پرورش طیور – تعریف، انواع و نحوه پرورش

جوجه کشی در تولید طیور چیست؟ پرورش جوجه ها به عنوان مدیریت جوجه ها از سن یک روزگی تا حدود 8 هفتگی تعریف می شود و شامل ارائه گرما و سایر مراقبت های لازم در طول دوره رشد اولیه جوجه ها می شود .

واحدهای پرورش جوجه برای نگهداری جوجه ها از سن یک روزگی تا زمانی که دیگر نیازی به گرمای اضافی نداشته باشند (۰ تا ۸ هفته) طراحی شده اند.

قلم‌های رشد از پایان دوره پرورش تا زمانی که جوجه‌های گوشتی فروخته شوند یا پولت‌ها به خانه‌های تخمگذار دائمی منتقل شوند (حداکثر 20 هفته) استفاده می‌شود.

قفس تخمگذار برای پولت ها و مرغ ها از زمان شروع تخمگذاری تا زمانی که در پایان دوره تخمگذاری (تا ۷۸ هفته) حذف و فروخته می شوند، استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت قفس مرغ تخم گذار

انواع پرورش طیور

پرورش طبیعی
پرورش مصنوعی

پرورش طبیعی

روش طبیعی جوجه آوری در مزارعی استفاده می شود که هر سال فقط چند جوجه در آن پرورش داده می شود. یک مرغ بسته به جثه اش 15 تا 20 جوجه پرورش می دهد. مرغ مولد تمام گرمای مورد نیاز جوجه ها را فراهم می کند. قبل از قرار دادن جوجه ها با مرغ، او را از نظر سلامتی و عاری از شپش، کنه و سایر انگل های خارجی معاینه می کنند.

پرورش مصنوعی

پرورش مصنوعی را می توان به عنوان نگهداری جوجه های تازه متولد شده بدون کمک مرغ تعریف کرد. این کار با استفاده از یک مولد با دمای کنترل شده (مادر رضاعی) انجام می شود. پرورش مصنوعی نسبت به روش طبیعی چندین مزیت دارد که عبارتند از:

جوجه ها را می توان در هر زمانی از فصل پرورش داد.
هزاران جوجه ممکن است توسط یک نفر پرورش یابد.
شرایط بهداشتی ممکن است کنترل شود.
دما ممکن است تنظیم شود.
تغذیه ممکن است طبق برنامه انجام شود.
پرورش در تولید طیور

بیشتر بخوانید: قیمت دانخوری اتوماتیک مرغ
یک خانه پرورش معمولی
ملزومات یک پرورش دهنده خوب مکانیزمی قابل اعتماد برای کنترل دما و تامین منظم هوای تازه، خشکی، نور کافی، فضای کافی، ضدعفونی آسان، محافظت در برابر دشمنان جوجه، ایمنی در برابر آتش و صرفه اقتصادی در ساخت و ساز است.

مدیریت جوجه ها در پرورش دهندگان

دما را بر اساس نیاز جوجه ها تنظیم کنید. در مورد گرمایش با روغن دقت کنید که اجاق گاز یا لامپ هیچ ایرادی نداشته باشد. جوجه ها نباید به هیچ قیمتی به قسمت های گرم شده لامپ دسترسی داشته باشند.
از مرغداری مرطوب خودداری کنید. می توانید از سیستم بستر عمیق استفاده کنید.
از خوردن بستر توسط جوجه ها خودداری کنید و وقتی جوجه ها را برای اولین بار از جعبه هایشان بیرون می آورند، آن را روی تخته های تخم مرغ له کنید.
پوره استاندارد متعادل را ارائه دهید.
برای ورود هوای تازه آماده باشید.
حداقل دو بار در روز آب تمیز و تازه را در مقابل پرندگان قرار دهید. ( در مورد اهمیت آب در پرورش طیور بخوانید )
پرورش دهندگان از جمله قیف های خوراک را روزانه تمیز کنید.
یک برنامه واکسیناسیون منظم را دنبال کنید .
از ازدحام بیش از حد خودداری کنید زیرا این امر منجر به کندی رشد و مرگ و میر می شود . ( 10 روش پیشگیری یا کاهش مرگ و میر بالا در مرغداری را بخوانید )
مولد را در جایی نگهداری کنید که باد سرد و باران وارد نشود.
هر روز وضعیت پرندگان و صورت آنها را برای هر گونه ناهنجاری بررسی کنید.
برای کمک در مواقع ضروری با هر دامپزشکی در تماس باشید.
همیشه توصیه می‌شود قبل از انتقال جوجه‌ها به جوجه‌ها، اتصالات، کنترل دما، خوراک و ترتیب مخزن آب را بررسی کنید.

