تعمیر و نگهداری فن تهویه مرغداری و صرفه جویی در انرژی

تهویه مرغداری معمولاً دومین هزینه انرژی پس از گرمایش پروپان زمستانی است. خانه‌های تهویه تونلی مدرن به سیستم‌های فن بزرگ متعددی نیاز دارند تا تهویه در تمام طول سال را فراهم کنند و گله‌ها را در تابستان خنک کنند. 

سایش عادی و محیط کثیف که این سیستم ها در آن کار می کنند می تواند منجر به از دست دادن شگفت انگیز کارایی سیستم و افزایش هزینه های عملیاتی شود. 

بیشتر بخوانید: قیمت هواکش ۱۴۰ مرغداری

تعمیر و نگهداری یک فعالیت وقت گیر است، اما بازده آن می تواند قابل توجه باشد. موارد زیر مواردی هستند که یک تولید کننده طیور باید آنها را بررسی و حفظ کند تا کارایی را به حداکثر برساند و در هزینه انرژی صرفه جویی کند.

فن های کثیف و کرکره

گرد و غبار پر و خاک به راحتی در هوا پخش می شود و به سطوح می چسبد. در جایی که این مواد روی اجسام یا روی اجسام فشار می‌آورند، تجمع بیشتر است.

 هر سطحی در اطراف سرعت بالای هوای فن های تهویه، گرد و غبار و کثیفی را با سرعت هشدار دهنده ای جمع می کند. 

بیشتر بخوانید: قیمت فن مرغداری

این مشکل مخصوصاً برای پره های فن، کرکره ها و صفحه های ایمنی ایجاد می شود. کثیفی انباشته شده باعث ایجاد تلاطم می شود و دهانه ها را محدود می کند و در نتیجه فشار برگشتی بالاتری برای فن ها ایجاد می کند.

 در نتیجه، راندمان کلی سیستم فن (CFM/Watt) به طور چشمگیری کاهش می یابد. همانطور که فن های تکی کارآمدتر می شوند، قدرت یکسان یا بیشتر را می کشند اما کارایی کمتری دارند و هوای کمتری را جابجا می کنند.

بیشتر بخوانید: هواکش صنعتی مرغداری

 این به نوبه خود، باعث می شود کنترلر فن های بیشتری را روشن کند. در دوره‌هایی که بارهای جزئی مورد نیاز است، تعداد فن‌های بیش از حد لازم کار می‌کنند، در شرایط بار کامل، الزامات تهویه ممکن است به طور کامل برآورده نشود و در نتیجه فشار بر گله وارد شود. 

مطالعات مختلف تا 40 درصد از دست دادن جریان هوا را با 1/8 اینچ اول کثیفی انباشته شده در سیستم های فن تخمین می زند.

ساییدگی و کشش کمربند فن

ممکن است به نظر برسد که یک تسمه فن یا به درستی کار می کند یا اینطور نیست، اما در واقع مشکلات متعددی ممکن است رخ دهد.

بیشتر بخوانید: پنجره اینلت مرغداری

 اولین مشکل ممکن است این باشد که کشش تسمه درست نیست و در نتیجه باعث لغزش تسمه می شود. اگر تسمه قدیمی باشد و مواد سفت شده باشد نیز ممکن است این اتفاق بیفتد. 

اگر در قسمت داخلی تسمه ترک هایی قابل مشاهده است، زمان تعویض آن فرا رسیده است (شکل 1 را ببینید). تسمه ها را در صورت نیاز برای اطمینان از وضعیت خوب و تنش اصلاح با یک قرقره بیکار یا به صورت دستی با یک پیچ اصطکاکی تعویض کنید. تنظیم کشش تسمه معمولاً کم است (حدود 5 پوند فشار).

