آیا فشار منفی ایجاد شده توسط اگزوز فن ها بر روی طیور تأثیر می گذارد؟

بیشتر طیور در خانه هایی پرورش می یابند که از سیستم های تهویه فشار منفی برای کمک به حفظ کیفیت هوا، دمای خانه و حرکت هوا استفاده می کنند.

هنگامی که فن های اگزوز کار می کنند، یک منطقه کم فشار در داخل خانه ایجاد می کنند و هوای بیرون از طریق ورودی های دیواره جانبی یا ورودی های تونل وارد می شود تا منطقه کم فشار را پر کند.

هرچه سطح فشار منفی بیشتر باشد، فشار هوا در خانه کمتر باشد، هوای بیرون سریعتر به داخل خانه می‌رود تا خانه را پر کند.

بیشتر بخوانید: قیمت هواکش ۱۴۰ مرغداری

فشار منفی فشار منفی
نشان‌داده‌شده توسط کنترل‌کننده محیطی مرغداری، معیار مطلق فشار نیست، بلکه اختلاف فشار بین داخل و خارج خانه است که بر حسب «اینچ ستون آب» اندازه‌گیری می‌شود.

اگر یک کنترل کننده فشار منفی 0.10 اینچ را نشان دهد، به این معنی است که سطح فشار پایین ایجاد شده توسط فن های اگزوز همان چیزی است که برای کشیدن آب از یک نی 0.10 اینچ لازم است.

بیشتر بخوانید: قیمت فن مرغداری

اختلاف فشار ایجاد شده توسط فن های اگزوز در یک مرغداری معمولاً بین 0.05 اینچ و 0.20 اینچ است، اما می تواند تا 0.25 اینچ باشد.

اگرچه 0.25 اینچ ممکن است فشار زیادی به نظر برسد، واقعیت این است که ما به راحتی می‌توانیم فشار منفی کافی با دهان خود ایجاد کنیم تا آب را بیش از 36 اینچ به سمت نی بکشیم.

زندگی در منطقه “کم فشار” چه تاثیری بر پرندگان دارد؟
برای پاسخ به این سوال مهم است که بدانیم سطح فشار جوی که ما و جوجه هایمان در آن زندگی می کنیم ثابت نیست.

همانطور که آب و هوا روز به روز یا حتی ساعت به ساعت تغییر می کند، فشار اتمسفر نیز تغییر می کند.

هنگامی که یک منطقه کم فشار، معمولاً با آب و هوای طوفانی همراه است، به منطقه ای منتقل می شود که فشار اتمسفر کاهش می یابد و بادهای سطحی به سمت مرکز منطقه کم فشار حرکت می کنند.

برعکس، هنگامی که یک منطقه پرفشار، که معمولاً با آب و هوای خوب و پایدار همراه است، به منطقه ای منتقل می شود، فشار اتمسفر افزایش می یابد و بادهای سطحی از مرکز منطقه پرفشار دور می شوند.

بیشتر بخوانید: هواکش صنعتی مرغداری

فشار جو
فشار اتمسفر اساساً به دلیل فشار اتمسفر بالای ما به سمت پایین ایجاد می شود. هر چه ارتفاع کمتر باشد، اتمسفر بالاتر خواهد بود.

فشار اتمسفر مشابه فشار آبی است که هنگام شنا کردن به کف استخر تجربه می کنیم.

هر چه عمیق تر شنا کنیم، فشاری که آب بالای سرمان به ما وارد می کند، بیشتر می شود.

هواشناس معمولاً به فشار اتمسفر بر حسب اینچ جیوه (Hg) یا بارهای فشار اشاره می کند. فشار اتمسفر استاندارد، اندازه گیری شده در سطح دریا، 29.92 اینچ جیوه یا 1.013 بار است.

فشار اتمسفر معمولاً بین 29 اینچ تا 31 اینچ جیوه است زیرا مناطق فشار بالا و پایین در یک منطقه حرکت می کنند.

همانطور که فشار اتمسفر در خارج از خانه تغییر می کند، فشار داخل خانه نیز تغییر می کند. تنها تفاوت این است که فشار داخل خانه کمی کمتر از فشار بیرون در هنگام کار کردن فن های اگزوز است.

بیشتر بخوانید: قیمت پنجره اینلت مرغداری

برای درک اینکه چقدر ممکن است فن های اگزوز بر روی فشار جوی که پرندگان در آن زندگی می کنند تأثیر بگذارد، باید اندازه گیری فشار هواشناس اینچ ستون جیوه را به اندازه گیری فشار استانداردتر صنعت طیور یعنی “اینچ ستون آب” با ضرب اینچ جیوه در 13.6 (1 اینچ از hg آب) تبدیل کنیم.

