پرورش مرغ بومی تخمگذار

پرورش مرغ بومی تخمگذار باید بدانید مرغ محلی با توجه خواص فراوان خود بسیار مورد توجه پرورش دهندگان بومی و صنعتی قرار گرفته است، افزایش درآمد از مرغ محلی منوط به افزایش تولید تخم در پرنده می باشد

در این متن شما با راهکارها و روش هایی آشنا خواهید شد که میزان تخم گذاری در مرغان شما را تا حد قابل توجهی افزایش خواهد داد.

پرورش مرغ بومی تخم گذار

پرورش مرغ بومی تخمگذار

مرغ های تخمگذار از منشا مرغ های لگهورن هستند. امروزه هیبریدهای تجارتی متعددی که در جهان مطرح است از همین منشا می باشند

و مشهورترین آن ها عبارتند از های لاین هایسکس، بایکوک شیوز بوونز که ممکن است هر یک از هیبریدها سفید و یا قهوه ای باشند.

از خصوصیات کلی این مرغ ها در مقایسه با مرغ های گوشتی می توان به وزن سبک و استعداد تولید تخم مرغ زیاد در

تغذیه مرغ بومی تخمگذار

تغذیه مناسب برای پرورش مرغ بومی تخمگذار

کلیه احتیاجات مرغ‌های بومی روستاها تا حد امکان می‌توان از همان منابع موجود در منطقه یا روستا استفاده کرد.

  • با انجام فرایندهای ساده‌ای مانند سیلو کردن، خرد کردن و تبدیل کردن
  • استفاده از مازاد کارخانه‌هایی که در منطقه وجود دارد مانند بوجاری و شالی‌کوبی
  • استفاده از گیاهان غیر مثمر برای تکمیل دان با تغذیه آن‌ها می‌تواند در تغذیه آن‌ها گنجانده شود.

یکی از خصوصیات بارز مرغ‌های بومی عادت داشتن به شرایط تغذیه‌ای در روستا است که می‌توانند ۳۰ تا ۴۰ درصد غذای خود را از ضایعات کشاورزی و چرای آزاد و مابقی را با دان مناسب تأمین کنند.

در فصل‌های گرم سال برای تحریک مرغ‌ها به خوردن غذا باید دان را در ساعات خنک به آن‌ها داد یا مقداری آب به دان‌ها اضافه کرد.

به ازای هر مرغ ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر دان خوری ناودانی و استفاده از دان خوری آویزان ۵ سانتی‌متر برای هرکدام لازم است.

مزایای پرورش مرغ بومی چیست؟

  • مرغ بومی در مقایسه با طیور صنعتی مقاوم تر است.
  • پرورش مرغ محلی نسبت به مرغ صنعتی تلفات کمتری دارد.
  • مرغ بومی نسبت به بیماریها و گرما و سرما مقاوت بیشتری دارد. و این امر باعث سود دهی بیشتر می شود.

هرچند تلفات در مرغداری ها اجتناب ناپذیر است اما در صورت رعایت بهداشت و واکسیناسیون می توان مرگ و میر مرغ ها را به حداقل رساند.

بررسی عوامل تاثیر گذار در میزان تخم گذاری مرغ

پرورش مرغ تخمگذار بومی در قفس

پرورش مرغ تخمگذار در قفس مزایای خود را دارد از جمله صرفه جویی در فضا ، کنترل دقیق تر هر سلول ، عدم وجود بیماری های بستر و…..

اما در شرایطی بهتره که به سراغ سیستم بستر بریم چون مزایای بیشتری رو به دنبال داره مثلا وقتی قصد عرضه تخم مرغ محلی به بازارهای خاص رو دارین که کیفیت تخم مرغ براشون مهم هست و بهای این کیفیت رو هم میپردازن در این صورت بهتره که از سیستم بستر به جای سیستم قفس استفاده بشه که در دوره های آموزشی و نشست های مشاوره ای متناسب با شرایط شما و منطقه پرورش مشخص میکنیم که کدوم سیستم برای بازار شما مناسب تره.

