3 عامل رایج هدر رفتن آب در مرغداری

آب آشامیدنی تمیز و تازه برای جوجه های گوشتی بسیار مهم است و به بازگشت بهینه کمک می کند.

به همین دلیل مهم است که به تامین آب طیور خود توجه کافی داشته باشید تا از هدر رفتن بی مورد آب جلوگیری کنید.

علاوه بر هزینه های مربوط به مصرف بیش از حد آب و کود مرطوب، می تواند مشکلاتی را نیز برای سلامتی ایجاد کند.

علل هدر رفتن آب

جوجه های سالم به ازای هر گرم خوراکی که می خورند به طور متوسط ​​1.8 گرم آب می نوشند. اگر این نسبت بیش از حد نامتعادل باشد، معمولاً به این معنی است که چیزی اشتباه است. اگر مصرف آب بسیار بیشتر باشد، این می تواند ناشی از بیماری، استرس گرمایی، یا نشت در سیستم و موارد دیگر باشد. اما اگر جوجه‌ها سالم به نظر می‌رسند، مصرف خوراک طبیعی است و هیچ نشتی قابل مشاهده وجود ندارد، این می‌تواند به این معنی باشد که مشکلی در تنظیم منبع آب آشامیدنی شما وجود دارد.

طبق تجربه ما، سه مورد زیر شایع ترین دلایل هدر رفتن بیش از حد آب هستند:

#1. نگهداری سهل انگاری

مهم است که خطوط نوشیدنی را به طور منظم شسته و تمیز کنید تا باکتری های مضر تا حد امکان از خط نوشیدن خارج نشوند. دمای آب نیز مهم است. هر چه دما بالاتر باشد، باکتری ها و قارچ ها سریعتر می توانند تکثیر شوند.

خطرات بیوفیلم

بیوفیلم یک لایه لزج است که در داخل خط نوشیدنی تشکیل می شود. با گذشت زمان، تکه‌هایی از این بیوفیلم ممکن است پاره شود و در نوک پستان آب‌خوری ختم شود. سپس این انسداد تضمین می کند که نوک پستان دیگر به طور کامل بسته نمی شود و شروع به نشت می کند.

با شستشوی منظم و تمیز کردن خطوط آشامیدنی، از ایجاد بیوفیلم جلوگیری می کنید و دمای آب را حفظ می کنید. یک راه مفید برای آسان‌تر کردن این فرآیند و زمان‌بر کمتر، استفاده از سیستم فلاشینگ خودکار است .

#2. خط آبخوری در ارتفاع مناسب نیست

اندازه جوجه گوشتی تعیین کننده ارتفاع خط آبخوری است. قرار گرفتن خط نوشیدن بیش از حد بالا یا خیلی کم بر میزان مصرف آب تأثیر می گذارد. جوجه نمی تواند قورت دهد، بنابراین وضعیت صحیح نوشیدن مرغ عمودی است، با گردن کشیده به طوری که آب از گلو خارج شود. برای جوجه (یک روزه)، نوک سینه باید در سطح چشم باشد تا بتواند به راحتی آن را تشخیص دهد. همچنین فشار نباید خیلی زیاد باشد، بنابراین می توانند به راحتی نوک سینه را فعال کنند.

خط نوشیدن را به طور منظم تنظیم کنید

اغلب اتفاق می افتد که ارتفاع خط نوشیدن به اندازه کافی تنظیم نمی شود. این کار باید به طور روزانه انجام شود، به خصوص در دو هفته اول، زیرا جوجه های گوشتی به سرعت رشد می کنند. فرض کنید ارتفاع خط را برای یک هفته تنظیم نکنید، سپس نوک پستان می تواند چند سانتی متر خیلی پایین آویزان شود. در نتیجه، پرندگان شما باید تلاش بیشتری برای نوشیدن و هدر دادن آب بیشتری انجام دهند.

اگر خط نوشیدنی به طور ناگهانی چند سانتی متر افزایش یابد، برای بسیاری از جوجه ها استرس ایجاد می شود. انطباق آنها با اختلاف ارتفاع به شدت تغییر یافته برای آنها دشوار است. این حتی می تواند به این معنی باشد که برخی از آنها دیگر اصلاً نمی خواهند مشروب بخورند. به همین دلیل است که بهتر است ارتفاع خط نوشیدنی را روزانه در گام های کوچک تنظیم کنید، بنابراین همیشه در ارتفاع ایده آل نوشیدن قرار می گیرد.

#3. فشار آب اشتباه

فشار آب نیز باید به طور منظم در طول دور تنظیم شود. با افزایش سن جوجه ها بیشتر می نوشند. به این معنی که جریان آب نوک سینه ها نیز باید تنظیم شود. اگر این کار را انجام ندهید، این احتمال وجود دارد که جوجه های ابتدای خط آشامیدنی تمام آب موجود را بنوشند و قسمت پشتی خط آبخوری خشک شود.

مراقب باشید فشار را خیلی زیاد نکنید. فشار متقابل، فعال کردن نوک پستان را برای جوجه ها دشوارتر می کند. علاوه بر این، آنقدر آب آزاد می کند که پرندگان نمی توانند همه چیز را جذب کنند و بیشتر هدر می دهند. این منجر به هدر رفت آب اضافی غیر ضروری می شود. پس از تنظیم فشار آب، در اطراف خانه قدم بزنید تا نحوه نوشیدن حیوانات را بررسی کنید.

فشار آب را روی خط آشامیدنی تنظیم کنید

شما می توانید به راحتی فشار آب روی خط آشامیدنی را از طریق تنظیم کننده فشار در ابتدا یا وسط خط آشامیدنی تنظیم کنید. به خصوص در مورد جوجه های گوشتی، توصیه می شود که فشار را روزانه چک کرده و (در صورت لزوم) تنظیم کنید.