تهویه زمستانی مرغداری گوشتی

برنامه تهویه هوای سرد در جوجه های گوشتی عمدتاً برای حذف رطوبت طراحی شده است و با فرا رسیدن هوای خنک‌تر، تولیدکنندگان و ادغام‌کنندگان باید بار دیگر به مدیریت تهویه زمستانی بپردازند.

تهویه مرغداری گوشتی در زمستان همیشه چالش برانگیز بوده زیرا تولیدکنندگان نمی خواهند بیش از حد لازم مصرف انرژی داشته باشند اما می خواهند سطح بالایی از عملکرد گله را حفظ کنند.

تهویه مرغداری گوشتی

هزینه سوخت یکی از بزرگترین چالشهای تولیدکنندگان در طول سال است. بنابراین، پرورش دهندگان تمایل به کاهش هزینه تهویه مرغداری در طول زمستان به منظور صرفه جویی در سوخت و کاهش هزینه های تولید دارند.

با این حال، عدم حفظ یک محیط مناسب برای طیور می تواند منجر به کیفیت پایین هوا و در نهایت منجر به کاهش عملکرد گله شود که برای بازده خالص مرغداری مضر است.

هدف این است که کمترین هزینه سوخت ممکن را داشته باشید که به شما امکان می دهد محیطی را فراهم کنید که برای طیور مناسب است.

این امر با استفاده از حداقل میزان تهویه انجام می شود: مقدار هوای تازه و بیرونی که برای جذب و حذف رطوبت باید از طریق جوجه های گوشتی منتقل شود.

شاید اصل کلیدی تهویه زمستانی این باشد که هوای گرم رطوبت بیشتری نسبت به هوای سرد نگه می دارد.

بنابراین، حداقل میزان تهویه کنترل شده از مقادیر محدودی هوای سرد و خشک بیرون مانند یک اسفنج استفاده می کند تا رطوبت داخل مرغداری را جذب کند.

مقداری تبادل هوا ضروری است زیرا پرندگان برای تنفس به هوای تازه و به اکسیژن نیاز دارند.

یکی از مواردی که امروزه در بسیاری از جوجه‌های گوشتی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از فن سیرکوله مرغداری است.

در حال حاضر بیش از 20 سال است که فن های سیرکوله وجود دارند، اما بسیاری از مرغداری ها هنوز آنها را ندارند، این فن ها می توانند هزینه سوخت را تا 25 درصد در مرغداری های قدیمی کاهش دهند.

و برای مرغداری های جدیدتر می‌توانند نزدیک به 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشته باشند فن های سیرکوله، گرادیان دمایی را که در سالن های مرغداری تشکیل می شود، می شکنند.

هوای گرم بالا می رود، بنابراین گرم ترین هوای مرغداری ها  در سطح سقف است.

فن های سیرکوله هوای گرم را با بقیه هوا مخلوط می کنند و این کار باعث می‌شود هوای گرم به آرامی در سطح بستر به سمت پایین حرکت کند تا خشک شدن را بهبود بخشد و زمان اجرا را کاهش می‌دهد.

ممکن است فکر کنید وجود حفاظ در خانه سقف بلندتان به این معنی است که در زمستان نمی توانید از فن های همزن استفاده کنید، اما اینطور نیست.

بیشتر بخوانید: قیمت هیتر مرغداری

جریان هوای فن های محوری را به صورت افقی به سمت دیوار انتهایی یا شاید کمی سربالایی به سمت سقف (نه به سمت پایین) هدایت کنید.

پرورش دهندگان اغلب از فن های سیرکوله به روش های مختلف استفاده می کنند.

برخی از مرغداران آنها را به طور مداوم روشن می کنند، در حالی که برخی دیگر آنها را به کنترل گر وصل می کنند و عملکرد آنها را با ورودی های هواکش جایگزین می کنند.

فن های سیرکوله باید از دوره پیش گرمایش قبل از ورود جوجه تا سن حداقل 14 تا 18 روزگی پرندگان باقی بمانند.

سیستم تهویه مناسب مرغداری موارد زیر را انجام می دهد

  • مقدار مطلوب هوای تازه را بدون واسطه به تمام قسمت های مرغداری می رساند
  • دما را در محدوده دلخواه حفظ می کند
  • رطوبت نسبی را در حد مطلوب حفظ می کند
  • سطح آمونیاک را زیر سطوح مشخص شده حفظ می کند.

نرخ‌های تهویه برای متعادل کردن سود و زیان گرمای محسوس (گرمای خشک) و همچنین افزایش و تلفات گرمای نهان (رطوبت) طراحی شده‌اند

منابع گرمای محسوس در جوجه‌های گوشتی شامل گرمای محسوس پرندگان (گرمای بدن)، گرمای مکانیکی از چراغ‌ها،  فن و غیره است.

گرمای اضافی از پرورش دهندگان و کوره ها؛ و افزایش گرمای خورشیدی تلفات حرارتی محسوس شامل حرارت حذف شده توسط تهویه، تلفات حرارتی ساختمان از طریق پرده ها، درها، دیوارها و غیره است.

