عوامل کلیدی برای تهویه مرغداری

تهویه در مرغداری هوای تازه را تامین می کند که برای حفظ حیات ضروری است. همچنین به کاهش شدید دما، رطوبت و آلودگی هوا تا حد قابل تحمل برای جوجه های بسته کمک می کند.

سیستم‌های تهویه بهبودیافته همچنین جمعیت‌های با تراکم دام و طیور را در محصور شدن ممکن ساخته است، بنابراین هزینه ساختمان در هر واحد مسکونی را کاهش می‌دهد. این امر از نظر اقتصادی مهم است زیرا هزینه های تولید و نیروی کار را کاهش می دهد.

هوای تهویه گرما، رطوبت، گرد و غبار و بوهای اضافی را از ساختمان خارج می کند و در عین حال ارگانیسم های بیماری های موجود در هوا را رقیق می کند.

سیستم های زمستانی که به درستی طراحی شده اند نیز با استفاده از گرمای تولید شده توسط پرندگان، انرژی را حفظ می کنند.

ارائه تهویه مناسب به طیور یک هنر است اما هر مرغداری مصمم و مشتاقی می تواند بر آن مسلط شود. با این حال، این یک چالش است، زیرا خانه های طیور متفاوت هستند و نیازهای تهویه با زمان روز، فصل، دما، رطوبت، باد، سن پرنده و تراکم تغییر می کند. این نشریه اصول کلی تهویه مرغداری را مورد بحث قرار می دهد.

 

اصول تهویه

اگر در یک ساختمان محصور که طیور در آن محصور است، هوا جایگزین نشود، ترکیب هوا تغییر می کند. غلظت دی اکسید کربن، آمونیاک و سایر گازهای مضر به سطوح غیر قابل قبول افزایش می یابد.

جدول 1 سطح برخی از گازهایی را که تحقیقات نشان داده بحرانی هستند و سطح مطلوب را نشان می دهد. همانطور که سیستم تهویه هوای ساختمان را مبادله می کند، اکسیژن مورد نیاز برای حفظ حیات را وارد می کند و گازهای مضر و بوهای نامطلوب ناشی از تنفس و تجزیه زباله را منتقل می کند.

جدول 1. سطوح گاز متداول در مرغداری ها
گازسمبلمرگبارمطلوب
دی اکسید کربنCO2 _بالای 30 درصدزیر 1%
متانCH 4بالای 5 درصدزیر 1%
آمونیاکNH3 _بالای 500ppmزیر 40ppm
سولفید هیدروژنH2S __ _بالای 500ppmزیر 40ppm
اکسیژناز 2زیر 6 درصدبالای 16 درصد

برای از بین بردن رطوبت اضافی خانه باید از تهویه استفاده کرد. تهویه مناسب رطوبت نسبی را کاهش می دهد، باعث سلامتی و جلوگیری از متراکم شدن رطوبت در دیوارها و سقف می شود. هنگامی که گرم می شود، حجم هوا افزایش می یابد و می تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد.

 ظرفیت نگهداری رطوبت هوا با هر بار افزایش دمای هوا تقریباً 20 درجه فارنهایت دو برابر می شود. (شکل 1 و 2). این ویژگی به حذف رطوبت از خانه ها در هوای سرد کمک می کند.

 

عایق کاری ساختمان

عایق می تواند به طور چشمگیری بر سطح گرما و تهویه اضافی مورد نیاز تأثیر بگذارد. این تلفات یا افزایش حرارت از طریق دیوارها و سقف را کاهش می دهد، تراکم را کنترل می کند و نیاز به گرمای اضافی را کاهش می دهد.

 اثربخشی عایق با مقدار R اندازه گیری می شود. هر چه مقدار R بالاتر باشد، عایق به طور موثرتر انتقال حرارت را کاهش می دهد. مقدار بهینه عایق برای محل نگهداری طیور به عوامل متعددی از جمله هزینه آن در رابطه با هزینه سوخت و شرایط آب و هوایی محلی بستگی دارد. به دلیل این عوامل، سطوح عایق بهینه برای هر موقعیتی متفاوت است. حداقل R-value 9 در دیوارها و 12 در سقف برای گرجستان پیشنهاد می شود.

بیشتر محصولات عایق باید با یک مانع بخار محافظت شوند. عایق مرطوب کارایی خود را از دست می دهد و با خشک شدن ارزش عایق اولیه خود را به دست نمی آورد. قاب های سازه ای در دیوارهای عایق شده نیز می توانند بدون موانع بخار کافی آسیب ببینند.

