فن های کوچک با سرعت متغیر که به طور مداوم کار می کنند در مقابل فن های بزرگتر در تایمرها

هدف از حداقل سیستم تهویه این است که مقدار کمی هوای خنک و تازه وارد خانه کند و قبل از اینکه به سطح کف برسد، آن را تا حد امکان گرم کند تا پرندگان را سرد نکند و پتانسیل خشک شدن بستر هوای ورودی را به حداکثر برساند. به طور سنتی، تولیدکنندگان طیور از حداقل سیستم تهویه “فشار منفی” استفاده می کنند.
در سیستم فشار منفی، فن های اگزوز هوا را از خانه بیرون می کشند و در نتیجه فشار داخل خانه را کاهش می دهند .

بیشتر بخوانید: خرید تجهیزات مرغداری

در درجه اول دو دلیل وجود دارد که چرا فشار منفی مطلوب است. اول، هنگامی که یک فشار منفی توسط یک فن (ها) اگزوز ایجاد می شود، سطح فشار منفی اساساً در کل خانه یکسان خواهد بود (شکل 2).
این بدان معنی است که مهم نیست که ورودی چقدر از فن اگزوز فاصله داشته باشد، اختلاف فشار بین داخل و خارج خانه یکسان خواهد بود.
 دوم، با کنترل سطح فشار منفی، تولیدکننده می تواند سرعت ورود هوا به خانه را کنترل کند. هرچه اختلاف فشار کمتر باشد، سرعت کمتر است (شکل 3).
حال اگر همه ورودی‌های یک خانه به یک اندازه باز شوند و هوا از همه ورودی‌ها با سرعت یکسان وارد شود، سپس همان مقدار هوا از تمام ورودی ها بدون توجه به جایی که در خانه قرار دارند وارد می شود (شکل 2).
این بسیار مهم است زیرا این بدان معنی است که در یک سیستم فشار منفی که به درستی کار می کند، همه پرندگان در یک خانه بدون توجه به اینکه چقدر از فن اگزوز فاصله دارند، به همان میزان هوای تازه دریافت می کنند.
کنترل سرعت هوای ورودی نیز مهم است زیرا کنترل بر نحوه حرکت هوا پس از ورود به خانه را فراهم می کند.
اگر هوا به آرامی وارد خانه شود (فشار کم) هوای سرد، سنگین، مرطوب و ورودی به سرعت به زمین می‌ریزد.
اما اگر هوا به سرعت وارد خانه شود (فشار بالا) می تواند در امتداد سقف به دور از پرندگان و جایی که هوای گرم تمایل به تجمع دارد هدایت شود.
هر چه هوای خنک بیشتر در امتداد سقف بماند، قبل از حرکت به سطح کف بیشتر گرم می شود (شکل 4).
به همان اندازه مهم است، زیرا توانایی نگهداری رطوبت هوا به ازای هر 20 درجه فارنهایت افزایش دما تقریباً دو برابر می‌شود، هرچه بیشتر در امتداد سقف بماند، خشک‌تر می‌شود و میزان رطوبتی که می‌توان از خانه خارج کرد بیشتر می‌شود.
یک سوال رایج در مورد سیستم تهویه حداقل فشار منفی این است که چرا به جای استفاده از فن های کوچکتر که دائماً کار می کنند از فن های بزرگ استفاده می کنیم که با یک تایمر فاصله ای کار می کنند؟ به عنوان مثال، برای حذف رطوبتی که 30000 جوجه شش روزه در یک روز سرد زمستانی به خانه اضافه می کنند (40oF / 50% Rh) نیاز به تبادل تقریباً 3000 فوت مکعب هوا در هر دقیقه دارد (جدول 1). آیا استفاده از یک فن 18 اینچی ساده تر و بهتر نخواهد بود که 3000 CFM یا حتی یک فن سرعت متغیر 24 “را حرکت دهد (6000 CFM ظرفیت) به جای استفاده از یک زن و شوهر از 36 اینچ (10،000 CFM) در یک تایمر پنج دقیقه ای کار می کند؟ هرچند که در تئوری یک عملیات کوچکتر به طور مداوم باعث ایجاد دمای مداوم تر و کیفیت هوا می شود ،
بیشتر بخوانید: قیمت فن مرغداری
در فشار ساکن 0.10 اینچ، یک فن اگزوز به ازای هر 750 فوت مکعب هوا که حرکت می‌کند، تقریباً به یک فوت مربع باز می‌شود.