تجهیزات پرورش طیور

در حالی که جوجه ریزی یک روش مدیریتی مهم در تولید طیور است، اما دانستن تجهیزات پرورش جوجه کشی ضروری است. به یاد داشته باشید که هدف از پرورش جوجه ها، پرورش جوجه های سالم و تامین گرمای مورد نیاز (تقلید از مرغ مادر) تا زمانی است که بتوانند دمای بدن خود را با دمای محیط تطبیق داده و تنظیم کنند.

برای موفقیت آمیز بودن پرورش، تجهیزاتی وجود دارد که باید در خانه/قلم پرورش دهنده وجود داشته باشد. خرید تجهیزات مرغداری مورد استفاده برای جوجه کشی عبارتند از:

نوشیدنی/آب خوری
پرورش دهندگان
نگهبانان برودر
دماسنج

دانخوری ها

برای تامین غذای جوجه ها دانخوری ضروری است. بهترین دانخوری ها آنهایی هستند که ضایعات را به حداقل برسانند و در عین حال غذای کافی برای جوجه ها فراهم کنند. انواع مختلفی از دانخوری ها در بازار وجود دارد، بنابراین مهم است که دانخوری را انتخاب کنید که به طور خاص برای جوجه ها طراحی شده باشد. برای این منظور سینی های خوراک و فیدرهای روباز وجود دارد.

دانخوری جوجه سینی گرد
دانخوری جوجه سینی گرد
فیدر بالا را برگردانید
فیدر تاپ

آبخوری ها

برای تامین آب جوجه ها، آب خوری ها/آب خوری ها ضروری است. مانند دانخوری، انواع مختلفی از آبخوری ها در بازار وجود دارد، بنابراین انتخاب آبخوری مناسب برای جوجه ها و پرندگان جوان بسیار مهم است. قیمت ابخوری نیپل و آبخوری های فواره ای برای جوجه ها وجود دارد.

آبخوری نیپل

پرورش دهندگان

پرورش دهندگان برای تامین گرمای مورد نیاز جوجه ها (تقلید از مرغ مادر) ضروری هستند. برای تأمین گرمای لازم به نوعی دستگاه جوجه‌دهی نیاز است.

انواع جوجه کشی

جوجه کش ها انواع مختلفی دارند. آن ها هستند:

لامپ های حرارتی مادون قرمز
جوجه کش های گاز
پرورش دهندگان شناور
لامپ های رشته ای
لامپ های مادون قرمز منبع عالی گرما برای پرورش گله های کوچک جوجه ها هستند. هزینه اولیه تجهیزات نسبتاً کم است و لامپ ها برای تامین گرما به جوجه ها عالی هستند. لامپ مادون قرمز تقریباً 18 اینچ بالای بستر معلق است. یک لامپ 250 واتی برای پرورش هفتاد و پنج جوجه کافی است. حتی اگر تعداد جوجه ها کم باشد، عاقلانه است که حداقل از دو لامپ در صورت خرابی یکی استفاده کنید.

لامپ های حرارتی مادون قرمز
لامپ حرارتی مادون قرمز
بسیاری از گله های کوچک با پرورش دهندگان خانگی که از لامپ های برق به عنوان منبع گرما استفاده می کنند، پرورش داده می شوند. امکان ساخت شناورهای ساده (سایبان) از تخته سه لا و بوم یا مواد مشابه وجود دارد که می توان آنها را از سقف آویزان کرد یا توسط پایه ها نگه داشت.

