نگهداری طیور و تهویه در مناطق گرمسیری

این مقاله در مورد چگونگی واکنش پرندگان به شرایط آب و هوایی داخلی و معنی آن برای مدیریت گرما در داخل مرغداری است.

به نوعی راهنمایی است که تا چه حد پارامترهای تهویه در طراحی یک مرغداری مهم است. داشتن یک آب و هوای داخلی بهینه باعث کاهش استرس گرمایی در تولید طیور در آب و هوای گرم و مرطوب می شود.

بیشتر جمعیت مناطق گرمسیری به مرغ به عنوان منبع مهم تامین پروتئین وابسته هستند. شرایط سخت آب و هوایی در این منطقه، عملکرد مطلوب در تولید طیور را دشوارتر می کند.

بیشتر بخوانید: پنجره اینلت مرغداری

این منجر به تامین روزانه کمتر پروتئین می شود. در چند سال گذشته، تولید طیور نقش مهمی در صنعت کشاورزی جهانی داشته است. آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا رشد سریعی را در تولید گوشت طیور گزارش کرده اند. شهرنشینی سریع، فقر و آب و هوای گرم برای این مناطق مشخص است.

روند این است که رشد ادامه خواهد یافت زیرا این سریعترین راه برای از بین بردن شکاف عرضه پروتئین است. در مناطق گرمسیری، بیشتر طیور در خانه‌های باز نگهداری می‌شوند، زیرا ساخت آنها بدون هزینه‌های زیاد آسان است.

اما آیا این روش بهینه برای نزدیک شدن به تولید کارآمد طیور است؟ یا می‌توان با سرمایه‌گذاری در سیستم خانه‌های بسته با آب و هوای داخلی بهینه، عملکرد را به طور قابل توجهی بهبود بخشید؟

بیشتر بخوانید: قیمت جت هیتر مرغداری

شرایط آب و هوایی

ثابت شده است که شرایط آب و هوایی شدید در مناطق گرمسیری جهان به طور کلی برای تولید دام مضر است.

مخصوصاً برای جوجه ها چون به تغییرات دما بسیار حساس هستند. مانند پستانداران، گونه های پرندگان می توانند دمای بدن خود را با از دست دادن یا تولید گرما در پاسخ به دمای محیط تنظیم کنند. دمای طبیعی یک پرنده بین 39 تا 40 درجه سانتیگراد است.

اگر از این اعداد بالاتر رود، پرندگان عملکرد خوبی نخواهند داشت. این شرایط آب و هوایی مسئول به اصطلاح اثر “تنش گرمایی” هستند.

بیشتر بخوانید: قیمت جت ھیتر برقی مرغداری

استرس گرمایی در تولید طیور می تواند منجر به سوء تغذیه، تاخیر در رشد، کاهش تولید و اندازه تخم مرغ، تخم گذاری زودرس و حتی مرگ شود.

این موضوع با گرمای زیاد بدن تولید شده توسط پرندگان تخمگذار بهبود یافته ژنتیکی با افزایش فعالیت متابولیک ناشی از سرعت بالای تولید تخم بدتر می شود. خوب است در مورد اینکه چگونه می توانید تشخیص دهید که استرس گرمایی در پرندگان رخ می دهد بخوانید.

 

“شرایط آب و هوایی محلی و شرایط آب و هوایی شدید طراحی سیستم تهویه را دیکته می کند “

بیشتر بخوانید: قیمت تجهیزات مرغداری

طراحی یک مرغداری که در آن بتوانید آب و هوای داخل خانه را کنترل کنید

نحوه طراحی سالن مرغداری تاثیر زیادی بر شرایط آب و هوایی داخلی دارد. اینها به نوبه خود می توانند تأثیر مثبت یا منفی بر سلامت، رشد و عملکرد پرندگان داخل بدن داشته باشند.

اگرچه اغلب نادیده گرفته می شود، اما نحوه تهویه مرغداری نقش مهمی در ایجاد محیط داخلی بهینه برای پرندگان دارد. تعداد زیادی مرغداری با تهویه طبیعی (باز) در مناطق گرمسیری وجود دارد که به دلیل سادگی ساخت آنها و حداقل هزینه ها، بهترین گزینه ها را برای کنترل آب و هوای داخل خانه ارائه نمی دهند.

بیشتر بخوانید: قیمت ابخوری نیپل

یکی دیگر از مشکلات استفاده از خانه های باز این است که آنها مستعد ابتلا به انواع آفات مانند موش ها و پرندگان وحشی هستند که می تواند باعث بیماری شود. این نوع مسکن هیچ عایق بندی ندارد و تأثیرات آب و هوا می تواند به عملکرد پرندگان آسیب برساند.

کمی بیشتر در مورد پرندگان

پرندگان مهره‌داران تخم‌گذار پردار «هموترمیک» خونگرم هستند که دارای سرعت متابولیک بالا با نرخ تنفس طبیعی 40 تا 50 تنفس در دقیقه هستند. به طور متوسط ​​دمای بدن پرندگان بین 39 تا 40 درجه سانتی گراد حفظ می شود.

