نکات مهم برای مدیریت خوراک و آب در مرغداری ها

مدیریت مناسب آب و خوراک بهترین فرصت را برای پرندگان فراهم می کند تا با حداکثر پتانسیل عمل کنند.

غذا و آب برای عملکرد جوجه های گوشتی ضروری است. خوراک کافی تغذیه بهینه را فراهم می کند و نوک زدن بیش از حد بستر را کاهش می دهد، در حالی که آب کافی باعث افزایش مصرف خوراک و بهبود رشد می شود.

با این حال، کنترل ها باید حفظ شوند، زیرا آب و خوراک بیش از حد می تواند شرایط ناسالم ایجاد کند در حالی که از نظر اقتصادی و زیست محیطی تخلیه می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت دستگاه مرغ پرکنی

برای تامین خوراک و آب کافی و در عین حال به حداقل رساندن هدررفت، موارد زیر را در نظر بگیرید:

دسترسی را بهینه کنید

برای عملکرد بهینه، پرندگان باید به خوراک با حداقل وقفه دسترسی داشته باشند:

  • مکان های تغذیه کافی را به طور گسترده در سراسر خانه فراهم کنید.
  • نظارت بر توزیع نابرابر خوراک، که می تواند منجر به عملکرد پایین تر و افزایش آسیب خراش ناشی از رقابت در فیدرها شود.
  • اگر مدت زمان یا الگوی دوره نوری تغییر کرد، توجه بیشتری داشته باشید.
  • برای مدیریت بهتر خوراک، چند سطل خوراک خارجی، ترجیحاً دو سطل برای هر خانه یا سه سطل برای دو خانه تهیه کنید. سطل های چندگانه امکان تغییرات سریعتر خوراک را برای درمان پرندگان بیمار یا برآورده کردن الزامات ترک غذا فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: خرید قفس مرغ تخمگذار

 منبع آب تمیز و خنک باید همیشه در دسترس پرندگان باشد.

  • کل سیستم آب (چاه ها، پمپ ها، لوله ها و شیرها) را از نظر ظرفیت تامین آب کافی برای تمام خانه های پر از جوجه های گوشتی در سن بازار در گرم ترین روز سال ارزیابی کنید.
  • مکان های نوشیدنی کافی را فراهم کنید. به عنوان پایه، بسته به سن پرندگان، برای هر 12 پرنده یا 6 تا 8 آبخوری زنگوله (قطر 40 سانتی متر) به ازای هر 1000 پرنده، یک نوک پستان تهیه کنید.
  • برای به حداقل رساندن شلوغی، آب را به طور گسترده در داخل خانه توزیع کنید. جوجه های گوشتی زمانی که آب در مجاورت نزدیک باشد بهتر می نوشند، به ویژه هنگامی که بالغ می شوند.

هنگام تنظیم ارتفاع نوک پستان از دستورالعمل های بالا استفاده کنید.

دسترسی روزانه را ارزیابی کنید

توصیه‌های سازنده را برای مقادیر، مکان‌ها و تنظیمات مناسب ایستگاه‌های خوراک و آب مشورت کنید.

مدیریت خوراک روزانه:

  • ارتفاع خط فیدر را برای به حداقل رساندن نشت و دسترسی بهینه تنظیم کنید. ارتفاع فیدر را طوری تنظیم کنید که پشت پرندگان با پایه فیدر همسطح باشد.
  • برای کاهش ضایعات و بهبود کارایی خوراک، به پرندگان اجازه دهید تا فیدرها را روزانه پاک کنند. به دقت نظارت کنید تا فیدرها به سرعت پس از پاکسازی دوباره پر شوند.

بیشتر بخوانید: قیمت ابخوری نیپل

مدیریت آب روزانه:

  • ارتفاع خط آبخوری را به اندازه ای پایین تر برای پرندگان تنظیم کنید و در عین حال به اندازه کافی برای به حداقل رساندن بستر خیس بالا باشد (جدول 1 را ببینید). پرندگان هرگز نباید برای رسیدن به نوک پستان فشار بیاورند.
  • فشار خط را به اندازه کافی بالا نگه دارید تا آب را برای تمام ایستگاه های آشامیدنی تامین کند، در عین حال به اندازه کافی پایین برای به حداقل رساندن نشتی. هنگام قرار دادن جوجه ها به فشار آب کمتری نیاز دارند تا نوک پستان را به راحتی فعال کنند. با افزایش سن پرندگان، فشار را برای تامین نیاز آب افزایش دهید. اگر بستر زیر آبخوری ها خیلی مرطوب است فشار را کم کنید.
  • خطوط آب را برای مناطق مرتفع/کم بررسی کنید، که می تواند منجر به قفل هوا و فرصت های آشامیدنی متناقض شود. خطوط آب را تراز کنید، دریچه‌های هوای خط میانی را روی خطوط بلندتر از 150 فوت (46 متر) نصب کنید و برای خارج کردن هوای محبوس شده، شستشوی فشار بالا انجام دهید.
  • گرفتگی فیلترهای آب می تواند فشار آب را کاهش دهد. فیلترها را هر هفته بازرسی کنید، در صورت نیاز تعویض کنید، و اندازه فیلترها را تایید کنید که ذرات را حذف کنند اما جریان آب را محدود نکنند.