بنابراین، یک فن 18 اینچی تنها به چهار فوت مربع دهانه ورودی (3000 cfm / 750 cfm/ft2) نیاز دارد.
اگر فضای باز بیشتر باشد، فشار کمتر خواهد شد و هوای تازه ممکن است با سرعت کافی برای حرکت در امتداد سقف به اندازه کافی برای گرم شدن مناسب قبل از حرکت به سطح پرنده وارد نشود. بدتر از آن، اگر مقدار دهانه در دسترس برای یک فن به قدری زیاد باشد که فن قادر به ایجاد فشار منفی نباشد، در آن صورت تنها پرندگانی که در مجاورت فن هستند، هوای تازه را در هنگام کار کردن فن دریافت خواهند کرد.
بیشتر بخوانید: هواکش صنعتی مرغداری
چهار فوت مربع دهانه ورودی نسبت به اندازه مرغداری معمولی مدرن نیست. برای مثال، اکثر تولیدکنندگان خانه‌ای را که در آن فشار منفی 0.20 اینچی با یک فن 48 اینچی (با تمام ورودی‌های هوا بسته) به دست می‌آید، نسبتاً هوابند در نظر می‌گیرند.
اما، در حقیقت تقریباً نه فوت مربع “ترک” در سراسر خانه پراکنده خواهد بود، بیش از دو برابر دهانه مورد نیاز برای تغذیه یک فن 18 اینچی (شکل 5).
بیشتر بخوانید: قیمت دستگاه مرغ پرکنی
با 9 فوت مربع بازشو در دسترس آن، یک فن 18 اینچی فقط فشار منفی تقریباً 0.01″ ایجاد می کند.
0 اینچ (به عنوان مثال 0.15 اینچ – 0.20 اینچ) به طوری که وقتی ورودی ها باز شدند، که اساساً حتی در بهترین خانه های کاملاً محصور 40 در 500 اینچی غیرممکن است.
از نقطه نظر عملی، اگر یک فن اگزوز قادر به ایجاد فشار حداقل 0.15 اینچ در یک خانه بسته نباشد، استفاده از آن به تنهایی برای حداقل تهویه در هوای سرد بسیار دشوار خواهد بود.
که اساساً حتی در بهترین خانه های کاملاً محصور 40 در 500 اینچی غیرممکن است. از نقطه نظر عملی، اگر یک فن اگزوز قادر به ایجاد فشار حداقل 0.15 اینچ در یک خانه بسته نباشد، استفاده از آن به تنهایی برای حداقل تهویه در هوای سرد بسیار دشوار خواهد بود.
یکی دیگر از مشکلات احتمالی استفاده از فن های کوچک برای حداقل تهویه در خانه های بزرگ، توزیع هوای تازه است.
در فشار ساکن 0.10 اینچ، تقریباً 450 cfm از طریق یک ورودی هوای بلند 42 اینچی که دو اینچ باز می شود وارد می شود.
بنابراین اگر تمام هوای حرکت شده توسط یک فن 18 اینچی تنها از طریق ورودی‌های هوای خانه وارد می‌شود، تنها هفت ورودی مورد نیاز است.
مشکل این است که فرض می‌کنیم خانه کاملاً سفت بوده است، که هرگز اینطور نیست. حتی اگر خانه‌ای به اندازه‌ای سفت باشد که فشار ساکن 0.15 اینچ را با یک فن 18 اینچی به دست آورد، باز هم مقدار قابل توجهی هوا از طریق هوا وارد می‌شود.