بیشتر بخوانید: خرید قفس مرغ تخمگذار

هنگامی که هوا گرم است، با از دست دادن گرما عمدتاً از طریق هدایت، همرفت، تشعشع و خنک‌سازی تبخیری، دمای خنثی حرارتی را حفظ می‌کنند.

چرا استرس گرمایی اتفاق می افتد؟

اتلاف حرارت محسوس از طریق همرفت، تشعشع و رسانش تنها در صورتی موثر است که دمای محیط زیر یا درون منطقه خنثی حرارتی پرنده باشد.

با این حال، خنک کننده تبخیری حدود 60 درصد از گرمای پراکنده شده در طول تنظیم دمای بدن در منطقه خنثی حرارتی را تشکیل می دهد.

اتلاف حرارت محسوس شامل اتلاف گرما از طریق سطوح باز مانند واتل ها و سایر نواحی بدون پر در اطراف گردن و بال ها است.

بیشتر بخوانید: قیمت دانخوری اتوماتیک مرغ

از دست دادن گرما برای تنظیم دمای بدن از طریق این فرآیند، الگوهای رفتاری پرنده، مصرف خوراک یا متابولیسم را تغییر نمی دهد. اثربخشی اتلاف حرارت محسوس به اختلاف دمای پرنده و محیط اطراف آن بستگی دارد.

در جایی که دمای محیط بیش از 24 درجه سانتیگراد است، خنک کننده تبخیری به روش اصلی دفع گرما در پرندگان بدون توجه به سن آنها تبدیل می شود. از دست دادن گرما از طریق سرمایش تبخیری در دماهای فراتر از منطقه خنثی حرارتی، پرنده را ملزم می کند تا انرژی مورد نیاز برای رشد و نمو را به سمت نفس نفس زدن هدایت کند. با این حال، نفس نفس زدن می تواند منجر به کم آبی بدن به دلیل دریافت ناکافی آب و افت pH خون به دلیل دفع بیش از حد دی اکسید کربن شود.

بیشتر بخوانید: قیمت فن ھواکش مرغداری

در طول نفس نفس زدن، خنک شدن تبخیری زمانی رخ می دهد که آب از سیستم تنفسی پرنده تبخیر شود. توجه داشته باشید که رطوبت بالا می تواند مانع از این روند شود. این می تواند در محیط های با رطوبت بالا که مرغداران از خنک کننده تبخیر به عنوان روش اصلی کاهش دمای هوا در طول دوره های گرم سال استفاده می کنند، مشکل ساز باشد.

 

پرندگان در هنگام استرس گرمایی کمتر می‌خورند و می‌نوشند و این بر عملکرد تأثیر می‌گذارد.

برای جلوگیری از استرس گرمایی چه باید کرد؟

افزایش حجم و سرعت حرکت هوا بر روی پرندگان باعث افزایش اتلاف حرارت در پرندگان به دلیل همرفت می شود. حذف گرمای محبوس شده در داخل مرغداری و کاهش اثر رطوبت بالا بر سرمایش تبخیری.

بیشتر بخوانید: قیمت هواکش ۱۴۰ مرغداری

پرندگان زمانی که تحت استرس گرمایی هستند کمتر می خورند و می نوشند و این بر عملکرد تأثیر می گذارد. بنابراین، تامین و حفظ تهویه مورد نیاز برای اطمینان از اینکه آب و هوای داخلی سالن مرغداری به پرندگان کمک می کند تا دمای بدن خود را با اتلاف حرارت محسوس تنظیم کنند، بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: قیمت فن مرغداری

برخی از نکات کلیدی برای بررسی استرس گرمایی عبارتند از:
● نفس نفس زدن و تنفس سریع
● شانه های رنگ پریده / واتل ها
● از دست دادن الکترولیت ها
● بال های باز شده و پرهای بلند شده
● پرنده از خوردن و نوشیدن مقادیر زیادی آب دست نمی کشد
● اسهال ● تخم
مرغ کم می شود
کاهش تولید، پوسته های نازک
● گیج شدن، بی نظمی و تشنج
● فروپاشی سیستم و مرگ
اگر کاری برای خنک کردن پرندگان انجام نشود، آنها به دلیل
از دست دادن آب و گرما در اثر نارسایی اندام خواهند مرد.

خانه بهینه

مشخص می شود که بهترین خانه، خانه ای است که در آن کنترل کاملی بر محیط داخل داشته باشید. محلول مسکن با تهویه مکانیکی عملکرد بهتری دارد. عایق به خنک نگه داشتن خانه در هوای گرم نیز کمک می کند.

این بدان معنی است که نه تنها دیوارها و سقف باید عایق بندی شوند، بلکه اجزایی که بیرون را به داخل متصل می کنند نیز باید عایق بندی شوند. بنابراین داشتن ورودی های هوا یا درهای تونل عایق می تواند تأثیر مفیدی بر دمای داخل داشته باشد.

