سیستم تغذیه اتوماتیک طیور چیست؟

اما هدف از سیستم تغذیه چیست؟ 

سیستم‌های تغذیه تضمین می‌کنند که همه جوجه‌ها در مدت کوتاهی تغذیه می‌شوند و هر مرغ سهم روزانه مناسبی از خوراک و تغذیه را دریافت می‌کند. 

بنابراین، هر مرغ شانس یکسانی برای خوردن مقدار مساوی دان در آن واحد دارد، این هدف پشت هر سیستم تغذیه است.

هدف اصلی سیستم های اتوماتیک تغذیه طیور یکنواختی گله در طول چرخه زندگی گله برای اطمینان از حداکثر سازگاری است. هر چه گله ها سازگارتر باشند، گردش مالی و برنامه ریزی می تواند تکرارپذیرتر باشد.

این مقاله مزایای سیستم تغذیه طیور و همچنین انواع مختلف سیستم های تحویل خوراک را مورد بحث قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: قیمت جت هیتر مرغداری

مزایای سیستم تغذیه طیور

مزایای سیستم تغذیه طیور عبارتند از:

1. تغذیه تمیز را تضمین می کند

دانخوری های مرغ با دقت طراحی شده اند تا عناصر بیرونی را از غذا دور نگه دارند. آنها آسیب های ناشی از شرایط نامساعد جوی را کاهش می دهند و تضمین می کنند که غذا خشک و عاری از میکروب می ماند. 

علاوه بر این، ویژگی های آنها مانع از ایستادن پرندگان در سینی های غذا می شود. جوجه جایی برای آلوده کردن غذا وجود ندارد که مشکلی رایج در تغذیه دستی است.

بیشتر بخوانید: قیمت دستگاه پرکن مرغ

2. ایمنی تغذیه طیور در برابر آفات

مناطق مزرعه بزرگ اغلب با بازدیدکنندگان ناخواسته مانند موش ها و آفات سروکار دارند. این مزاحمان به احتمال زیاد وارد لانه مرغ می شوند و زندگی روزمره گله های پر را مختل می کنند. این آفات تمایل به خوردن خوراک طیور دارند و در نتیجه یکنواختی محصول و گله را از دست می دهند. دانخوری های مرغ مجهز به توری محافظ در اطراف خوراک هستند که دسترسی به آن را برای اکثر آفات مانند موش دشوار می کند.

3. اطمینان از یکنواختی گله

یکنواختی گله با مصرف روزانه مرغ و میزان مصرف آن شروع می شود. با فرض اینکه اساس تغذیه و کیفیت خوراک هر دو کافی است، مرحله بعدی اطمینان از توزیع یکنواخت مواد مغذی در هر مرغ است.

یکنواختی نامناسب گله بیشتر به دلیل فضای ناکافی فیدر و توزیع ضعیف خوراک است. در چرخه پرورش، یکنواختی خوب اغلب به این صورت تعریف می‌شود که +/-10% یک گله دارای میانگین وزنی 70-80% در برابر استاندارد وزن مورد نیاز اندازه‌گیری می‌شود. گله هایی با کمتر از 70 درصد کل جمعیت شروع بدی خواهند داشت که بر چرخه تولید تأثیر می گذارد. گله هایی با بیش از 80 درصد عملکرد کلی بهتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: رول بستر مرغداری

4. کاهش ضایعات

هنگام تغذیه دستی جوجه ها هدر رفت غذا افزایش می یابد. سیستم های تغذیه طیور، نشت کمتر، تامین غذای ثابت را تضمین می کند و از دعواهای ایجاد شده در زیر جوجه ها برای غذا می کاهد. 

این سیستم ها اطمینان حاصل می کنند که از تمام خوراک استفاده می شود و همه پرندگان این فرصت را دارند که سیر شوند. عدم تغذیه دستی به معنای زمان بیشتری برای صرف سایر کارهای مهم است.

انواع سیستم های انتقال دان

سیستم های دانخوری زنجیره ای

نقش اصلی سیستم دانخوری زنجیری این است که خوراک مرغ پودری را از خوراک خارجی مستقیماً به داخل مرغداری در حجم از پیش تعیین شده ارائه دهد. سیستم تغذیه زنجیره ای نیز برای مدیریت کف و لایه استفاده می شود.

سیستم دانخوری بشقابی اتوماتیک

هنگامی که صحبت از اهلی کردن جوجه های گوشتی و حیوانات به میان می آید، دانخوری بشقابی اتوماتیک گزینه ای بسیار محبوب و قابل اعتماد در بین مرغداران است. 

دانش این سیستم های تغذیه بسیار مهم است، به خصوص اگر می خواهید از بسیاری از جوجه ها در مزرعه مراقبت کنید.

 این دانخوری ها می‌توانند شامل قیف‌های خوراک و سیستم‌های زنجیره خوراک یکپارچه، و همچنین مقیاس‌های مختلف خوراک خودکار باشند که همگی به منظور کاهش کار دستی و حصول اطمینان از تغذیه مناسب همه حیوانات هستند.

دانخوری های لوله گرد و آویزان دارای سطوح پایین تری از کارایی و توزیع برابر هستند که باعث می شود سیستم های تغذیه بهینه کمتری داشته باشند.

با توجه به کاستی های سیستم ها، پرورش دهنده باید فردی باشد که در کار و برخورد با این فناوری ها و گجت ها تخصص داشته باشد.