منابع جذب گرمای نهان شامل بخار آب حیوانات (کود و تنفس، بخار آب ناشی از تبخیر ( بستر مرطوب) و بخار آب در هوای ورودی است. تهویه گرمای نهان را از جوجه‌های گوشتی حذف می‌کند.
“تهویه خوب بستگی به این دارد که فشار استاتیک و عرض بازشوی درب به درستی تنظیم شود”

برای داشتن یک تهویه مناسب فشار استاتیک و عرض بازشوی درب باید به درستی تنظیم شده است و هوا باید از ورودی هواکش مرغداری 140 وارد شود، سقف را دنبال کند و قبل از سقوط از عرض مرکز مرغداری عبور کند.

این بدان معناست که دریچه های سقفی باید یک تا دو اینچ باز شوند، در حالی که دریچه های کناری باید  3.8 تا 6.4 سانتیمتر باز شوند.

کمتر از این باعث می شود حجم هوای کافی برای انتقال هوا به مرکز مرغداری وجود نداشته باشد و باعث می شود که هوای سرد قبل از اینکه زمان کافی برای گرم شدن داشته باشد به زمین منتقل شود و بستر مرطوب و جوجه های سرد ایجاد می کند.

فشار منفی تهویه

هنگامی که فن ها کار می کنند، فشار هوای داخل جوجه های گوشتی همیشه کمتر از فشار بیرون است و فن ها هوا را به خارج از خانه منتقل می کنند و هوا از درهای دریچه به داخل می رود تا جایگزین هوای خارج شده شود. به این سیستم “فشار منفی” می گویند.

فشار استاتیک در واقع تفاوت فشار بین هوای داخل و خارج است و در بیشتر موارد، فشار ساکن در یک خانه با عرض معادل 12.2 متر باید بین 0.08 تا 0.12 باشد که حداقل فن های تهویه در حال کار هستند.

مرغداری ها با پهنای بیشتر از معادل 12.2 متر ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب به فشار استاتیکی بالاتری نیاز داشته باشند (شاید 0.15).

بیشتر بخوانید: قیمت تجهیزات مرغداری

یک قانون کلی خوب این است که به ازای هر 0.01 افزایش فشار ساکن، 6۰ سانتیمتر “پرتاب” به جت هوا اضافه می شود (0.15 = تقریباً معادل 9 متر پرتاب).

با این حال، هر چه فشار استاتیک بیشتر باشد، فن باید سخت‌تر کار کند تا هوا به خانه وارد شود.

سرعت جریان فن با افزایش فشار استاتیک کاهش می یابد بنابراین، یک معاوضه وجود دارد: طول نفوذ جت در مقابل سرعت جریان هوای فن.

اصلاحات بستر مرغداری

اصلاح بستر مرغداری می تواند بر میزان تهویه در جوجه های گوشتی تأثیر بگذارد، به ویژه زمانی که جوجه ها کوچک هستند.

اصلاحات بستر به پرورش دهندگان اجازه می دهد تا برای رطوبت، نه آمونیاک، تهویه کنند و نرخ تهویه را تا حد زیادی کاهش می دهد.

اغلب، غلظت آمونیاک 50ppm یا بالاتر در خانه‌هایی با جوجه‌های جوان دیده می‌شود که با اصلاح‌کننده بستر درمان نشده‌اند، حتی اگر دستورالعمل توصیه‌شده یکپارچه‌ساز برای آمونیاک ممکن است 20 تا 25ppm باشد.

غلظت آمونیاک 50ppm و بالاتر یک نگرانی جدی رفاهی است و می تواند به چشم و سیستم تنفسی پرندگان جوان آسیب برساند.

آسیب ناشی از آمونیاک را نمی توان اصلاح کرد و منجر به کاهش قابل توجهی در سلامت پرنده و عملکرد در کل گله می شود.

بیشتر بخوانید: دانخوری اتوماتیک مرغداری

با این حال، هنگامی که به درستی در مقادیر مناسب استفاده می شود، اصلاح کننده های بستر از تولید آمونیاک جلوگیری می کند تا زمانی که محصول تخلیه شود، معمولاً زمانی که پرندگان تقریباً 10 تا 14 روز سن دارند.

حداقل برنامه تهویه مناسب برای پرورش جوجه های گوشتی در هوای سرد بسیار مهم می باشد و حتی اگر وسوسه کاهش تهویه برای صرفه جویی در سوخت عالی است، در نظر بگیرید که چه مقدار پول به دلیل عملکرد ضعیف، افزایش مرگ و میر و کاهش وزن بازار از دست خواهد رفت.

ارائه حداقل نرخ تهویه مناسب در طول ماه های زمستان منجر به محیطی بهینه می شود که می تواند پتانسیل درآمد را به حداکثر برساند.

منبع: Broiler House Ventilation During Cold Weather