پرورش دهنده نوع شناور
سایر پرورش دهندگانی که به صورت تجاری تولید می شوند با نفت، گاز، برق، چوب یا زغال سنگ کار می کنند. اینها دارای یک شناور برای پایین نگه داشتن گرما در سطح کف هستند. چنین پرورش دهندگانی برای گله های صد جوجه یا بیشتر عالی هستند. برخی از آنها با ظرفیت بیش از 750 جوجه رتبه بندی می شوند. هزینه اولیه این واحدها به طور قابل توجهی بیشتر از لامپ مادون قرمز یا پرورش دهنده خانگی است. هر جوجه حداقل به 7 در 2 (17 سانتی متر مربع ) فضای شناور یا معادل آن نیاز دارد.

گاز برودر 2
برودر گاز
هر نوع پرورش دهنده مزایای خاصی دارد. لامپ مادون قرمز این مزیت را دارد که اپراتور را قادر می سازد تا جوجه ها را همیشه ببیند. در جاهایی که از جوجه کشی از نوع شناور استفاده می شود، مشاهده جوجه ها دشوارتر است. از سوی دیگر، جوجه کشی از نوع شناور برای جوجه کشی در هوای سرد بهترین است و هزینه کار کمتری دارد.

نوع تجهیزات انتخاب شده تا حدی به هزینه و در دسترس بودن سوخت و میزان استفاده از آن بستگی دارد. از هر اجاق پرورشی که استفاده می کنید، باید ظرفیت گرمایش کافی و وسیله ای برای کنترل دقیق دما داشته باشد.

گارد برودر
حفاظ جوجه یا مولدین به نگه داشتن جوجه ها در داخل جوجه ها کمک می کند و از آنها در برابر شکارچیان محافظت می کند. انواع مختلفی از حفاظ های پرورش دهنده در بازار وجود دارد. اکثر حفاظ های پرورش دهنده تخته های راه راه هستند که همراه با پایه های نگهبان پرورش دهنده استفاده می شوند.

برودر گارد 2
گارد برودر
دماسنج
وجود یک دماسنج اتاق در داخل قلم یا خانه مهم است. برای نظارت بر دمای محیط در داخل خانه پرورش استفاده می شود. با کمک دماسنج اتاق متوجه خواهید شد که دمای داخل خانه پرورشگاه سرد، متوسط ​​یا زیاد است.

نحوه پرورش جوجه ها
شروع خوب جوجه ها بسیار مهم است. احتمالاً هیچ بخش دیگری از شرکت به اندازه شروع جوجه های بچه سزاوار برنامه ریزی و آمادگی قبلی نیست.

آماده سازی خانه پرورش
حداقل دو هفته قبل از رسیدن جوجه ها باید خانه پرورشگاه تمیز و ضدعفونی یا بخور داده شود. اگر این کار انجام نشود، جوجه ها ممکن است در معرض برخی بیماری های طیور قرار بگیرند که می تواند منجر به مرگ و میر و نتایج ضعیف شود.
ابتدا تار عنکبوت، کثیفی و گرد و غبار را جارو یا بشویید، سپس از یک ضدعفونی کننده خوب استفاده کنید. تعدادی ضدعفونی کننده تجاری خوب موجود است. آنها باید طبق توصیه های سازنده استفاده شوند.

