پرورش مرغ تخمگذار در قفس

پرورش مرغ تخمگذار چند روش دارد؟ چرا به پرورش مرغ تخمگذار مشغول شویم؟  میزان سودهی پرورش مرغ تخم گذار چقدر است. و بهترین روش پرورش مرغ تخمگذار چیست؟ اگر بدنبال جواب سوالات زیر هستید با ما همراه شوید.

روش های پرورش مرغ تخمگذار در ایران

انواع شیوه های پرورش مرغ به شرح زیر می باشد

  • در این روش که بیشتر در مرغداری های معمولی و کوچک انجام می شود؛ طیور در مرحله رشد تا قبل از شروع تخمگذاری بر روی زمین پرورش داده می شوند و در مرحله تخمگذاری به قفس منتقل می شوند
  • در روش دیگر که بیشتر در مرغداری های بزرگ و صنعتی انجام می شود. گله از روز اول تا روز آخر در قفس نگهداری می شود.

پرورش مرغ تخمگذار

روش نگهداری طیور از روز اول در بستر دارای مزایای بیشتری نسبت به روش دیگر دارد و از این رو روش دیگر به مرور کنار گذاشته شده است. بایر در نظر داشت که بسته به روشی که برای پرورش انتخاب می شود، وسایل مورد نیاز برای نگهداری متغیر می باشد.

پرورش مرغ تخمگذار در قفس

در حال حاضر بیشتر کشورهای پیشرفته  و در حال توسعه برای پرورش و نگهداری مرغ ها از سیستم قفس اتوماتیک (خودکار) و پیشرفته استفاده می نمایند.

استفاده از این روش به علت مزایای اقتصادی و بهداشتی که به همراه دارد علاوه بر مرغ های تخم گذار برای پرورش جوجه های گوشتی و حتی مادرهای گوشتی و تخمگذار مورد استفاده قرار می گیرد.

برای دریافت قیمت قفس مرغ تخمگذار شما می توانید از طریق ارتباط با کارشناسان ما اقدام نمایید

در کشور ما، ایران نیز 90% مرغ های تخمگذار با به کار گیری این روش نگهداری می شوند.

پرورش مرغ تخمگذار

اصول ساختمانی قفس‌های پرورش مرغ تخمگذار

نکاتی که در مورد قفس ها حائز اهمیت می باشد شامل موارد زیر می باشد:

  • بهتر است جنس قفس محکم و در عین حال سبک و قابل ضد عفونی کردن باشد
  • اندازه قفس ها باید طوری طراحی شده باشند تا با اشغال کمترین فضا، مرغ نیز احساس راحتی کند
  • ارتفاع و عرض و طول قفس باید به اندازه‌ای باشد که مرغ بتواند به راحتی در آن بایستد و به دور خود بچرخد
  • قفس ها،  باید به صورتی قرار بگیرند که از فرار مرغ ها جلوگیری کنند
  •  باز و بسته کردن قفس ها باید به آسانی صورت بپذیرد تا از اتلاف زمان در موقع واکسیناسیون یا گرفتن مرغ جلوگیری شود
  • کف قفس باید با استفاده  از میله های مشبک ساخته شود. دریچه های آن باید به اندازه ای باشد که هم مرغ به راحتی روی آن حرکت کند و هم مدفوع به سهولت از بین آن ها گذشته و  به پایین افتد.
  • کف آن نباید زبر و خشن باشد که موجب شکسته شدن تخم مرغ های تولید شده توسط طیور شود
  • به میزان شیب کف هم باید توجه کرد، چون شیب خیلی زیاد باعث غلتیدن به سرعت تخم مرغ شده و در نتیجه موجب ترک دار شدن تخم مرغ‌ها می شود،  شیب کم نیز باعث کثیف شدن و همچنین شکستن تخم مرغ در زیر پای مرغ می شود.
  • دانخوری و آبخوری ها باید به نحوی طراحی شده باشند که از ریخت و پاش و هرز رفتن منابع جلوگیری شود، منوط به این که مرغ بتواند به آسانی از آن ها استفاده کند.