موانع بخار را روی سطح داخلی عایق قرار دهید و مطمئن شوید که آنها دارای “امتیاز پرم” 1 یا کمتر برای نگهداری جوجه های گوشتی هستند. بسیاری از تخته های عایق با چگالی بالا فیلم پلی اتیلن 4 میل، فویل آلومینیومی، کاغذ ساختمان آسفالت – این نیاز را برآورده می کنند.

سیستم های تهویه

سیستم های تهویه به طور کلی به دو نوع تقسیم می شوند:

(1) سیستم جریان هوای طبیعی

 (2) حرکت مکانیکی هوا (فن ها).

به دلیل نیازهای مختلف تهویه، این دو سیستم کاملاً متفاوت گاهی اوقات در تلاش برای ایجاد راحتی برای جوجه ها در شرایط مختلف آب و هوایی با حداقل هزینه ترکیب می شوند.

سیستم جریان هوای طبیعی

الزامات اساسی: یک سیستم تهویه خوب باید هوای کافی برای ساختمان و سیستم توزیع هوای کافی در داخل ساختمان داشته باشد. جهت باد غالب، جهت ساختمان و ویژگی های سایت، دسترسی هوا را کنترل می کند.

هنگامی که از هوا برای تبخیر آب استفاده می شود، گرما نیز از هوا مبادله می شود. گرمای تبخیر آب تقریباً 1000 BTU به ازای هر پوند (یا پینت) آب تبخیر شده است. ما از تبخیر در سرمایش تهویه (خنک کننده تبخیری) در تابستان برای بهبود راحتی مرغ استفاده می کنیم.

عملی ترین راه برای محاسبه جریان هوا طبق قانون کلی زیر است: برای هر 1 درجه فارنهایت دمای هوای بیرون، 0.1 فوت مکعب جریان هوا در دقیقه به ازای هر پوند وزن جوجه ها در خانه ارائه کنید (جدول 2). ).

جدول 2. جریان هوای پیشنهادی
دمای هوای بیرونمس فوت هوا در دقیقه به ازای هر پوند وزن بدن. (در رطوبت نسبی 30 تا 60 درصد)
(°F)(درجه سانتیگراد)
404.40.40
6015.60.60
8026.70.80
10037.81.00

اگر می توانید خانه ها را در جهت شرقی-غربی قرار دهید. پناهگاه های تهویه شده باید در معرض باد قرار گیرند، بنابراین ساختمان را در مکان های مرتفع قرار دهید تا در یک مکان کم. موانع باد طبیعی یا مصنوعی را حداقل 100 فوت از سمتی که باد غالب وارد ساختمان می شود، نگه دارید. بادشکن ها حرکت طبیعی هوا را برای مسافتی 5 تا 10 برابر ارتفاع خود کاهش می دهند.

جزئیات طراحی و ساخت مناسب توزیع و حرکت هوا را تضمین می کند. ارتفاع پیشرو باید شش تا نه فوت بالاتر از درجه بیرونی باشد. شیب سقف باید چهار تا پنج اینچ در هر پای دویدن افزایش یابد. هوای گرم و مرطوب تولید شده توسط جوجه های گوشتی به سمت بام بالا می رود و شیب تندتر سقف یک اثر “دودکش” ایجاد می کند، بنابراین تهویه پشته توصیه می شود. هواکش ها را در فاصله 30 تا 50 فوتی از هم قرار دهید.

ممکن است بخواهید یک دریچه به عرض یک تا دو اینچ در امتداد کنار ساختمان نزدیک لبه ورودی اضافه کنید که در صورت بسته شدن کامل پرده، بتوان آن را پوشاند. هنگامی که پرده پایین می آید، یک دهانه یکنواخت در طول ساختمان ایجاد می شود. استفاده از پرده به تنهایی ممکن است باز یکنواختی ایجاد نکند زیرا ممکن است پرده در جاهایی آویزان شود.

یک دهانه یکنواخت کوچک تضمین می کند که حداقل میزان تهویه در هوای خنک بالاتر از پرندگان وارد خانه می شود. این همچنین باعث کاهش پیش‌روی‌ها می‌شود و اجازه می‌دهد تا هوای ورودی قبل از تماس با پرندگان با هم مخلوط و خنک شود.

پرده های قابل باز شدن باید در هر دو دیوار کناری در طول ساختمان قرار گیرند. پرده ها باید از حدود 30 اینچ بالاتر از سطح زمین امتداد داشته باشند و باید تقریباً چهار اینچ با قسمت بالایی دیوار جانبی همپوشانی داشته باشند.