برخی از آنها نیاز دارند که خانه برای مدتی بیکار بماند و قبل از رسیدن جوجه ها به طور کامل هوا داده شود. عدم رعایت این نکات ممکن است باعث سوختگی شدید پا و چشم جوجه ها شود.
پس از تمیز کردن و ضد عفونی شدن خانه پرورش دهندگان، باید قبل از گذاشتن بستر جدید، اجازه داد کاملا خشک شود. وقتی کف خشک شد، آن را با 2-4 سانتی متر از مواد بستر بپوشانید. مواد بستر برای جذب رطوبت و عایق کاری کف برای راحتی پرندگان عمل می کند. چندین ماده مختلف ممکن است برای بستر استفاده شود. تراشه‌های چوب از جمله رایج‌ترین تراش‌هایی هستند که در صورت وجود در دسترس هستند. مواد دیگر عبارتند از خاک اره، یا تراشه و خاک اره، پوست برنج، نیشکر، پوسته بادام زمینی و بلال ذرت آسیاب شده.
هنگامی که جوجه ها در بدو ورود به شدت گرسنه هستند، ممکن است سعی کنند قبل از یادگیری غذا خوردن، بستر را بخورند. اگر دلیلی برای این باور دارید که جوجه ها پس از رسیدن به مدت دو یا سه روز از تخم خارج شده اند، ممکن است ایده خوبی باشد که برای سه یا چهار روز اول کاغذ را روی بستر بگذارید تا زمانی که غذا خوردن را یاد بگیرند. هنگامی که جوجه ها بلافاصله پس از جوجه ریزی دریافت می شوند، انجام این کار ضروری نیست.
جوجه های برقی یا گازی باید چند ساعت قبل از رسیدن جوجه ها راه اندازی شوند. این اطمینان حاصل می کند که تجهیزات به درستی کار می کنند و دمای مناسب را تنظیم می کنند.
از محافظ جوجه برای محدود کردن جوجه ها به منبع گرما استفاده کنید. نگهبان جوجه ها جوجه ها را در یک مولد یا بخاری معین نگه می دارد و همچنین در صورت استفاده از بیش از یک جوجه در مرکز پرورش از مهاجرت و ازدحام بیش از حد برخی از جوجه ها جلوگیری می کند. همچنین به جلوگیری از ایجاد پیش نویس در جوجه های زیر جوجه کمک می کند.
حفاظ مقوایی راه راه با ارتفاع تقریبی 12 اینچ برای این منظور در هوای خنک مناسب است. برای جوجه‌آوری در هوای گرم، حفاظ جوجه‌آوری ممکن است از توری طیور ساخته شود. این باید یک دایره در اطراف پرورش دهنده حدود 3 فوت تشکیل دهد. گارد پرورش دهنده را می توان پس از چند روز به بیرون گسترش داد. بسته به آب و هوا و شرایط خانه پرورش دهندگان معمولاً در روز دهم یا بیشتر برداشته می شود.
چند ساعت قبل از رسیدن جوجه ها دانخوری ها و آبخوری ها را پر کنید. هنگامی که جوجه ها می رسند، آب در دمای اتاق خواهد بود و آنها را به نوشیدن تشویق می کند. سینی های خوراک و فواره های آب باید به طور یکنواخت در اطراف پرورش دهنده و نزدیک به شناور قرار گیرند. یکی از روش‌هایی که اغلب برای خوردن جوجه‌ها استفاده می‌شود، زمانی که برای اولین بار در زیر شناور قرار می‌گیرند، قرار دادن مقدار کمی خوراک روی روزنامه‌ها است.

بیشتر بخوانید: هواکش صنعتی مرغداری
جوجه ها به طور غریزی به هر چیزی هم سطح با سطحی که روی آن ایستاده اند نوک می زنند. بنابراین، اگر یک یا دو روز به این ترتیب خوراک تهیه شود، آنها یاد می گیرند که راحت تر غذا بخورند.

جوجه هایی که دیر به این حقیقت می رسند که خوراک جلوی آنهاست، توسط سر و صدای دیگری که خوراک را پیدا کرده اند و به روزنامه نوک می زنند، جذب می شوند. این باعث می شود جوجه ها شروع خوبی داشته باشند و خوب غذا بخورند.

Brooding House، گرما و مدیریت زباله
دمای جوجه کشی بسیار مهم است. دمای توصیه شده در شروع 90-95 درجه فارنهایت (32-35 درجه فارنهایت) است. یک قانون کلی که باید به خاطر بسپارید: هر هفته درجه حرارت را به میزان 5 درجه فارنهایت کاهش دهید تا زمانی که جوجه ها دیگر نیازی به گرما نداشته باشند. اغلب گفته می شود که بهترین دماسنج برای اندازه گیری راحت ترین دما، تماشای رفتار یا ترتیب جوجه ها است (تصویر زیر را ببینید).