پرورش مرغ تخمگذار

سیستم دانخوری و آبخوری مورد استفاده در قفس

سیستم آبخوری و دانخوری مرغ هنگام پرورش مرغ تخمگذار در قفس دارای انواع گوناگونی می باشد که در زیر ذکر شده است

  •  سیستم دانخوری واگنی این قفس‌ها دارای ساختاری مستحکم است که پس از سال‌ها استفاده‌ متمادی دارای دوام بالایی می باند.
  • بهترین نوع دانخوری که در این سیستم به کار می رود نوع ترافی بوده که می تواند به طور دستی یا اتوماتیک پر گردد. در عین حال ارتفاع آنها نیز باید قابل تنظیم باشد.
  • سیستم آبخوری نیپل تمام اتوماتیک مجهز به سوزن‌های استیل و فنجان‌هایی می‌باشد که از خیس شدن کف قفس جلوگیری می‌کند.

ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که در سیستم قفس می توان از انواع آبخوری فنجانی، پستانکی، ترافی و غیره استفاده نمود. در هر صورت ارتفاع آبخوری باید قابل تنظیم باشد تا طیور سنین مختلف بتوانند از آنها استفاده نمایند. باید در نظر داشت که در اکثر موارد در سیستم قفس ، دانخوری در قسمت جلوی قفس نزدیک راهرو قرار داده می شود.

کف قفس ها

در هنگام پرورش مرغ تخمگذار در قفس باید به کف قفس ها توجه کرد و در صورت مناسب نبودن میتوان از کارتن و مواردی نظیر آن استفاده نمود.
که یکی از بهترین انتخاب ها و مناسب ترین آن ها استفاده از کاغذ رول بستر در کف قفس های مرغ است.
این رول بستر های مرغداری بسیار بهداشتی بوده و به سلامت مرغ نیز کمک شایانی می کند.
همچنین شایان ذکر است که باید به اندازه چشمی کف توری دقت نمود، معمولا اندازه چشمه توری 3/1 × 1/5 سانتی متر یا 5/2 × 5/2 سانتی متر بوده و ضخامت سیم توری حدود نمره 14 است.

سیستم جمع آوری تخم مرغ

قفس ها دارای جمع کننده تخم و تسمه‌ی انتقال تخم مرغ و تیغه‌هایی که  تسمه ها را تمیز می کنند، می باشد. برای جمع آوری تخم مرغ از نوار نقاله استفاده می شود که خود باعث خارج شدن سریع تخم مرغ از دسترس مرغ ها، کاهش میزان شکسته شدن و جمع آوری سریع ترتخم مرغ ها می شود، که منجر به افزایش کیفیت جوجه های حاصله می شود.

از مزایای استفاده قفس در پرورش مرغ می توان به کمتر شدن  تخم مرغ های شکسته شده در قفس اشاره نمود. که این میزان کمتر از 2/1 درصد است که این عدد در سیستم پرورش در بستر در بهترین شرایط به عددی کمتر از 5/4 درصد هم نمی رسد.

سیستم کود جمع کن

سیستم پرورش در قفس، دارای کود جمع کن طولی زیر شبکه سیمی و تسمه طولی انتقال کود به خارج از سالن است. کودهای طیور از طریق نوار نقاله به صورت مداوم از سالن خارج می شوند که باعث بهبود هوای داخل سالن ها می شود، از این رو میزان تهویه مورد نیاز به ازای هر مرغ نسبت به حالت پرورش در بستر کاهش پیدا می كند که خود منجر به صرفه جوئی در مصرف سوخت و شرایط مطلوب تر برای پرورش مرغ های مادر شده و شيوع بيماری های واگير دار را به حداقل ممكن می رساند.

مزایا پرورش مرغ در قفس

این نکته را از یاد نباید برد که در هر صورت مزیت پرورش مرغ بومی در بستر، نسبت به نگهداری در قفس بیشتر است.

پرورش مرغ تخمگذار

مزایای سیستم قفس:

  • کنترل، بهداشت، واکسن، دارو، انتخاب و حذف مرغها آسان است.
  • کوکسیدیوزوکرچی حذف می شود.
  • می توان تعداد بیشتری مرغ را به صورت چند طبقه در فضائی کوچکتر پرورش داد. (استفاده بهتر از واحد سطح)
  • مرغها غذای دقیق می خورند و ریخت و پاش غذا کمتر است.
  • تخم مرغها تمیزتر و شکستگی کمتری دارند.

شرایط نگهداری مرغ های تخمگذار

درجه حرارت مناسب برای پرورش مرغ تخمگذار در محدوده ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. به ازای هر یک درجه افزایش دما با کاهش راندمان تولید و افزایش ضایعات تخم مرغ روبرو خواهیم بود. همچنین  وزن تخم مرغ ها نیز کم می شود.
دقت کنید که باید تهویه سالن مرغداری مناسب و همچنین محل پرورش باید از نور مناسب و  لازم بهره مند باشد.

