دانخوری و آبخوری: برای هر تعداد مرغ چند عدد دانخوری و آبخوری لازم است؟

در مرغداری به چند عدد آبخوری و دانخوری نیاز است؟ هر دو مورد مهمی هستند که نقش مهمی در سلامت مرغ دارند . دانستن بیشتر در مورد این محصولات همچنین به شما کمک می کند تا بفهمید کدام یک و چقدر بخرید.

دانخوری ها و آبخوری ها باید مقاوم باشند تا از زمین نیفتند و مرغ ها روی آنها ننشینند (به یاد داشته باشید که غذا روی زمین می تواند پرندگان و جوندگان ناقل بیماری را جذب کند).

بیشتر بخوانید: قیمت هیتر مرغداری

به طور کلی برای بیش از 10 جوجه یک آبخوری 25 لیتری و یک دانخوری 15 کیلوگرمی لازم است. برای مرغداری با 5 تا 10 مرغ، آبخوری 12 لیتری و دانخوری 10 کیلوگرمی توصیه می شود. در نهایت اگر فقط چند مرغ باشد، یک دانخوری 5 لیتری و یک دانخوری 2.5 کیلوگرمی کافی است.

راهنمای انتخاب دانخوری مناسب

عملی ترین راه حل قطعا دانخوری های اتوماتیک است که عملکرد بسیار ساده ای دارند و از هدر رفتن غذا جلوگیری می کند، زیرا به محض پیاده شدن مرغ دستگاه بسته می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت دستگاه مرغ پرکنی

مقدار خوراک توصیه شده برای هر مرغ 125 گرم در روز است. فیدرهای پدال فقط یکی از گزینه های متعدد است: فیدر سیفون و فیدر قیف نیز موجود است.

تفاوت دانخوری پایه دار و دانخوری قیفی

فیدرهای آجدار معمولاً فلزی یا پلاستیکی هستند که غذا در آن قرار داده می شود و در یک سینی در پایین می ریزند.

این دستگاه چند نقطه قوت دارد: اول اینکه قیمت بسیار مناسبی دارد و می توان آن را بدون مشکل زیاد تمیز کرد.
علاوه بر این، سیستم پدال مانع از سرقت غذای مرغ های دیگر توسط حیوانات می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت دانخوری اتوماتیک مرغ

از طرف دیگر، فیدرهای قیفی را می توان روی زمین قرار داد یا به دیوار ثابت کرد و غذا به تدریج پایین می رود. این بدان معنی است که مرغ ها برای مدت زمان نسبتاً طولانی غذای کافی دارند. به همین دلیل راه حلی ایده آل برای کسانی است که نمی توانند زمان زیادی را در خانه مرغ خود بگذرانند.

دان مرغ: چه مقدار دان مورد نیاز است و در خرید چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

بنابراین، بسته به تعداد جوجه‌های موجود، تعداد ایده‌آل دانخوری برای یک مرغداری چقدر است؟ همانطور که دیدیم مدل های مختلفی در بازار وجود دارد. پاسخ به این سوال بستگی به مدل انتخابی شما دارد. به طور کلی فیدرهای قیفی بزرگتر هستند و می توان از آنها در تعداد کمتر استفاده کرد. بسته به اندازه قیف، می توان از حضور ثابت خوراک و دانه نیز اطمینان حاصل کرد.

بیشتر بخوانید: قیمت تجهیزات مرغداری

از طرف دیگر یک کاسه معمولی برای تعداد کمتری جوجه مناسب است. در هر صورت، قبل از خرید فیدر باید به چند نکته توجه کرد: ظرفیت، تعداد مرغ و در نهایت دفعات عرضه خوراک.

آبخوری ها: چند مرغ در یک مرغداری؟

قبل از خرید دانخوری برای جوجه ها ، باید به چند جنبه توجه کنید: ظرفیت آب، تعداد جوجه ها، دفعات تغذیه و دسترسی به آب. علاوه بر این، در طول تابستان، تامین آب بیشتر مرغ ها بسیار مهم است.

به همین دلیل، مهم است که نوشیدنی های بیشتری را در خانه، ترجیحا در سایه قرار دهید. اگر آبخوری ها زیر درخت قرار داشته باشند، می توانند با برگ یا شاخه های کوچک پر شوند، بنابراین آب باید مرتبا تمیز و تعویض شود.

با فرض حدود 500 پرنده، میانگین مصرف آب روزانه حدود 100 لیتر است. به ازای هر 100 جوجه، دو آبخوری سیفونی خودکار یا اگر از آبخوری پیپت استفاده می کنید، 2.5 سانتی متر فاصله بین آنها لازم است. هنگام استفاده از آبخوری نیپل مرغداری، به ازای هر 50 مرغ یک آبخوری نیاز دارید. هنگام استفاده از آبخوری های پیپت، به ازای هر 30 مرغ یک آبخوری نیاز دارید.

از طرف دیگر، اگر تصمیم به استفاده از آبخوری جامبو مرغداری دارید ، باید عرض صفحه پایه را در نظر بگیرید. مثلاً بشقاب با عرض 35 سانتی متر برای 130 مرغ و صفحه 25 سانتی متر برای 100 مرغ کافی است. یک بشقاب به عرض 18 سانتی متر برای حداکثر 30 مرغ کافی است.

همانطور که می بینید، انتخاب مدل یک عنصر تعیین کننده در تعیین تعداد آبخوری مورد نیاز شما در مرغداری است.