در طول تابستان، پنکه های مرکزی در خانه های پرده ای تقریباً به طور مداوم استفاده می شوند. فن های انتهایی بیشتر در طول دوره پرورش استفاده خواهند شد. فن های اگزوز را در فواصل یکسان در قسمت های کناری قرار دهید تا هوای کهنه، بو و رطوبت از بین برود. اگر از جوجه کشی نسبی استفاده می شود، حداقل یک فن اگزوز 36 اینچی برای هر 100 فوت طول خانه در دیواره کناری قرار دهید. قسمت باقی مانده از خانه باید یک پنکه 36 اینچی برای هر 150 فوت طول خانه داشته باشد. این فن ها باید توسط یک ترموستات و یک تایمر برای حذف دوره ای هوا کنترل شوند.

تهویه زمستانی: سیستم‌های هوای سرد بسیار پیچیده‌تر از هوای گرم هستند، زیرا خانه‌ها برای راحتی و صرفه‌جویی در انرژی باید محکم بسته شوند. محفظه های محکم گازها، بوها، رطوبت و غیره را که برای سلامت پرندگان باید به طور مداوم با آنها برخورد کرد، به دام می اندازد. جدول 2 به شما کمک می کند تا حداقل مقدار هوای تهویه مورد نیاز در طول دوره رشد را تعیین کنید.

کنترل‌هایی ایجاد شده‌اند که می‌توانند به طور خودکار پرده‌ها، پنجره‌ها و انواع مختلف تجهیزات را کار کنند و امکان تهویه دقیق سالن مرغداری را فراهم کنند. وینچ های موتوری (با کنترل ترموستاتیک) برای تنظیم خودکار پرده ها و انواع دیگر ورودی های هوا به منظور حفظ فضای مورد نظر در داخل مرغداری در دسترس هستند.

تهویه تابستانی:سیستم هوای طبیعی برای شرایط آب و هوایی گرم در خانه هایی با پرده های جانبی استفاده می شود. این سیستم از اختلاف دما و حرکت طبیعی هوا برای حذف گرما و رطوبت اضافی و تامین اکسیژن استفاده می کند.

تغییر شرایط محیطی در مدت زمان کوتاهی باعث کاهش کارایی این سیستم در تولید مرغداری مدرن می شود. برای حفظ دمای ثابت برای ایجاد حداکثر راحتی برای پرندگان، باید درجاتی از حرکت مکانیکی هوا در ارتباط با سیستم هوای طبیعی فراهم شود.

سیستم تهویه مکانیکی

حرکت مکانیکی هوا برای تهویه مناسب خانه در تمام شرایط آب و هوایی شدید مورد نیاز است.

این سیستم های مکانیکی از فن های الکتریکی به عنوان اجزای اصلی برای تبادل هوا در ساختمان استفاده می کنند. آنها را می توان به دو نوع متمایز تقسیم کرد: (1) فشار منفی و (2) فشار مثبت.

سیستم منفی (اگزوز):در سیستم فشار منفی، فن ها برای خروج هوا از ساختمان چیده شده اند. با این کار خلاء جزئی یا فشار منفی در داخل خانه ایجاد می کنند. اختلاف فشار هوای تازه را از طریق ورودی ها به داخل مرغداری می کشد.

ورودی های ورودی را به طور یکنواخت در اطراف محیط ساختمان توزیع کنید. اگر قرار باشد تمام قسمت های خانه تهویه شود، مکان، توزیع و اندازه فن ها و ورودی ها بسیار مهم است. مشخصات طراحی توسط سازندگان تجهیزات و مهندسین توسعه در دسترس است.

محل قرارگیری فن ها و ورودی های هوا به عرض ساختمان بستگی دارد. برای ساختمان هایی با عرض حداکثر 40 فوت، فن ها را در یک دیوار کناری قرار دهید.

 فن هایی که در دیواره کناری در مقابل باد غالب قرار دارند، فشار معکوس روی فن را کاهش می دهند.

 فن ها اگر به طور یکنواخت در امتداد دیوار قرار گیرند تهویه بسیار بهتری را فراهم می کنند. ساختمان هایی با عرض بیش از 50 فوت نیاز به فن در هر دو دیوار جانبی دارند.

اندازه ورودی هوا برای عملکرد صحیح سیستم تهویه حیاتی است. سرعت ورودی هوا باید به اندازه کافی بالا باشد تا اطمینان حاصل شود که هوای تازه به تمام قسمت های تاسیسات می رسد.