بیشتر بخوانید: قیمت جت هیتر مرغداری

مشکل دیگر زمانی ایجاد می شود که تسمه در قرقره فرو می رود (شکل 2 را ببینید). این می تواند ناشی از گشاد شدن شکاف قرقره فلزی با گذشت زمان یا باریک شدن تسمه در اثر سایش باشد. هر یک از این شرایط می تواند به طور موثر قطر قرقره را کاهش دهد و باعث کندتر شدن قرقره و فن شود. این همچنین باعث کاهش جریان هوا می‌شود و بر عملکرد فن تأثیر می‌گذارد. فن‌های اضافی ممکن است برای برآورده کردن شرایط تهویه یا دما روشن شوند. مطالعات برآورد می کنند که به طور متوسط ​​20 درصد ظرفیت جریان هوا به دلیل سایش و کشش تسمه کاهش می یابد.

 

فشار دادن پشت کمربند قدیمی ترک ها را نشان می دهد.

 

 

شکل 1 . فشار دادن پشت کمربند قدیمی ترک ها را نشان می دهد.

 

 

 

 

 

 

شکل 2. مقایسه قرقره و تسمه جدید (سمت چپ) با قرقره و تسمه فرسوده (راست).

بیشتر بخوانید: قیمت فن سیرکوله

کفن های آسیب دیده و نشت هوای بزرگ

فن ها برای اینکه بیشترین تاثیر را در حرکت هوا داشته باشند باید دارای پوشش های مخصوصی باشند که هوا را به داخل و خارج فن هدایت کند.

 در کناره های خروجی فن، این دستگاه ها از مخروط ها یا نازل های بزرگ برای افزایش کارایی فن استفاده می کنند.

 این مخروط ها از طریق یک جعبه هوا که موتور فن را نیز می پوشاند به مرغداری متصل می شوند. هر گونه آسیب به مخروط های خروجی یا جعبه های هوا کارایی فن را کاهش می دهد، به خصوص در مواردی که منجر به نشت هوای بزرگ می شود (شکل 3 را ببینید). یکی دیگر از منابع نشتی فن محل اتصال ایرباکس فن به دیوار است. نمایش نور روز از طریق اتصال واحد فن به دیوار داخل ساختمان معمولاً علامت بسیار بدی است.

 

 

 

 

شکل 3. مخروط اگزوز فن آسیب دیده و نشت هوای متعدد.

 

 

 

 

اتصالات الکتریکی شل

کانکتورهای الکتریکی شل گاهی اوقات اجازه عبور جریان کامل را نمی دهند که باعث کاهش عملکرد موتورهای فن می شود. 

ممکن است برای برآورده کردن شرایط تهویه هوا، تعداد بیشتری از فن ها نیاز باشد. در یک سیستم موتور سه فاز، اتصال شل در یک پایه فاز می تواند به سرعت بسوزد و موتور را خراب کند (شکل 4 را ببینید). 

بیشتر بخوانید: قیمت تجهیزات مرغداری

در نهایت، اتصالات الکتریکی شل به دلیل مقاومت بالاتر اتصال می توانند گرم شوند. این گرمایش می تواند باعث مقاومت حتی بیشتر شود – باعث گرمایش اضافی بیشتر – و خطر آتش سوزی را افزایش دهد. گرد و غبار و ساختمان مرغداری به طور کلی قابل اشتعال است و آتش سوزی های الکتریکی می تواند فاجعه بار باشد.

 

 

 

شکل 4. عکس حرارتی مادون قرمز از اتصال شل داغ روی جعبه فیوز سه فاز.

 

 

 

 

خلاصه

تولیدکنندگان برای انرژی هزینه می کنند، بنابراین استفاده کامل سودمند است. در یک مرغداری بزرگ، ناکارآمدی ممکن است صدها یا هزاران دلار در سال هزینه داشته باشد. 

بیشتر بخوانید: قیمت قفس مرغ تخم گذار

نگه داشتن فن های مرغداری و تجهیزات مربوطه در شکل خوب و عملکرد صحیح به سادگی از سرمایه گذاری یک تولید کننده محافظت می کند. مانند همیشه در صورت هرگونه سوال با خدمات توسعه تعاونی اوکلاهما در دفتر منطقه محلی خود تماس بگیرید.