قیمت انواع سیستم آبخوری مرغداری

قیمت انواع سیستم آبخوری مرغداری چگونه تعیین می گردد؟ انواع سیستم آبخوری مرغداری طبق کارکرد و لوازم به کار رفته در آن متفاوت است. و با توجه به نوع مرغداری گوشتی و مرغداری تخمگذار  متفاوت می باشد

قیمت انواع آبخوری مرغداری

قیمت انواع آبخوری مرغداری طبق انواع آن متفاوت می باشد. انواع آبخوری شامل سیفونی، پستانکی و فنجانی با نحوه عملکرد متفاوت می باشند. نوع سیمفونی دارای زنگوله بوده که ته بشقابی دارد. پستانی که همان نیپل نیز نامیده می شود، آبخوری به روش سوزنی است. فنجانی نیز توسط لوله افقی تامین کننده آب تهیه شده و قطر فنجان ها متفاوت است. قیمت انواع سیستم آبخوری مرغداری طبق لوازم کاربردی و نحوه عملکرد متفاوت است.

انواع سیستم آبخوری مرغداری

مناسب ترین سیستم آبخوری مرغداری

هریک از انواع آبخوریها روش خاصی برای تنظیم ارتفاع و فشار آب دارند .حدود ۸۰ درصد از وزن بدن جوجه از اب تشکیل شده و تامین اّب مناسب در فرایند رشد جوجه ها بسیار حائز اهمیت است.  منابع آبی معمولا خالص نیستند و آلودگی میکروبی ،آلودگی نیتراتها و مواد معدنی در آن ها یافت می شود. از این رو بررسی  این آلودگی ها را به عنوان شاخص های کیفی آب در نظر می گیرند .محدودیت آب برای جوجه ها بسیار خطرناک است و باید در هر لحظه بهترین و با کیفیت ترین آب در اختیار جوجه قرار بگیرد.

همان طور که می دانید بهداشت آب و، جلوگیری از آلودگی های ثانویه و همچنین تنظیم ارتفاع آبخورها در طول دوره ی رشد جوجه از اهمیت چشمگیری برخوردار است.  اندازه گیری کل مواد جامد یا TDS، مناسب ترین روش برای بررسی میزان املاح و مواد معدنی موجود درآب شرب مرغداری هاست که نباید از ۳۰۰۰ میلی گرم در لیتر فرا تر برود . در آزمایشگاه ها مقدار مواد املاح را با میزان هدایت الکتریکی می سنجند که قابل تبدیل به TDSمی باشد  و در واقع معادل هدایت الکتریکی EC  ۵ میلی موس است.

تاثیر آبخوری مناسب در پرورش طیور

همان طور که ذکر شد آبخوری ها در انواع مختلف دستی و اتوماتیک تولید میشوند. از جمله پرکاربرد ترین آبخوری های دستی در بازار میتوان به آبخوری کله قندی ، آبخوری لیوانی و ناودانی اشاره کرد.

پ آبخوری های سیفونی یا زنگوله ای، جامبو و آبخوری نیپل و سرپستانکی نیز از جمله آبخوری های اتوماتیک موجود در بازار می باشند.

استفاده از این آبخوری ها باعث کاهش شیوع انواع بیماری طیور می گردد انتخاب هر کدام از این آبخوری ها به سالن مرغداری و همچنین بودجه در نظر گرفته شده برای آن بستگی دارد. طبیعی است که آبخوری اتوماتیک از آبخوری دستی بسیار بهتر می باشد. آبخوری نیپل از جمله بهترین آبخوری هایی است که از آن در سالن های پرورش طیور استفاده میشود. هر چند در مرغداری های سنتی بیشتر از آبخوری های دستی استفاده میگردد. به هر حال باید در مرغداری برای تأمین آب مورد نیاز طیور و رشد بهتر آنها حتما از آبخوری استفاده شود. اما در خصوص این امر باید به مجموعه نکات زیر بسیار دقت نمود تا هیچ نوع مشکلی در روند آبدهی طیور پیش نیاید. این مجموعه نکات شامل موارد زیر میباشند:

  1. فاصله بین هر آبخوری با آبخوری بعدی باید رعایت شود. این فاصله نباید بیشتر از یک و نیم متر باشد. زیرا اگر جوجه ها و طیور برای آبخوری مجبور به طی نمودن مسافت زیادی باشند توزیع آنها در سالن نامتعادل خواهد بود. در این شرایط در برخی نقاط سالن ازدحام ایجاد میشود و در نتیجه طیور ممکن است در اثر تجمع بیش از حد در یک نقطه دچار مشکلات تنفسی شده و تلف شوند.
  2. در هفته های ابتدایی جوجه ها نسبت به دمای آب حساس میباشند و نباید آب سرد در اختیار آنها قرار بگیرد. پیشنهاد میشود در دو هفته اول آب موجود در آبخوری ها دارای دمای 25 درجه باشد.
  3. در استفاده از ابخوری های دستی همچون آبخوری کله قندی باید به ظرفیت کلی آنها بسیار دقت نمود. بعنوان نمونه آبخوری کله قندی حداکثر برای 50 سر مرغ جوابگو است. در این نوع آبخوری ها برای اینکه تراشه های چوبی و مواد موجود در بستر سالن خیس نشود و یا به داخل آبخوری نفوذ پیدا نکند می توان از موزاییک در زیر آنها استفاده نمود.
  4. بعد از دو هفته میتوان از آبخوری های اتوماتیک همچون آبخوری زنگوله ای در سالن استفاده کرد. در نصب این نوع آبخوری ها باید دقت نمود که ارتفاع آبخوری باید در موازات پشت جوجه ها قرار داده شود. در این صورت دیگر جوجه ها نخواهند توانست به روی آبخوری بپرند.
  5. در زمان استفاده از آبخوری های اتوماتیک در هفته دوم بهتر است برای عادت دادن جوجه ها تا یکی دو روز آبخوری های دستی را جمع نکرد.
  6. بهداشت آب موجود در آبخوری ها باید به طور کامل رعایت شود تا از شیوع بیماری در بین گله جلوگیری شود. پیشنهاد میشود هر روز آبخوری ها را بررسی نموده و آنها را تمیز و آب آن را تعویض نمود.(روزی حداقل 2 الی 3 بار)
  7. شلنگ های انتقال آب به آبخوری های اتوماتیک باید شفاف باشد تا واکسن های دارویی و رسوبات و یا گرفتگی در داخل آن قابل رویت باشد.
  8. آبخوری نیپل و پستانک در مرغداری ها گزینه بسیار ایده آلی میباشد. زیرا جوجه ها نمی توانند آب موجود در این نوع آبخوری ها را آلوده کنند. در صورت استفاده از این آبخوری باید در روز اول و دوم جوجه ریزی ، آبخوری کاملا افقی باشد و سپس زاویه آن را زیاد نمود تا در روز دهم آبخوری کاملا به صورت عمودی قرار بگیرد.
  9. در صورتیکه قصد دارید به همراه آب ، دارو و واکسن به طیور خود بدهید نباید آب موجود در آبخوری کلر دار باشد.
  10. در استفاده از آبخوری نیپل استفاده از سیستم فشار شکن برای کاهش فشار آب و عدم خیس شدن جوجه ها الزامی میباشد.
  11. استفاده از کنتور و ثبت آب مصرفی جوجه ها میتواند به پرورش دهنده در امر مدیریت و پی بردن به مشکلات بسیار کمک نماید. با ثبت مصرف آب و مقایسه آن با حالت استاندارد توسط جوجه ها می توان وضعیت سلامت گله را محک زد.