

مقدار هوای یک فن بسته به شکل پره‌ها، قطر پره‌ها، اسب بخار (اسب بخار) موتور، سرعت چرخش پره‌ها (دور در دقیقه)، طراحی روکش و همچنین سایر ملحقات مانند لوورها حرکت می‌کند.

ظرفیت حرکت هوای یک فن به این عوامل ترکیبی بستگی دارد. فوت مکعب یا حجم هوای جابه‌جا شده در دقیقه (cfm) ظرفیت فن اندازه‌گیری می‌شود. ما یکی از کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین فن‌های خروجی را برای هر اندازه یا نوع مورچه‌ای مرغ مرغ، از HIGHTOP Chicken Cage دریافت می‌کنیم تا ایده‌ای برای مزرعه داشته باشید و بدانید که برای اطمینان از سیستم تهویه عالی به چه چیزهایی نیاز دارد تا بتوانید به آن نگاه کنید.

با توجه به بهره وری انرژی در کنار اگزوز فن ها

هنگامی که فن های انتخاب شده برای سیستم تهویه حیوانات هستند، کارایی انرژی به یک مسئله مهم تبدیل می شود که می تواند به صورت جریان هوا در واحد انرژی ورودی یا cfm/watt بیان شود.

فن های مختلفی تولید کننده هستند تا کارایی انرژی فن ها را آزمایش کنند. در دانشگاه ایلینوی، گروه مهندسی کشاورزی، آزمایشگاه سیستم‌های زیست محیطی و ساختاری (BESS) میزان کارایی را آزمایش می‌کند.

بیشتر بخوانید: قیمت هواکش ۱۴۰ مرغداری

این آزمایش‌ها روی فن‌های تیغه‌ای با قطر 36 اینچ توسط این آزمایشگاه انجام می‌شود که طیف وسیعی از تغییرات را در بهره‌وری انرژی (8.3 تا 18.6 cfm/وات) در فشار ساکن 1/10 اینچ و عملکرد فن (6400 تا 13000 cfm) نشان داد.

ابعادی که قرار است هر نوع مرغداری را تنظیم کند به عنوان بعد اگزوز فن مرغداری HIGHTOP پیشنهاد شده است.

نکات قابل توجه در هنگام نصب سیستم اگزوز فن

  1. برای طراحی این سیستم باید شرایط آب و هوایی شدید یک منطقه را در نظر داشت.
  2. هنگام نصب تجهیزات تهویه باید از طراحی و مشخصات پیروی کنید
  3. ساختمان باید با پرندگان پر شود تا ظرفیت تعادل سیستم طراحی شود.
  4. عایق بندی سازه باید بر اساس کاربری مورد نظر و شرایط آب و هوایی محلی باشد.
  5. برای محافظت از زوال سریع عایق باید از نوع مناسب و نصب شده باشد.
  6. شما باید سیستم تهویه را به صورت فصلی تنظیم کنید و به طور مرتب آن را تمیز کنید.
  7. برای شرایط آب و هوایی شدید باید گرما و سرمایش تکمیلی فراهم شود.
  8. خدمات دوره ای و نگهداری خوب برای تمام تجهیزات (پنکه ها و کنترل ها) مورد نیاز است.
  9. باید مدیریت خوبی برای مرغداری، ساختمان و سیستم تهویه فراهم شود.
  10. در صورت قطع برق، تجهیزات تولید برق آماده به کار و/یا سیستم هشدار مناسب باید در دسترس باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت فن مرغداری

تعمیر و نگهداری سیستم فن اگزوز

فن هایی که در واحدهای نگهداری حیوانات کار می کنند برای قرار گرفتن در معرض مقادیر زیادی گرد و غبار، رطوبت و تجمع کثیفی بر روی تیغه ها، لوورها و کفن ها استفاده می شوند. کثیفی روی پره‌های فن تأثیر زیادی نمی‌گذارد، اما جریان هوای لوورها و محافظ‌ها را می‌توان تقریباً 40 درصد از کثیفی کاهش داد.

برای جلوگیری از کاهش زیاد جریان هوا در فن ها. لوورها و حفاظ های فن را می توان به طور مرتب روغن کاری و تمیز کرد.

بیشتر بخوانید: هواکش صنعتی مرغداری

روغن کاری باید با استفاده از گرافیت انجام شود تا از تجمع کثیفی جلوگیری شود. برای جلوگیری از پتانسیل محدود کردن جریان هوا، باید حفاظ‌ها را در جاهایی که فن‌ها به‌طور مداوم کار می‌کنند، حذف کنید، اما برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی شخصی یا حیوانات، محافظ‌ها باید در محل خود باقی بمانند.

نه تنها محیط در انبار دام یا طیور کثیف می شود، بلکه گازهای خورنده نیز وجود دارد، به ویژه در تأسیسات دارای چاله های کود در داخل تأسیسات.

فن هایی که از نواحی گودال فن های با کار مداوم بیرون می آیند به محفظه ای غیر خورنده مانند فایبرگلاس برای جلوگیری از خراب شدن نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: قیمت پنجره اینلت مرغداری

کنترلی که توسط یک کلید ساده یا یک ریزپردازنده انجام می‌شود، همچنین باید برای از بین بردن آن‌هایی که تماس الکتریکی دارند محافظت شود و همچنین به عنوان سوئیچ از قرار گرفتن در معرض گازهای خورنده، از محیط، جعبه الکتریکی ضد آب و گرد و غبار محافظت شود.

اگر به دانش بیشتری در مورد سیم کشی برق در محیط های خورنده نیاز دارید، می توانید این کتاب “راهنمای سیم کشی ساختمان های مزرعه” را بررسی کنید. این از دفتر توسعه مهندسی کشاورزی دانشگاه مینه سوتا در دسترس است.

بیشتر بخوانید: قیمت فن سیرکوله

خلاصه

یک عنصر ضروری برای به دست آوردن عملکرد مناسب هر سیستم تهویه مکانیکی حاوی تعداد کافی فن اگزوز مرغداری با کیفیت خوب است.

بر اساس سیستم انتقال هوا در cfm در برابر فشار ساکن 1/8 اینچ یا 1/10 اینچ، فن ها باید انتخاب شوند.

این راندمان انرژی نیز در نظر گرفته شده است. ظرف چند سال، فن‌های کارآمد هزینه خود را از پروژه صرفه‌جویی در انرژی الکتریکی پرداخت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: قیمت جت هیتر مرغداری

برای اطمینان از رتبه‌بندی معتبر، هنگام خرید فن، به دنبال یک برچسب تست قابل اعتماد باشید. برای میزان تهویه مورد نیاز در مراکز نگهداری حیوانات، اطمینان حاصل کنید که کرکره ها، لوورها و سایر محدودیت ها نیز در هنگام انتخاب پنکه لحاظ شده باشند.