10 نکته برای انتخاب بستر جوجه های گوشتی

بیاموزید که چه عواملی باید در انتخاب بستر برای خانه های جوجه های گوشتی در نظر گرفته شود.

بستر  یکی از اجزای کلیدی محیط  جوجه های گوشتی است و کیفیت آن می تواند عملکرد قابل توجهی را تحت تاثیر قرار دهد.

در دسترس بودن، قیمت و کیفیت بستر از کشوری به کشور دیگر و حتی در داخل همان کشور متفاوت است، با این حال وظایف خاصی وجود دارد که هر بستر، صرف نظر از ترکیب، باید انجام دهد.

بیشتر بخوانید: قیمت دستگاه مرغ پرکنی

هنگامی که به دنبال مواد بستر کم هزینه و به راحتی در دسترس هستید، سؤالات خاصی وجود دارد که تولیدکنندگان جوجه های گوشتی باید بپرسند که آیا می خواهند انتخاب درستی داشته باشند.

رطوبت اولیه چقدر است؟

اگر رطوبت اولیه مواد بستر خیلی زیاد باشد، کنترل رطوبت هرگز در جوجه‌های گوشتی حفظ نمی‌شود. رطوبت ورودی را اندازه گیری کنید. اگر ملحفه باید قبل از استفاده نگهداری شود، مطمئن شوید که یک منطقه مناسب و محافظت شده در دسترس است.

آیا قابلیت جذب و فتیله کافی وجود دارد؟

بستر باید دارای ظرفیت نگهداری رطوبت بالایی باشد تا بتواند آب اضافی، مواد مدفوع و سایر رطوبت را جذب کند. همچنین باید بتواند رطوبت را به محیط بازگرداند. هنگامی که بستر دارای قابلیت های فتیله ای محدود است و رطوبت آن افزایش می یابد، به دلیل احتباس آب، کیک می شود.

رطوبت بیش از حد در بستر، بروز تاول سینه، سوختگی با قلاب، کبودی، محکومیت و کاهش درجه را افزایش می دهد. رطوبت بستر باعث افزایش جمعیت باکتری‌ها و کوکسیدی‌ها می‌شود و همچنین انتشار آمونیاک را افزایش می‌دهد که منجر به مشکلات جدی عملکرد و محیطی می‌شود.

بیشتر بخوانید: قیمت جت هیتر مرغداری

برعکس، بستر بیش از حد خشک و گرد و غبار می تواند منجر به مشکلاتی مانند کم آبی جوجه های جدید، بیماری های تنفسی و افزایش محکومیت شود.

یک ماده بستر خوب باید بتواند رطوبت را در سریع ترین زمان ممکن جذب و وارد محیط کند. در یک جوجه‌های گوشتی که به خوبی مدیریت می‌شوند، رطوبت بستر معمولاً 25 تا 35 درصد است.

آیا بستر از پرندگان در برابر کف پایه محافظت می کند؟

بستر باید یک بالشتک محافظ بین پرندگان و کف زمین ایجاد کند و جوجه ها را از دمای زمین عایق کند. این امر راحتی پرنده را تضمین می کند و رفتار عادی را ترویج می کند.

آیا بستر غیر سمی و غیر سمی برای پرندگان است؟

ملافه باید عاری از سموم، مایکوتوکسین ها و آلاینده ها مانند فلزات و آفت کش ها باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت فن سیرکوله

در صورت لزوم، مواد بستر جدید را با عوامل ضد قارچ تایید شده درمان کنید. اطمینان حاصل کنید که محصولات کاغذی جوهر رنگی ندارند و تراشه‌های چوب سخت تحت درمان شیمیایی قرار نگرفته‌اند.

تاثیر اندازه ذرات چیست؟

مواد بستر بسیار بزرگ و درشت ممکن است شرایطی ایجاد کند که کیفیت لاشه را کاهش دهد. به عنوان مثال، اگر تراشه های چوب و پوست بیش از حد بزرگ باقی بمانند، تاول های سینه نگران کننده هستند. ذرات خیلی ریز می توانند منجر به گرد و غبار شوند، بیشتر خورده می شوند و می توانند مشکلات تنفسی را بدتر کنند.

بیشتر بخوانید: تولیدی هیتر موشکی مرغداری

اثربخشی و مناسب بودن مواد ممکن است با اندازه ذرات تغییر کند. پلت کردن یا بریدن ساقه غلات به طول یک اینچ کنترل رطوبت را بهبود می بخشد. محصولات جانبی کاغذ نیز باید اندازه مناسبی برای کنترل رطوبت داشته باشند.