پرورش مرغ بومی تخمگذار

پرورش مرغ بومی تخمگذار در بستر

هرچند همه ی ما می دانیم که مرغ های بومی در مقایسه با مرغ های صنعتی بسیار مقاوم تر هستند اما پرورش مرغ تخمگذار بومی نسبت به مرغ تخمگذار صنعتی به مراتب کار دشوار تری است.
به این جهت که در مرغداری های صنعتی از کاغذ رول بستر برای پوشش کف سالن های مرغداری استفاده می کنند که نسبت به محل نگهداری مرغ های بومی بسیار بهداشتی تر است.و علاوه بر آن از شکستگی تخم مرغ ها نیز جلوگیری می کند.
به همین منظور پرورش مرغ بومی تخمگذار در بستر بسیار سخت تر و نیازمند کنترل و نظارت بیشتری است.

بیشتر بخوانید: قیمت قفس مرغ تخمگذار

بررسی عوامل تاثیر گذار در میزان تخم گذاری مرغ

اگر می خواهید بدانید چه عواملی در میزان تخم گذاری مرغ موثر است؟ باید گفت در پرورش مرغ بومی تخمگذار عوامل زیادی در افزایش میزان تخم گذاری مرغ تاثیر دارد و همین طور عوامل بازدارنده زیادی در کاهش میزان تخم گذاری مرغ تاثیر دارند که در این مقاله به مهم ترین این عوامل اشاره خواهیم نمود تا مرغ هایی کاملا تخم گذار داشته باشید.

راهکار های افزایش تخمگذاری مرغ

راهکار های افزایش تخمگذاری در پرورش مرغ بومی تخم گذار

بررسی عوامل تاثیر گذار در میزان تخم گذاری

1 – تغذیه
مهم ترین و ساده ترین عامل در افزایش میزان تخم گذاری مرغ تغذیه می باشد، مرغی که هر روز فقط از برنج یا نان خیس تغذیه کند، طبیعی است که هر هفته 2 عدد تخم بگذارند، اگر مرغداران صنعتی بخواهند با این مواد مرغ های تخم گذار خود را تغذیه کنند، مطمئنا پس از مدتی دچار ورشکستگی خواهند شد.
بنابراین برای مرغ های تخم گذار جیره غذایی (کنسانتره) بخصوصی وجود دارد که به صورت آماده بفروش میرسد، ولی اگر قصد خرید این کنسانتره را ندارید، باید مرغان خود را با مواد غذایی پر پروتئین و غنی از کلیسم تغذیه کنید.
انواع خوراک طیور مانند دانه ها و حبوبات، ذرت و سویا سرشار از پروتئین و ویتامین هستند، کلم و کاهو نیز منابع مناسبی از کلیسم هستند که می تواند در افزایش میزان تخم گذاری مرغ ها تاثیر گذار باشد.
و همچنین استفاده از روغن خوراک طیور تاثیر فراوانی در رشد مرغ می گذارد

2– بیماری
از عوامل مهمی که در کاهش و یا حتی توقف تخم گذاری در پرنده پرورش مرغ محلی تاثیر گذار است، بیماری است. بیماری های مختلفی وجود دارند که در این قضیه دخیل هستند و بیان این بیماری ها خارج از حوصله این مقاله می باشد. در حالت کلی برای جلوگیری از بیمار شدن مرغان باید واکسن های مورد نیاز را در فاصله های سنی و فصلی خاص به آنها تزریق کنید، هم چنین تمیز بودن محیط پرورش مرغ، سالم و پاکیزه بودن تغذیه پرنده در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها تاثیر گذار خواهد بود.

3 – دمای محیط
در موارد زیادی مشاهده شده که مرغ تخم گذار در اوج دوره تخم گذاری خود قرار داشته و با توجه تغذیه صحیح و سلامت کامل خود، متاسفانه هیچ گونه تخمی تولید نمی کند. دلیل این مورد می تواند متوجه دمای محیط پرورش مرغ شود، دمای مناسب برای مرغ های تخم گذار بین 22 الی 26 درجه سانتی گراد می باشد و در صورت رعایت این مورد می توان میزان تخم گذاری مرغ ها را تا حد قابل توجهی افزایش داد. برای گرم نمودن محیط پرورش مرغ ها می توان از بخاری گازی، جت هیتر مخصوص مرغداری، هیتر برقی، هیتر مخصوص گلخانه و … استفاده نمود و این مسئله در پرورش مرغ محلی بسیار مهم است.