با این حال، سرعت هوا نباید آنقدر زیاد باشد که پرندگان در معرض کشش باشند. ورودی ها را طوری نصب کنید که هوا وارد شود و به سمت سقف حرکت کند.

این ترتیب به هوای سرد تهویه اجازه می دهد تا با مخلوط شدن با هوای گرم موجود در خانه قبل از تماس با پرندگان، تا حدودی تعدیل شود. این به کاهش کشش کمک می کند.

توزیع هوای یکنواخت در مرغداری تنها در صورتی می تواند تضمین شود که ساختمان به جز ورودی های هوا با اندازه مناسب و با فاصله یکنواخت هوابند باشد.

نشتی در اطراف درها و اطراف منافذ دیگر در دیوارها یا سقف باید متوقف شود. به این دلایل و همچنین تمایل به اتصال کوتاه، مدیریت سیستم‌های فشار در خانه‌های کنار پرده دشوار است.

سیستم فشار مثبت:یک سیستم فشار مثبت از فن ها برای فشار دادن هوا به داخل ساختمان و ایجاد فشار مثبت استفاده می کند. اختلاف فشار باعث می شود هوا حرکت کند، در این مورد از طریق لوورها یا سایر خروجی ها به بیرون می رود.

تعدادی از سیستم های فشار مثبت در صنعت طیور استفاده می شود. یک سیستم هوای گرم را به داخل خانه هل می دهد و آن را با هوای داخل در سراسر خانه مخلوط می کند.

در نوع دیگر، هوای گرم در طول خانه از طریق لوله های پلاستیکی یا مجاری با خروجی رانده می شود. این سیستم گرما را توزیع می کند و هوا را در مرغداری مخلوط می کند.

اختلاط هوای تهویه

صرف عبور هوا از داخل ساختمان تهویه مناسب را تضمین نمی کند. تهویه مناسب هوای تازه را به طور یکنواخت وارد می کند، آن را به خوبی با هوای خانه مخلوط می کند و آن را به خوبی در خانه به گردش در می آورد.

اگر اجازه داده شود که هوای قدیمی بدون جهت یا سرعت در یک منطقه گرم جریان یابد، باعث ایجاد مه و یا ایجاد پیش نشینی در پرندگان می شود. در تابستان برای اطمینان از توزیع یکنواخت هوا و جلوگیری از ورود هوای مرده به هوا باید جهت کنترل شده داده شود.

فن ها را در نزدیکی سقف در مرکز خانه و در انتهای انتهایی خانه قرار دهید تا هوا به گردش درآید و مخلوط شود. فن ها هوای داخل خانه را مخلوط می کنند تا از باقی ماندن هوای گرمتر در نزدیکی سقف جلوگیری کنند.

نیاز به گرمای تکمیلی برای نگهداری جوجه های گوشتی با سطح عایق، نرخ تهویه، دمای بیرون و شیوه های مدیریت متفاوت است. افزودن گرمای اضافی به اپراتور اجازه می دهد تا در طول هوای سرد و در زمانی که پرندگان جوان هستند، سطح دمای مطلوب را حفظ کند.

مخلوط کردن و گردش هوا در خانه‌های بسته در هوای سرد از گرمای تولید شده توسط پرندگان برای کاهش نیاز به گرمای اضافی و خشک نگه داشتن بستر استفاده می‌کند.

اجزای یک سیستم تهویه مکانیکی

یک سیستم تهویه دارای سه جزء اصلی است:

(1) فن های مورد نیاز برای حرکت هوا در داخل ساختمان

(2) ورودی ها و خروجی های هوا

(3) مجموعه ای از کنترل ها (ترموستات ها و تایمرها) برای تنظیم عملکرد فن.

فن ها: در انتخاب فن ها برای یک سیستم تهویه خاص باید طیف وسیعی از شرایط اقلیمی و همچنین سیستم تهویه ای که تحت آن استفاده می شود در نظر گرفته شود. هنگام کار در شرایط نامطلوب باید از تجهیزات مقاوم و با کیفیت بالا استفاده شود.

انجمن کنترل حرکت هوا، شرکت، کدها و رویه‌های تست استانداردی را برای تولیدکنندگان فن تنظیم کرده است تا در رتبه‌بندی عملکرد فن‌ها از آن استفاده کنند. این رتبه‌بندی‌ها به خریدار اطمینان می‌دهند که فن حجم هوای مشخص شده را تحویل می‌دهد.