مکمل غذا و آب برای جوجه ها  

هنگامی که جوجه ها در جوجه های گوشتی قرار می گیرند، به زمان نیاز دارند تا با محیط جدید خود سازگار شوند و نحوه استفاده از سیستم های خودکار را بیاموزند.

بیشتر بخوانید: خرید تجهیزات مرغداری

پس از قرار دادن پرنده، حداقل 25 درصد از کف را با سینی های مسطح یا ورقه های کاغذی برای خوراک بپوشانید و آبخوری های مکمل (6 در هر 1000 جوجه) تهیه کنید. همانطور که جوجه ها شروع به استفاده از سیستم های تغذیه و آب اصلی می کنند (معمولاً 4-2 روزه)، به تدریج مواد تکمیلی را حذف کنید.

 در شرایط گرمای بیش از حد توجه ویژه ای داشته باشید

آب کافی به ویژه در دمای بالای محیط بسیار مهم است. دمای بالای طولانی مدت در مناطق گرمسیری می تواند مصرف روزانه آب را دو برابر کند. پرندگان آب خیلی داغ نمی نوشند، بنابراین منابع آب را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و خطوط آبخوری را مرتباً شستشو دهید.

بیشتر بخوانید: قیمت دانخوری اتوماتیک مرغ

در دمای بالای محیط، با افزایش مصرف آب، مصرف خوراک کاهش می یابد. از آنجایی که تبدیل خوراک در حال حاضر تحت تأثیر قرار گرفته است، برای جلوگیری از استرس گرمایی و مرگ و میر ناشی از آن، غذا را در گرمترین زمان روز متوقف کنید.

 نظارت بر مصرف

نظارت بر مصرف خوراک و آب اطلاعاتی در مورد سلامت و عملکرد پرندگان و همچنین خرابی سیستم خوراک و آب ارائه می دهد.

  • در صورت وجود، از آلارم های متصل به سیستم های خودکار استفاده کنید.
  • از متر برای اندازه گیری مصرف آب استفاده کنید. یک متر برای هر خانه امکان مقایسه را فراهم می کند که به شناسایی بیماری ها و مشکلات تولید کمک می کند. در عملیات های بزرگ، چندین متر در هر خانه را برای ارزیابی تفاوت های منطقه بندی داخل خانه در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: قیمت هواکش ۱۴۰ مرغداری

  • نسبت آب به مصرف خوراک را کنترل کنید تا مطمئن شوید که گله آب کافی دریافت می کند.

از نگهداری پیشگیرانه استفاده کنید

پایبندی دقیق به برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه باعث می شود که تجهیزات به طور کارآمد کار کنند و خرابی تجهیزات و زمان پرهزینه از کار افتادن تجهیزات را به حداقل برساند. به عنوان بخشی از نگهداری پیشگیرانه:

  • برای ارزیابی وضعیت تجهیزات به طور معمول در انبارها قدم بزنید.
  • موجودی قطعات یدکی را همیشه در دسترس داشته باشید.
  • یک چک لیست تعمیر و نگهداری بر اساس توصیه های سازنده تهیه کنید.
  • نگهداری سوابق تعمیر و نگهداری؛ و
  • بین گله ها، کل سیستم آب را بشویید و سیستم تغذیه را کاملا تمیز کنید.

منابع اضطراری را نگهداری کنید
 ، به خصوص در مناطق دور افتاده، در صورت شکست عملیات عادی، از منابع پشتیبان استفاده کنید. خوراک کافی را برای حداقل پنج روز در حداکثر مصرف نگه دارید و آن را در سطل های محکم ضد آب نگهداری کنید تا از آسیب آفات و فساد محافظت شود.

بیشتر بخوانید: قیمت فن مرغداری

آب کافی برای تامین 24 ساعت آب با حداکثر مصرف داشته باشید. آب را با استفاده از ظروف در بسته در یک مکان خنک و سایه دار نگهداری کنید.

آب کافی به ویژه در مواقعی که دما بالا است و منابع باید دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری شوند، اهمیت دارد.