4– نژاد
عامل دیگری که در پرورش مرغ بومی تخم گذار میزان تخم گذاری مرغ تاثیر دارد، نژاد اوست. برخی از مرغ ها ذاتاً استعداد بالایی در تخم گذاری دارند و برخی نیز آنچنان علاقه ای به تخم گذاشتن ندارند، شما قبل از خرید جوجه ها باید نوع نژاد مورد نظر خود را انتخاب کنید تا در دوره تخم گذاری خود از حداکثر تخم گذاری برخوردار باشند. یکی از بهترین مرغ هایی که از میزان تخم گذاری بالایی برخوردار است، مرغ مرندی است که برای پرورش مرغ محلی بهترین انتخاب میباشد.

بیشتر بخوانید: دستگاه پرکن مرغ استیل

5 – روشنایی محیط
یکی از عوامل مهم دیگر در پرورش مرغ محلی که در میزان تخم گذاری مرغ تاثیر به سزایی دارد، میزان ساعات روشنایی سالن پرورش است. معمولا برای مرغ های تخم گذار 14 الی 16 ساعت روشنایی در نظر می گیرند و اگر در فصل زمستان قرار دارید برای القای نور طبیعی به مرغ ها بهتر است از لامپ های آفتابی استفاده نمایید.

6 – لانه تخم گذاری
اگر مرغ های خود را به حالت سنتی یا بومی پرورش می دهید بهتر است لانه تخم گذاری از سالن پرورش جدا باشد تا مرغ هنگام احساس تخم گذاری با خیالی راحت به لانه مراجعه نموده و اقدام به تخم گذاری نماید.
هم چنین بهتر است کف لانه را با خاک اره، گیاه های نرم و یا پشم شیشه بپوشانید تا مرغ بیشتر به لانه علاقه پیدا کند و بیشتر اوقات روز را در لانه به سر ببرد، هر چه لانه مرغ گرمتر و راحت تر باشد، احتمال تخم گذاری او نیز بالا خواهد رفت.
لطفا توجه فرمایید که هر جوجه مرغ پس از شش ماه به بلوغ جنسی رسیده و بدون نیاز به خروس نیز شروع به تخم گذاری خواهد نمود و دوره تخم گذاری 7 الی 8 ماه به طول خواهد انجامید. پس از آن وارد دوره تولک یا پر ریزی خواهند شد.

شرایط مناسب برای پرورش مرغ بومی تخمگذار

شرایط پرورش مرغ بومی تخمگذار

معمولا پرورش مرغ بومی تخمگذار نیاز به یک سری شرایط خاص برای پرورش داشته، تا بیشترین میزان راندمان در تخمگذاری را داشته باشد.
مثلا در مکانی که مرغ بومی تخمگذار را نگهداری نموده، تراکم طیور نباید بسیار زیاد باشد. تراکم زیاد می‌تواند موجب افزایش بیماری و در نتیجه افزایش تلفات شود.
این موضوع می‌تواند از نظر اقتصادی آسیب های بسیاری را به پرورش دهندگان وارد کند. نکته دیگری که در پرورش مرغ محلی تخمگذار باید به آن اشاره شود، تامین دان مناسب می‌باشد.

مرغ محلی

دان استفاده شده باید حاوی کلسیم مناسب برای این نوع از مرغ ها باشد. زیرا در صورتی که کلسیم جیره غذایی کم باشد، تولید تخم مرغ با کاهش روبرو می‌شود.
این موضوع می‌تواند از نظر اقتصادی به ضرر پرورش دهندگان مرغ بومی باشد.
آب سالم از دیگر نیازهایی بوده که مرغ بومی باید همیشه به آن دسترسی داشته باشد. هیچ وقت نباید در پرورش مرغ بومی تخمگذار تشنه بمانند.
از طرفی آب آلوده می‌تواند باعث بروز بیماری در بین طیور شود.
بدین ترتیب هر روز باید آب تازه و سالم در اختیار مرغ محلی تخمگذار قرار داد.
ایجاد سر و صدای زیاد می‌تواند باعث مشکلاتی برای پرورش مرغ بومی تخمگذار شود. زیرا صدای زیاد ممکن است باعث بروز شوک و استرس به مرغ بومی تخمگذار شود.

تجهیزات پرورش مرغ بومی تخمگذار

متداول ترین تجهیزات مرغداری در پرورش مرغ بومی تخمگذار لوازم مرغداری پلاستیکی  می باشد.