به طور کلی، بهتر است برای تامین تهویه مورد نیاز، پنکه های بزرگ به جای کم اندازه انتخاب شوند. در صورتی که یکی از فن ها کار نکند، یک فاکتور ایمنی ارائه می شود.

با این حال، می توانید با استفاده از فن هایی با اندازه مناسب در هزینه های اولیه و عملیاتی صرفه جویی کنید. با استفاده از موتورهای کارآمد روی فن ها می توان هزینه های عملیاتی را کاهش داد.

سیم کشی فن ها باید توسط برق کاران ذی صلاح و مطابق با قوانین ملی برق و هر کد محلی قابل اجرا انجام شود.

ورودی ها و خروجی ها: میزان تبادل هوا توسط فن ها تعیین می شود اما یکنواختی توزیع هوا در درجه اول به محل، طراحی و تنظیم ورودی های هوا بستگی دارد.

سرعت های ورودی هوا 600 تا 1000 فوت در دقیقه (fpm) توصیه می شود. یک قانون کلی خوب برای اندازه گیری ورودی ها برای دستیابی به این محدوده سرعت است.

 

از آنجایی که نیازهای تهویه با سن پرنده، وزن بدن و دمای بیرون تغییر می کند، عرض شیارها نیز باید تغییر کند. محدوده عرض اسلات معمولی بین یک تا شش اینچ است. عرض ها را می توان به صورت دستی یا با کنترل های اتوماتیک حساس به فشار استاتیک کنترل کرد.

کنترل ها: فن ها معمولاً توسط ترموستات ها یا ترموستات ها در ترکیب با تایمرهای بازه ای کنترل می شوند. یک ترموستات تک مرحله ای یک یا چند فن تک سرعته را با فعال کردن فن در هنگام افزایش دما و متوقف کردن آن هنگامی که دمای هوا به سطح انتخاب شده کاهش می یابد، کنترل می کند.

یک ترموستات با یک سوئیچ پرتاب دوبل، یک فن دو سرعته را کنترل می‌کند و با تغییر دما به سطح انتخاب شده، به طور خودکار از سرعت بالا به پایین تغییر می‌کند. فن هایی که کرکره های موتوری دارند باید توسط همان ترموستات کنترل شوند تا از عملکرد همزمان آنها اطمینان حاصل شود.

تایمر بازه ای اجازه عملکرد متناوب یک یا چند فن را می دهد زیرا فن ها معمولاً در هوای سرد به طور مداوم کار نمی کنند. اکثر تایمرها در یک سیکل 10 دقیقه ای کار می کنند تا به طور تقریبی میزان هوادهی یک فن دائماً کار کند.

یک فن به طور مداوم که مقدار مناسب هوای تهویه را فراهم می کند، سرعت هوای مورد نیاز برای اختلاط مناسب را فراهم نمی کند. هنگامی که برای حذف گرمای اضافی به تهویه بیشتر نیاز است، یک ترموستات متصل به تایمر، سیستم را تحت الشعاع قرار می دهد.

رله ها برای محافظت از موتورها و ترموستات ها در زمانی که قرار است گروهی از فن ها به طور همزمان توسط یک ترموستات یا تایمر کنترل شوند، ضروری هستند.

الزامات عمومی برای نصب موثر

  1. سیستم را با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی شدید منطقه طراحی کنید.
  2. هنگام نصب تجهیزات تهویه از طراحی و مشخصات پیروی کنید.
  3. برای تعادل سیستم، ساختمان باید با ظرفیت طراحی شده با پرندگان پر شود.
  4. عایق بندی سازه باید بر اساس کاربری مورد نظر و شرایط آب و هوایی محلی باشد.
  5. عایق باید از نوع مناسب باشد و طوری نصب شود که از خراب شدن سریع محافظت شود.
  6. سیستم تهویه را به طور منظم تمیز کنید و آن را به صورت فصلی تنظیم کنید.
  7. گرما و سرمایش مکمل را برای شرایط آب و هوایی شدید فراهم کنید.
  8. تمام تجهیزات (پنکه ها و کنترل ها) باید به صورت دوره ای سرویس شوند و در شرایط خوبی نگهداری شوند.
  9. مدیریت خوبی برای مرغداری، ساختمان و سیستم تهویه ارائه دهید.
  10. در صورت قطع برق باید یک سیستم هشدار مناسب و یا تجهیزات آماده به کار تولید برق در دسترس باشد.