بیشتر بخوانید: هواکش صنعتی مرغداری

برای خنک کردن، می تواند به پاشیدن آب روی پشت بام خانه کمک کند. همچنین، خانه های بسته امکان کنترل بسیار بیشتری بر تبادل هوا، سرعت هوا و جهت جریان هوا را فراهم می کنند. هوابندي سالن مرغداري الزامي است.

 

سیستم ورودی هوا در صورت قطع برق به طور خودکار باز می شود. سپس هوای تازه به راحتی وارد خانه می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت انواع هواکش مرغداری

محل ورودی هوا در داخل خانه مهم است. نه تنها ارتفاعی که آنها در دیواره های جانبی قرار می گیرند و همچنین فاصله بین آنها می تواند به طور چشمگیری جریان هوا و پراکندگی داخل مرغداری را بهبود بخشد. به طراحی ورودی هوا توجه کنید.

طراحی بسته به نوع پرندگان داخل خانه متفاوت است. هنگام نگاه کردن به جوجه های گوشتی که روی زمین نگهداری می شوند، ورودی ها باید کنترل کامل را به شما ارائه دهند. با جوجه های گوشتی در قفس، مهم است که جریان هوا در همه جای خانه تازه شود.

با پرورش دهندگان، شما نباید در جلو یا داخل جعبه های لانه بادگیر وارد کنید، زیرا پرندگان به داخل نمی روند و هنگام نگاه کردن به لایه ها در سیستم های پرندگان، بسته به وضعیت موجود در پرندگان، هوا بر روی پرندگان و همچنین در زیر سیستم جریان دارد.

خانه روشن می شود که در مورد سیستم تهویه بیشتر از قرار دادن ورودی در دیوار می توان گفت. یک قانون کلی این است که در زمان‌های خنک‌تر ورودی باید هوا را به سمت پشته خانه هدایت کند (هوای خنک‌تر می‌تواند با هوای گرم بالای خانه مخلوط شود) وقتی گرم می‌شود، ورودی هوا باید هوا را هدایت کند.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت دستگاه پرکن

بیشتر نسبت به حیوانات به همین دلیل است که فلپ های داخلی ورودی ها باید شکلی آیرودینامیکی داشته باشند تا هوا را به جایی که بیشتر مورد نیاز است مطابق با شرایط آب و هوایی داخل هدایت کند.

تونل سازی برای خنک سازی مهم است

بهترین روش این است که ترکیبی از ورودی های هوای جانبی همراه با تهویه تونلی باشد. تهویه تونلی برای داشتن سرعت هوایی بیشتر در داخل خانه استفاده می شود. از پدهای خنک کننده همراه با واحدهای تونل استفاده کنید تا یک سیستم خنک کننده موثر در محل داشته باشید.

بیشتر بخوانید: قیمت فن سیرکوله

این پدها نباید مستقیماً در واحدهای تونل قرار گیرند. ترجیحاً باید یک سگ خانه کوچک در اطراف مناطق واحد تونل ساخته شود. سطح پد خنک کننده بزرگتر از دهانه تونل است. این اجازه می دهد تا سرعت هوای کمتری از طریق پدها ایجاد شود. هنگام عبور از واحد تونل سرعت هوا بیشتر می شود. این به دلیل اصل برنولی است.

 

اصل برنولی بیان می کند که وقتی هوا از یک لوله پهن تر به لوله باریک حرکت می کند، هوا سریعتر شروع به حرکت می کند.
به این ترتیب می‌توان به سرعت‌های بالا در داخل خانه دست یافت و سرعت هوا از طریق پدهای تبخیر
پایین خواهد ماند. به این ترتیب قطرات آب از طریق پد به داخل خانه دمیده نمی شود. این به نوبه خود به
حفظ بستر در شرایط خوب کمک می کند.»

بیشتر بخوانید: خرید هیتر کابینتی مرغداری

نتیجه

استرس گرمایی یکی از دلایل عملکرد بد مرغداری است. خوب است بدانید که چگونه می توان تغییرات رفتار حیواناتی را که در استرس گرما هستند، تشخیص داد. حتی بهتر است از استرس گرمایی پرندگان جلوگیری شود. به همین دلیل است که در مناطقی که دمای محیط به شدت بالا و برای پرندگان غیرقابل تحمل است، سیستم‌های تهویه مکانیکی مسکن معرفی شده‌اند. گزارش شده است که ترکیبی از سیستم‌های تهویه تونلی و ورودی، تولید پرندگان را در این مناطق بدون توجه به شرایط آب و هوایی شدید حفظ می‌کند.

نکته مهم این است که برای طراحی یک خانه با تهویه مکانیکی بهینه، باید به محاسبه ظرفیت مورد نیاز برای نوع پرندگانی که در خانه خواهند بود توجه شود. میزان گرمای تولید شده توسط پرندگان، اندازه، موقعیت و طراحی ورودی ها و اگزوز فن ها باید با نوع پرنده در خانه مطابقت داشته باشد.

و در نهایت ظرفیت فن های گردشی مورد نیاز برای سیستم تهویه ورودی هوای دیواره جانبی. بهترین تمرین این است که هنگام برنامه ریزی خانه خود به سیستم تهویه فکر کنید.