شکل 1 فشار اتمسفر در آتن، جورجیا را بر حسب اینچ جیوه و اینچ آب طی سه هفته در ژانویه 2018 نشان می‌دهد.

در نگاه اول فشار اتمسفر بسیار پایدار به نظر می‌رسد، اما تغییرات نرمال فشار زمانی آشکارتر می‌شوند که مقیاس نمودار برای در نظر گرفتن محدوده فشار معمولی 38″8″28″ از فشار معمولی 10-38″ به نظر می‌رسد.

″ جیوه – 30.1 اینچ جیوه) (شکل 2). در شکل 2، فشار اتمسفر “عادی” اغلب در طول یک روز یک اینچ یا بیشتر تغییر می کند و گاهی اوقات چهار اینچ یا بیشتر.

این نمودار همچنین نشان می‌دهد که اگر هواکش‌ها کار می‌کردند و فشار منفی معمولی 0.10 اینچ را ایجاد می‌کردند، چه فشار اتمسفر داخل خانه را نشان می‌داد، بنابراین فشار اتمسفر داخل را 0.10 اینچ کمتر از فشار بیرونی آن کاهش می‌داد.

بیشتر بخوانید: جت هیتر مرغداری

تفاوت فشار بین داخل و خارج از خانه بسیار دشوار است زیرا نسبت به فشار اتمسفر معمولی بسیار کوچک است. شکل 3 نمای نزدیک از فشار اتمسفر داخلی و خارجی در 1 و 2 ژانویه است.

شکل 2 و 3 به وضوح بزرگی تفاوت بین تغییرات فشار ناشی از تغییرات آب و هوا نسبت به تغییرات ایجاد شده توسط اگزوز فن ها را نشان می دهد.

به طور خاص، تغییرات آب و هوا منجر به تغییرات فشار اتمسفر چندین اینچی می شود در حالی که فن های اگزوز فقط قادر به تغییر فشار یک دهم اینچ یا بیشتر هستند.

در طول دوره 21 روزه، تغییرات معمولی در فشار داخل مرغداری که توسط فن های اگزوز ایجاد می شود، کمتر از 1/200م فشار ناشی از تغییرات عادی آب و هوا است.

این لزوماً به این معنی نیست که تغییرات در فشار اتمسفر نمی تواند روی طیور تأثیر بگذارد. به خوبی ثابت شده است که رشد پرندگان در ارتفاعات بالا که فشار آن کمتر است به دلیل فشار کمتر اکسیژن دشوارتر است.

اما اساساً هیچ تحقیقی وجود ندارد که ارتباطی بین تغییرات طبیعی فشار اتمسفر ناشی از تغییرات آب و هوا با عملکرد یا سلامت پرنده نشان دهد.

بیشتر بخوانید: جت هیتر دوگانه سوز

اگر همبستگی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد به دلیل تغییرات واقعی آب و هوا مرتبط با تغییرات فشار اتمسفر (افزایش باد، تغییر دمای بیرون، باران، پوشش ابر و غیره) خواهد بود و به طور خاص به تغییر خود فشار اتمسفر مربوط نمی شود. اما باز هم، حتی اگر تغییرات در فشار اتمسفر بر پرندگان تأثیر بگذارد،

فشار منفی ایجاد شده توسط فن های اگزوز واقعاً چیزی نیست که در مورد تأثیر مستقیم بر عملکرد پرنده نگران باشیم.

اما، مهم است که به خاطر داشته باشید که سطوح بیش از حد فشار منفی می تواند به طور غیرمستقیم روی پرندگان تأثیر منفی بگذارد، زمانی که آنها در نتیجه نگهداری ضعیف پد یا عملکرد نامناسب دیواره جانبی / تونل ورودی باشند.

بیشتر بخوانید: قیمت فن سیرکوله

فشار بیش از حد به دلیل کثیف بودن لنت ها یا ناکافی بودن باز شدن دیواره جانبی/تونل، ظرفیت حرکت هوای فن های اگزوز را کاهش می دهد که باعث کاهش نرخ تبادل هوا و سرعت باد می شود.

این به نوبه خود منجر به افزایش دمای خانه، کاهش کیفیت هوا و کاهش توانایی ما در خنک نگه داشتن پرندگان در هوای گرم خواهد شد.