پرورش مرغ تخمگذار

با به کارگیری سیستم خنک کننده تبخیری در سالن ها می توانید دمای سالن ها را نسبت به دمای محیط حدود ۱۹ درجه سانتی گراد کاهش دهید، به همین دلیل این سیستم بیشتر برای مناطق گرمسیر پیشنهاد می شود، همچنین با اعمال یک مدیریت صحیح پرورش مرغ تخمگذار در شرایط آب و هوایی گرم امکان پذیر، اقتصادی و مناسب می باشد.

در یک اتاق 15 متری با استفاده از سیستم قفس عمودی میتوان تا حدود 300 قطعه مرغ تخمگذار در قفس های 4 طبقه نگهداری کرد.

دوره پرورش مرغ تخمگذار

به طور کلی در جواب سوال طول دوره پرورش مرغ تخم گذار چقدر می باشد؟ باید گفت دوره پرورش مرغ تخمگذار از یک روزگی تا 3 ماهگی را پرورش پولت می گویند و نیمچه تخمگذار ( پولت ) را که حدودا 100-90 روزه شد، به سالن های تولید که دارای قفس های مرغ تخمگذار است، منتقل می کنند.
امروزه در پرورش نیمچه های تخمگذار نسبت به دهه قبل تغییراتی به وجود آمده و برنامه های پرورش متفاوت از قبل می باشد.

پرورش مرغ تخمگذار

در گذشته، برخی کارشناسان بر این باور بودند که به تاخیر انداختن بلوغ جنسی تیمچه ها منجر به بهبود در اندازه تخم مرغ ها می شود، اما امروزه این باور مورد تایید نمی باشد. در طی سال های گذشته نه تنها میزان تخم مرغ افزایش یافته، بلکه تخم مرغ ها نیز نسبت به گذشته بزرگتر شده اند.

امروزه در مقابل تولید هر واحد از وزن تخم مرغ، خوراک کمتری مورد نیاز می باشد. همچنین دستیابی به حداکثر تولید دو تا سه هفته زودتر میسر بوده و تا سن 72 هفتگی حداقل 10 تخم مرغ بیشتر تولید می شود.

نوک چینی پرورش مرغ تخمگذار

عوامل متعددی در میزان رشد و نمو نیمچه های تخمگذار موثر می باشند، عوامل محیطی مانند وضعیت هوا، کیفیت آب و  نور، تراکم پرندگان و حرارت سالن بر وضعیت بهداشتی و رشد نیمچه های تخمگذار تاثیر دارند.

به کارگیری برخی روش ها در مدیریت پرورش نیمچه های تخمگذار اثر معنی داری بر وزن بدن آن ها دارد، برای کاهش میزان نوک زدن به پرها و انگشتان و کاهش شیوع بیماری ها، باید نیمچه های تخمگذار در سن 7 تا 10 روزگی تحت برنامه نوک چینی قرار گیرند.

پرورش مرغ تخمگذار

در صورت نیاز بهتر است نوک چینی را قبل از سن 10 هفتگی مجددا انجام داد تا از تاثیر منفی آن بر روی  وزن بدن در زمان انتقال به جایگاه مرغ های تخمگذار کاهش پیدا نماید.

توصیه می شود که در طی دوره پرورش نیمچه های تخمگذار برنامه نوردهی با کاهش تدریجی اجرا شود. به این خاطر که به این ترتیب در اوایل مرحله بحرانی و تعیین کننده نیمچه ها فرصت بیشتری برای غذا خوردن خواهند داشت. در طی شش هفته طول دوره نوردهی در روز به حداقل میزان خود برسد و تا زمان شروع تخمگذاری در همین حد باقی بماند.

بستر مرغ تخمگذار

جوجه ها اغلب روی کف های پوشیده با 5 تا 10 سانتی متر از مواد بستری جدید و تازه، دوره پرورش خود را آغاز می کنند. باید بستر را روی کف آشیانه پهن کرد و تمام تجهیزات تمیز و ضد عفونی شده را روی بستر قرار داد.

چندین نوع مواد بستر می توانند مورد استفاده قرار گیرند. که از انواع آن ها تراشه های چوب و پوسته های برنج بهتر می باشند. اما کاه چاپر شده پوسته های بادام زمینی، خاک اره و مواد دیگر نیز گاهی اوقات به کار گرفته می شوند.