محیط بیرونی چه تاثیری بر روی تخت خواب می گذارد؟

در یک منطقه خشک می توان ماده ای با کنترل رطوبت کمتر مانند ماسه در نظر گرفت. در محیط های مرطوب، بستر باید کنترل رطوبت بهتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: پالت مرغداری

رطوبت بالا در هوا توانایی مواد بستر را برای از دست دادن رطوبت به محیط کاهش می دهد و بر عملکرد طیور تأثیر منفی می گذارد. در محیط های خنک تر، بستر بیشتر و حفاظت ترمودینامیکی بهتر باید مورد تاکید قرار گیرد.

محدودیت امکانات چیست؟

موفقیت مواد بستر تا حد زیادی به شرایط داخل جوجه‌های گوشتی بستگی دارد. یکی از اجزای اصلی تهویه است. یک سیستم تهویه کارآمد به قابلیت جذب و فتیله شدن بستر کمک می کند.

یکی دیگر از اجزای کلیدی نوع کف پایه است. کف‌های بتنی رطوبت کف را کاهش می‌دهند و دوباره به توانایی بستر برای کنترل رطوبت کمک می‌کنند. نوع کف پایه نیز عمق مواد مورد نیاز برای ایجاد بالشتک برای پاها و پای پرندگان و ایجاد عایق حرارتی کافی را تعیین می کند.

چگونه باید مواد را آزمایش کنم؟

قبل از اجرا در خانه ها، مواد را در مقیاس کوچک با استفاده از روش های علمی آزمایش کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت رول بستر

این مهم است که بدانیم یک ماده در یک مرکز فردی چگونه رفتار می کند. مدل‌هایی برای کمک به مقایسه ویژگی‌های متعدد بسترهای جایگزین در دسترس هستند.

آیا می توانم مواد را برای کاهش هزینه ترکیب کنم؟

یک ماده کمتر از ایده آل را اغلب می توان با مواد بهینه تر مخلوط کرد تا به نتایج قابل قبولی دست یافت. به عنوان مثال، دو محصول کاغذی را می توان با سایر محصولات چوبی مخلوط کرد، و کاه در ترکیب 1:1 با براده ها یا پوسته برنج به خوبی عمل می کند.

آیا این ماده سازگار با محیط زیست است؟

وقتی همه متغیرهای دیگر برابر هستند، هزینه و روش های دفع را در نظر بگیرید. استفاده از موادی که زیست تخریب پذیر هستند، سریع تجزیه می شوند و/یا می توانند مجدداً به عنوان کود یا اصلاح کننده خاک استفاده شوند، اولویت بندی کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت قفس مرغ تخم گذار

نوع بستر نه تنها باید به شرایط خانه پاسخ دهد، بلکه باید به شرایط عمومی محیطی نیز پاسخ دهد. صافی کف پامنابع بستر جایگزین

اگرچه تراشه‌های کاج (چوب نرم) به عنوان مواد بستر بهینه در نظر گرفته می‌شوند، اما به‌خصوص در مناطق غیر جنگلی ممکن است به سختی به دست آیند.

علاوه بر این، رقابت با سایر صنایع برای تراشه کاج باعث کاهش بیشتر در دسترس بودن و افزایش هزینه می شود. منابع جایگزین، اقتصادی و سازگار با محیط زیست برای مواد بستر همچنان مورد نیاز تولیدکنندگان طیور خواهد بود.

بیشتر بخوانید: قیمت رول بستر

با استفاده از دستورالعمل های ارائه شده در این مقاله، مواد جایگزین زیر را در نظر بگیرید.

  • براده های چوب سخت
  • خاک اره
  • خرده چوب یا پوست درخت
  • پوست برنج
  • سایر محصولات دوگانه پوسته مواد غذایی، مانند کاکائو، بادام زمینی، نارگیل و سایر آجیل ها
  • برخی از انواع شن و ماسه
  • برگهای خشک شده
  • بلال ذرت
  • ساقه های علف خرد شده شامل گندم، ذرت، برنج، جو، کتان و ارزن
  • پیت ماس
  • کاغذ خرد شده / سایر محصولات جانبی کاغذ
  • باگاس نیشکر
  • گچ