بیشتر بخوانید: قیمت فن ھواکش مرغداری

اگر جوجه‌ها نزدیک منبع گرما جمع شوند، می‌توانید مطمئن باشید که دمای کار خیلی پایین است. از طرف دیگر، اگر پرندگان به صورت دایره ای، خارج از منبع گرما قرار گیرند. باید فرض کنید که دما خیلی بالاست. در طول روز جوجه ها باید به طور یکنواخت در سراسر منطقه جوجه ریزی توزیع شوند و تعدادی از جوجه ها زیر منبع گرما قرار گیرند. اندازه گیری دما باید در لبه بیرونی پرورش دهنده در سطح جوجه انجام شود.

یکی از عوامل مهم برای جوجه ریزی موفق جوجه ها، حفظ شرایط بستر مناسب است. وقتی شرایط بستر از کنترل خارج می شود و خیلی مرطوب می شود، مشکلات بیماری می تواند ایجاد شود. بستر خیس و کثیف می تواند میزبان ارگانیسم های بیماری زیادی باشد که بر طیور تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت دستگاه پرکن

در مورد پولت ها، داشتن مقدار معینی رطوبت در بستر (30-35٪) مطلوب است تا امکان اسپورزایی اووسیست ها و متعاقب آن ایجاد ایمنی در برابر کوکسیدیوز در طول دوره رشد فراهم شود. با این حال، بستر بیش از حد مرطوب، به ویژه در طول دوره های گرم، می تواند یک مورد بالینی کوکسیدیوز ایجاد کند و منجر به چیزی شود که ما آن را شکستن کوکسیدیوز می نامیم، که نیاز به درمان دارد.

یکی از مشکلات رایج در پرندگان گوشتی مانند بوقلمون و جوجه های گوشتی ایجاد تاول سینه- تورم یا زخم های خارجی روی پوست سینه است که ظاهر پوشیده لاشه را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. بستر بیش از حد خیس، کیک یا کثیف اغلب برای تاول سینه مقصر شناخته می شود. از آنجایی که سوف برای جوجه های گوشتی یا پرندگان گوشتی استفاده نمی شود، پرندگان باید در بستر دراز بکشند.

بیشتر بخوانید: قیمت پنجره اینلت مرغداری

مهم است که عمق بستر حفظ شود و به اندازه کافی خشک و کرکی نگه داشته شود تا بدن را بالشتک کند و از تماس با کف جلوگیری شود. علاوه بر این، ضروری است که نسبتاً تمیز باشد تا از کثیف شدن پرهای سینه، تحریکات پوستی و تاول های سینه جلوگیری شود.

رفتار جوجه ها در سطوح مختلف حرارت
دمای مورد نیاز جوجه های گوشتی
روز درجه حرارت
1-4 32.3-38 o C
5-14 29.4-26.7 o C
21-28 26.7-21.2 o C
28-56 18.3 درجه سانتیگراد
تهویه کافی: تهویه خانه پرورش دهندگان برای 1-2 هفته اول محدود است.

برای چهار روز اول جوجه ریزی، جوجه ها در تغذیه کننده های کم عمق مانند سینی های خوراک یا ورق های کاغذ ضخیم تغذیه می شوند. آب شیرین هر روز تامین می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت جت هیتر مرغداری

جدای از مدیریت جوجه ها از طریق تنظیم دما، تهویه و تهیه خوراک، عملیات معمول روزانه خاصی وجود دارد که باید از صبح تا عصر به ترتیب دنبال شود:

برای جلوگیری از آدمخواری و عفونت احتمالی توسط ارگانیسم های بیماری زا، تمام جوجه های مرده را از گله خارج کنید.
خوراک تازه عرضه می شود و دائماً با دست پخش می شود.
نوشیدنی ها قبل از پر شدن با آب خنک تمیز، بیرون آورده شده و کاملا شسته می شوند.

بیشتر بخوانید: قیمت جت ھیتر برقی مرغداری
برخی عملیات ویژه وجود دارد که در کوتاه مدت استرس زا هستند، اما در دراز مدت، مزایای کلی را به همراه دارند. اینها شامل منقار زدایی یا کوتاه کردن منقار ، کرم زدایی و واکسیناسیون است.