بهترین مواد مورد استفاده در بستر برای مرغ تخمگذار رول بستر مرغداری است

پرورش مرغ تخمگذار

بای دقت کنید که مواد بستر باید عاری از مواد شیمیایی، عوامل بیماری زا یا دیگر عوامل آلودگی باشند و نباید خیلی گرد و خاک داشته باشند. موادی که جاذب هستند و درجه عایق بودن بالایی دارند، گزینه های بهتری برای بستر می باشند.

در صورتی که که گله قبلی مشکلات مربوط به سلامت یا مرگ و میر غیر عادی را تجربه نکرده باشد می توان از بستر دوباره استفاده  نمود.

برای اجتناب از تشکیل کپک بستر، آبخوری ها اغلب در فواصل مکرر جا به جا می شوند. قسمت های خیس یا کپک شده باید برداشته شوند و مواد بستری جدید در صورت نیاز افزوده شوند. با تهویه درست می توان بستر را در وضعیت خوبی نگه داشت.

حداقل استانداردهای مواد بستر در پرورش مرغ تخمگذار

مواد بستر

  • نباید به ایجاد سطوح آلوده به خاک یا نمناک که علت مشکلات تنفسی یا دیگر مسائل مربوط به سلامت است  منجر شوند.
  • نباید دارای عوامل سمی و قارچ هایی باشند.
  • کف آشیانه جوجه ها باید به طور کامل با مواد بستری پوشیده شود.
  • حداقل عمقی مطلوب مواد بستر هم بستگی به انتخاب مواد بستری دارد.

پرورش مرغ تخمگذار

آیا مرغ های تخم گذار روی بستر نگهداری شوند بهتر است یا در قفس ؟

اگر چه عملا کل جوجه ها در 56 هفته اول زندگی در شرایط یکسان نگهداری می شوند، ولی تعداد آن ها بعد از این دوره به ویژه در خلال دوران تولید، تعیین کننده تعداد جوجه اولیه برای شروع و جوجه ریزی خواهد بود.

در حال حاضر عملی ترین راه این است که مرغ های تخمگذار تجاری در دوران پرورش مرغ تخمگذار و رشد در یک سالن نگهداری شوند ولی سنی که مرغ ها به بخشی دائمی دوران تولید منتقل می شوند متفاوت است.

اگر بخواهند مرغ ها را در دوران تولید در بستر نگهداری کنند احتمالاً تا حدود 20 هفتگی در سالن دوران رشد، نگهداری خواهند شد.
اگر قصد بر این است که مرغ ها در زمان تولید به سیستم قفس بروند، در سنین بین 14 تا 20 هفتگی به سالن دوران تولید انتقال خواهند یافت.

ولی در حال حاضر اکثراً تمایل دارند که در سنین پایین و معمولاً حدود 18 هفتگی مرغ ها را انتقال دهند. چون مرغ ها در سن 18 هفتگی نسبت به مرغ های مسن تر به سطح کمتری نیاز دارند، این امر باعث می شود تا ظرفیت سالن دوران رشد تغییر یابد و تعداد بیشتری در سالن نگهداری شوند.

انواع قفس مرغ تخمگذار

انواع قفس مرغ تخمگذار

 قفس منبری با پلکانی

یکی از مزیت های مهم قفس منبری یا پلکانی ارزان بودن این  نوع از قفس می باشد. که بسته به کیفیت ساخت به ازای هر سر مرغ قیمتی در حدود بین ۵۰۰۰ الی ٧۰۰۰ تومان داره.

 قفس باطری یا عمودی

تنها عیب قفس باطری در مقایسه با قفس منبری یا پلکانی ، قیمت بیشتر آن هست که به ازای هر سر مرغ بسته به امکانات از ١۰هزار الی ١٢هزار تومان هست.

مزایا قفس باطری یا عمودی:

هر آنچه در مورد قفس منبری بعنوان معایب ذکر شد در مورد قفس باطری مزیت محسوب میشه شامل:

فضای کمتری میگیره

تخلیه کود با نوار نقاله و یا سینی کود هست

هزینه انرژی به مراتب کمتر هست

پرورش مرغ تخمگذار

قیمت قفس مرغ تخمگذار

برای دریافت آخرین لیست قیمت قفس های مرغ تخم گذار می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده یا از لینک قیمت قفس مرغ تخمگذار وارد این بخش شوید
علاوه بر آن ما این امکان را برای شما فراهم اورده ایم که می توانید از طریق عضویت در کانال تلگرام مرغداری از اخرین تغییرات قیمت تجهیزات لازم برای سالن های مرغداری با خبر شوید.