فن 18 اینچی از شکاف ها وارد می شود، به این معنی که فقط سه یا چهار ورودی هوا مورد نیاز است.
بیشتر بخوانید: قیمت جت هیتر مرغداری
در بیشتر موارد، برای تولید فشار کافی برای تولید یک سیستم ورودی فشار منفی کارآمد، یک سی‌اف‌ام یا بهتر از ظرفیت فن اگزوز در هر فوت مربع از فضای کف لازم است.
 یک سیستم ورودی کارآمد سیستمی است که فشاری در حدود 0.10 اینچ را می‌توان حفظ کرد و اکثر ورودی‌های خانه چند اینچ باز می‌شوند.
برای مثال، همانطور که قبلاً ذکر شد، اگر بتوان فشار ساکن 0.20 اینچ را در خانه‌ای با ابعاد 40 در 500 اینچ بسته با چند فوت 36 اینچ نشان داد که فضایی در هر متر مربع 36 اینچ است (فن‌کش‌های 10 سانتی‌متر در هر طبقه در آن جا حرکت می‌کنند).
بیشتر بخوانید: قیمت فن سیرکوله
نه فوت مربع منطقه نشتی. با فرض اینکه 750 cfm از یک فوت مربع دهانه ورودی با فشار 0.10 اینچ وارد می شود (ترک ها “ورودی” هستند)، این بدان معنی است که تقریباً 6800 cfm از 20، 000 cfm هوای تازه از شکاف های خانه وارد می شود و باقیمانده 13200 cfm از طریق ورودی هوا وارد می شود.
اگر خانه دارای درهای ورودی بلند 42 اینچی است، دو اینچ (450 cfm) باز است، این بدان معناست که تقریباً 30 ورودی هوا (طول 42 اینچ، دو اینچ باز شده) با دو فن تهویه حداقل 36 اینچی قابل استفاده است (جدول 2).
اگر یک خانه 40 در 500 اینچ به طور استثنایی محکم بود و فشار 0.17 اینچ را می‌توان با یک فن 36 اینچی (0.5 cfm/ft2) بدست آورد، تنها به 15 ورودی هوا، 2 اینچ باز می‌شد.
بیشتر بخوانید: قیمت قفس مرغ تخمگذار
پانزده ورودی هوا در خانه‌ای به طول 500 اینچ می‌تواند منجر به یافتن فاصله ورودی هوا به سمت بالا می‌شود که تقریباً حداکثر فاصله ورودی هوا از 30 اینچ را می‌پذیرد.
اگر از 30 ورودی استفاده می شد، برای حفظ فشار استاتیکی یکسان (0.10 اینچ) اندازه دهانه ورودی باید به یک اینچ کاهش می یافت و به احتمال زیاد هوای سرد ورودی قبل از سقوط به زمین، شتاب کافی برای حرکت در امتداد سقف را نخواهد داشت.
مشکل این است که نرخ تهویه 10،
اگر بتوان فشار ساکن حداقل 0.15 اینچ را با استفاده از یک فن اگزوز در یک خانه بسته به دست آورد، این نشانگر خوبی است که می توان از فن به طور موثر برای تامین هوای تازه برای پرندگان در سرتاسر خانه در طول حداقل تهویه استفاده کرد.
بیشتر بخوانید: خرید تجهیزات مرغداری
مشکل این است که تقریباً در تمام مرغداری های تجاری، منطقه نشتی بیش از حد برای اکثر فن های کوچکتر وجود دارد (24 اینچ که فشار کمتری را ایجاد می کنند تا عملکرد کمتری ایجاد کنند.
 اگرچه استفاده از یک فن(های) بزرگتر که قادر به ایجاد فشار کافی برای باز شدن ورودی های خانه به میزان مناسب و اجازه ورود هوا با سرعت کافی برای ایجاد حداقل الگوی جریان هوای تهویه مناسب است، نیاز به استفاده از یک تایمر پنج دقیقه ای دارد.